Mesajul Evangheliei în era digitalizării


În contextul anului 2020, intitulat „Anul omagial al pastoraţiei părinţilor şi copiilor şi Anul comemorativ al filantropilor ortodocşi români”, semnalăm apariţia, la Editura Presa Universitară Clujeană din Cluj-Napoca, a lucrării Propovăduirea Evangheliei în era digitală, semnată de preot lector universitar Liviu Vidican-Manci.

Director al Seminarului Teologic Ortodox din Cluj-Napoca şi lector în cadrul Facultăţii de Teologie Ortodoxă a Universităţii „Babeş-Bolyai” din Cluj-Napoca, părintele Liviu Vidican-Manci a susţinut două teze de doctorat în domeniul teologiei: Cathari şi Albigenzi în Europa Occidentală a secolelor XII-XIV (2012) şi Impactul predicii şi al catehezei asupra generaţiei digitale prin utilizarea noilor mijloace ale tehnologiei şi comunicării (2019).

Reprezentând cea de a doua teză de doctorat, lucrarea de faţă cuprinde două mari părţi, structurate în mai multe capitole şi subcapitole. Fundamentarea teoretică, după cum autorul a intitulat prima parte, conţine 4 capitole (Clarificări conceptuale. O analiză diacronică, Stadiul actual al cercetării, Religia în era digitală, Bisericile Creştine în faţa provocării digitale) şi face o prezentare a situaţiei actuale privind abordările şi noile provocări are erei digitale. Cea de a doua parte, Studii practice de analiză a impactului şi a calităţii propovăduirii prin noile tehnologii ale comunicării, cuprinde 3 studii aplicate (Corelate ale cunoştinţelor şi comportamentelor înaintea aplicării programului catehetic, Impactul catehezei digitale şi clasice asupra cunoştinţelor şi comportamentelor „digital natives”, Propovăduirea prin intermediul „new digital media”. Studiu de caz: Catehizare şi predicare via YouTube), la care se adaugă, fireşte, concluziile generale ale lucrării.

Spaţiul virtual oferă consumatorilor o lume în care aceştia să se refugieze, cultivând individualismul şi înstrăinarea de comunitatea reală. Într-o astfel de lume eterică, volatilă, ecranată, în care îşi duc viaţa tinerii, este nevoie ca Biserica, prin propovăduitorii ei să aducă un suflu nou mesajului evanghelic, adaptat la situaţia concretă actuală.

Problema digitalului în propovăduire vizează trei aspecte de care nu putem face abstracţie: predicatorul, procesul de catehizare/propovăduire şi ascultătorii (credincioşii). Propovăduitorul este cel care iniţiază şi facilitează procesul, care înlesneşte mesajul evanghelic în mintea şi inima credinciosului.

Discursul eclesial trebuie să ţină pasul cu vremea, în actuala eră digitală fiind nevoie de un mesaj convingător, izvorât din inimă, pentru un auditoriu, din păcate, mai puţin preocupat de aspectele spirituale. În acest context, cu ajutorul mijloacelor de tehnologie a informării şi comunicării, putem demara o cruciadă duhovnicească a bunului simţ, a unei culturi morale, după cum subliniază IPS Andrei Andreicuţ, în prefaţa prezentei lucrări.

Consider subiectul abordat unul de maximă necesitate pentru societatea actuală, fapt pentru care recomand cartea pr. lect. dr. Liviu Vidican-Manci tuturor persoanelor interesate de o asemenea temă de studiu.

Prof. dr. Mihai FLOROAIA