INTERNAŢIONALIZAREA DEMERSURILOR EDUCAŢIONALE: PROIECTE EUROPENE ALE COLEGIULUI NAŢIONAL ʺCALISTRAT HOGAŞʺ

 

19-ap188-foto1.jpgÎn această vară, vor fi finalizate la Colegiul Naţional ʺCalistrat Hogaşʺ două dintre proiectele implementate cu sprijin financiar de la Comisia Europeană. Ne propunem ca, prin acest articol, să reflectăm asupra impactului pe care aceste două proiecte l-au avut în instituţie, să tragem linie şi să analizăm în ce măsură ele au contribuit sau încă mai contribuie la construirea imaginii CNCH – Şcoală Europeană, o titulatură pe care instituţia noastră o păstrează deja de 7 ani.

 

  1. Proiectul Training4EQuality Package (T4EQuiP) a primit finanţare, la Apelul 2014, din fonduri ale Comisiei Europene gestionate de Agenţia Naţională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educaţiei şi Formării Profesionale, prin programul Erasmus+, Acţiunea K1 – Mobilităţi pentru personalul din învăţământul şcolar. Training4EQuality Package (T4EQuiP) a avut numărul de referinţă 2014-1-RO01-KA101-001246 şi a fost în implementare în perioada 1 iulie 2014 – 30 iunie 2016.

Proiectul a fost o iniţiativă a Colegiului Naţional „Calistrat Hogaş” cu largă adresabilitate. Privind dintr-o perspectivă foarte generală, vom spune că proiectul a pornit dinspre concluziile Comisiei de Evaluare şi Asigurare a Calităţii şi a mizat pe îmbunătăţiri care să se producă în interiorul mai multor paliere ale managementului instituţional prin intermediul resurselor umane. Premisa de bază a acestui proiect a fost aceea că schimbarea de sistem şi adaptarea instituţională la modificările intervenite la nivel european în educaţie se pot realiza cu resurse umane lucide, care să cunoască situaţia actuală din Europa, să fie deschise către cooperare intra- şi inter-instituţională, către nou, către nevoile reale ale beneficiarilor.

Pentru a-şi atinge ţintele din acest proiect, instituţia noastră a cooperat cu 6 furnizori de formare diferiţi, iar împreună cu aceştia a organizat şase mobilităţi europene care au fost concentrate pe două domenii majore: Transdisciplinaritate şi interactivitate în demersurile educaţionale şi Colaborare în vederea ameliorării mediului socio-afectiv al şcolii. Mobilităţile organizate au fost distribuite unui număr total 24 de profesori din instituţie, care au beneficiat de experienţe de învăţare adecvate pentru actualizarea metodologiei didactice, de pregătire teoretică privind tematica de formare selectată, de schimburi de experienţă cu profesori din aproape toate ţările europene.

În sinteză, fluxurile de mobilitate ale proiectului s-au desfăşurat astfel:

Flux 1 – Building Efficient Relationships and Effective Conflict Management (Construirea relaţiilor interumane pozitive şi managementul eficient al conflictelor), curs desfăşurat la Ljubljana, în Slovenia, organizat în parteneriat cu Skupina Primera, în perioada 11 – 15 mai 2015. Cei trei participanţi din instituţia noastră (profesorii Mihaela Cătălina Tărcăoanu, Mariana Frenţi şi psihologul Dan Agrigoroae) au studiat teoria conştientizării relaţiilor (RAT), au învăţat diferite metode şi tehnici utile pentru creşterea eficacităţii relaţiilor interumane şi detensionarea conflictelor, au exersat tehnici de autoanaliză şi autocunoaştere, modalităţi de întărire şi dezvoltare a abilităţilor personale. Exerciţiile şi reflecţiile facilitate de această activitate de formare au condus la formarea de competenţe de management educaţional cu aplicabilitate largă la nivel de instituţie, atât în activităţile formative, cât şi în activităţile din comisiile funcţionale. Această primă activitate din cadrul proiectului a prilejuit schimburile de experienţă şi interacţiunea a 14 profesori din 7 ţări europene.

Flux 2 – Action Methods Improving Motivation and Quality in Learning Environments (Metode de acţiune pentru îmbunătăţirea motivaţiei şi calităţii în mediile de învăţare), activitate de formare organizată în parteneriat cu European Bridges Consulting din Finlanda şi Associação Aprender em Parceria – A PAR din Portugalia, desfăşurată la Lisabona, în Portugalia, în perioada 5 – 11 iulie 2015. Această activitate a facilitat comunicarea şi învăţarea prin cooperare pentru 12 participanţi din 5 ţări europene diferite. Beneficiarii acestei formări au fost, la nivelul instituţiei noastre, profesorii: Constantin Ailincăi, Dorel Ciobănucă şi Codruţa-Monica Secară. Ei şi-au exersat propriile competenţe de leadership, precum şi pe acelea de a dezvolta leadership la nivelul colectivelor de elevi, şi-au îmbunătăţit competenţele de comunicare şi colaborare, şi-au dezvoltat abilităţile de gestionare a conflictelor, au învăţat tehnici prin care să poată contribui la îmbunătăţirea relaţiilor interumane în clasele de elevi şi la creşterea nivelului de motivaţie pentru învăţare. Cursul s-a remarcat şi printr-o eficientă utilizare a metodologiei outdoor, pentru care a oferit modele de administrare, aplicabile inclusiv în predarea disciplinelor reale.

Flux 3 – Group Dynamics and Social Skills in the Classroom (Dinamica grupurilor şi competenţe sociale în clasă) a fost o activitate de formare organizată la Wicklow, în Irlanda, în perioada 26 iulie-1 august 2015. Partenerul instituţional pentru această activitate a fost European Bridges Consulting din Finlanda. Şi această activitate a avut o puternică dimensiune interculturală, întrucât la ea au participat 32 de profesori din şase ţări diferite. Cei 5 participanţi din instituţia noastră (profesorii: Adriana-Zâna Ioniţă, Nadia Cârcu, Elisabeta Tofan, Ana-Maria Vizitiu, Irina Ecaterina Romaşcu) au avut ocazia să reflecteze asupra dinamicii grupurilor din propria lor organizaţie şi să o compare cu situaţia existentă în alte şcoli din Europa, au studiat şi exersat metode ce pot stimula competenţele sociale ale elevilor, au deprins tehnici de administrare corectă a metodologiei activ-participative la clasă. Utilizând metode de acţiune moderne, specifice pentru învăţarea prin cooperare, precum: discuţii în grup, analize în grup, drama, tehnici de stimulare a creativităţii, lucrul în perechi, exerciţii diverse şi vizite de studiu, participanţii au învăţat cum să stimuleze şi să faciliteze în grupurile de elevi intercunoaşterea, detensionarea şi relaxarea atmosferei, controlul şi autocontrol agresivităţii, exprimarea emoţiilor, dezvoltarea calităţilor personale pozitive şi a sensibilităţii, implicarea şi participarea la activităţi colaborative, autocunoaşterea şi înţelegerea de sine, creşterea stimei de sine.

Flux 4 – ICT for Collaborative, Project-Based, Teaching and Learning (TIC pentru colaborare, predare şi învăţare bazate pe metoda proiectului) a fost un curs desfăşurat în Malta, în perioada 30 august – 5 septembrie 2015, o activitate la care s-au înregistrat 14 participanţi din 4 ţări europene, în organizarea căreia partenerul nostru instituţional a fost Smart Solution Ltd din Malta. Beneficiarii acestui flux de mobilitate au fost profesorii Mihaela-Alina Zaharia, Mariana Mândru, Ana-Maria Vechiu, Elena Dobândă şi informaticianul Liana Manuela Preisler, care şi-au extins accesul la softuri didactice şi şi-au îmbunătăţit metodologia aferentă creării, prin instrumente TIC, a unui mediu colaborativ pentru învăţare. Programul lor de formare a inclus activităţi vizând: crearea de produse multimedia; construirea şi dezvoltarea proiectelor eTwinning; procesarea prin intermediul noilor tehnologii a sunetelor, imaginilor foto şi video; utilizarea teoriei şi practicii podcasting; exploatarea animaţiilor în educaţie; îmbunătăţirea atractivităţii şi interactivităţii lecţiilor de informatică sau de la alte discipline şcolare; integrarea noilor tehnologii în lecţie; înţelegerea şi utilizarea metodei proiectului în practica educaţională.

19-ap188-foto2.jpgFlux 5 – Town and Gown in Oxford a fost o activitate de formare organizată în perioada 27 septembrie – 3 octombrie 2015, la Oxford, în Marea Britanie, cu 10 participanţi din 5 ţări europene diferite, dintre care 4 profesori din instituţia noastră (Codruţa Luis-Mari Filimon, Cornelia-Boroka Schonfeld, Cristina Neculăeş, Diana-Violeta Huţanu). Parteneri instituţionali: Oxford World Theatre din UK şi Fundaţia CHAIN din Olanda. Cursul a pus la dispoziţia participanţilor conţinuturi (inter)culturale pentru predarea-învăţarea limbilor străine şi a literaturii universale, instrumente educaţionale de tip ʺdramaʺ pentru stimularea informării şi comunicării cu scop educaţional. Participanţii au fost familiarizaţi cu metodologia CLIL, cu tehnicile de învăţare activ-participativă, au aflat cum poate fi implemen­tată CLIL în învăţare. În cadrul acestei activităţi, contrastele oraşului Oxford au fost folosite ca pretext pentru exersarea modului în care se poate exploata diversitatea culturală în învăţare. Reflecţiile prilejuite de explorarea Oxfordului au fost însoţite de exerciţii de dramatizare care şi-au făcut vizibile efectele formative multiple. Metodologia utilizată pe durata cursului a favorizat creativitatea, diversificarea formelor de exprimare, îmbogăţirea paletei de mijloace expresive (poetice, literare, lingvistice, muzicale, dramatice), implicarea afectivă, personală, în asimilarea unor conţinuturi culturale.

Flux 6 – Las Otras Orillas (The Other Shores – EN, Alte ţărmuri – RO) a fost o mobilitate de formare organizată în Spania, la Sevilla, în perioada 19 – 28 noiembrie 2015, ultima şi cea mai lungă din proiect. Organizarea acestei mobilităţi a presupus colaborarea cu Fundaţia CHAIN – Cultural Heritage Activities and Institutes Network din Olanda şi a facilitat interacţiunea a 18 participanţi din 8 ţări diferite. La acest program de formare au participat profesorii: Brânduşa Andrei, Alina Baluş, Silvia Bortariu şi Petruţa Lostun. Cursul a favorizat înţelegerea interacţiunilor şi a schimburilor culturale dintre diferitele zone ale Europei, dintre Europa şi alte zone ale lumii; reflecţii asupra problematicii migraţiei transcontinentale; analiza strategiilor de implicare a cadrului istorico-geografic şi natural în predare-învăţare; integrarea TIC în predare-învăţare; abordarea integrată a realităţii prin diferitele discipline şcolare. Activităţile de formare au utilizat metode non-formale: explorarea unor aspecte istorico-geografice prin dramatizare, crearea de produse culturale (poezii, traduceri, spectacole teatrale, cântece); reflectarea asupra unor probleme economice şi sociale; călătoria de studiu; vizite la muzee şi instituţii culturale; întâlniri cu scriitori sau reprezentanţi ai organizaţiilor non-guvernamentale. Dintre achiziţiile cele mai relevante ale acestei activităţi vom reţine tehnicile de coordonare a activităţilor de învăţare bazate pe metodologia experienţială şi deprinderea modalităţilor de coordonare a activităţilor de tip drama-learning.

Dintre rezultatele obţinute prin acest proiect european la nivel de instituţie vom remarca: iniţierea unor noi colaborări europene în scop educaţional; exploatarea metodologiei şi a noţiunilor teoretice învăţate în activităţile curente cu elevii, atât la nivel curricular, cât şi la nivel extracurricular; extinderea paletei de metode didactice aflate la dispoziţia profesorilor şcolii şi lărgirea ariei de instrumente didactice utilizate; actualizarea tehnicilor de management al grupurilor de elevi; dezvoltarea disciplinelor opţionale aflate în implementare şi apariţia de opţionale noi; noi tipuri de activităţi educaţionale pentru elevi; îmbunătăţirea capacităţii instituţionale de a crea un climat de studiu pozitiv, care să favorizeze colaborarea dintre resursele umane ale şcolii şi dezvoltarea psiho-socială a elevilor; îmbunătăţirea abordărilor interdisciplinare; creşterea disponibilităţii de colaborare internă.

Principalul merit al acestui proiect rămâne acela de a fi reuşit să atragă fonduri europene în vederea dezvoltării resurselor umane ale şcolii, a stimulării colaborării dintre acestea pentru crearea unei deschideri europene atât în organizarea instituţională, cât şi în demersurile educaţionale.

 

  1. Waves of citizenship, waves of legality a fost un proiect cu finanţare centralizată, gestionat financiar de Agenţia Executivă pentru Educaţie, Audiovizual şi Cultură (nr. de referinţă în baza de date europeană EACEA: 558669-CITIZ-1-2014-1-IT-CITIZ-CIV). Proiectul a primit, la Apelul 2014 din cadrul Programului Europa pentru cetăţeni, acţiunea centralizată Proiecte ale societăţii civile, cel mai mare punctaj din partea evaluatorilor şi a reprezentat, în esenţă, reiterarea intenţiei instituţiei iniţiatoare (Fondazione Giovanni e Francesca Falcone, cu sediul în Palermo, Italia) de a internaţionaliza şi de a menţine în atenţia cetăţenilor europeni lupta anti-Mafia.

Activităţile acestui proiect au presupus cooperarea dintre 15 organizaţii non-profit şi instituţii de educaţie din Europa (Italia, Cehia, România, Estonia, Portugalia, Bulgaria, Grecia, Croaţia) şi din ţări candidate la aderare (Albania, Macedonia). Instituţia noastră a beneficiat de o dublă reprezentare, întrucât s-a implicat nu doar ca şcoală, ci şi prin intermediul Fundaţiei ʺCalistrat Hogaş – 1911ʺ. Această dublă implicare a prezentat avantajul sporirii numărului de mobilităţi europene la care elevii şcolii noastre au avut acces în cadrul proiectului, iar pentru Fundaţia afiliată liceului reprezintă ʺun pas europeanʺ pe care încă nu-l făcuse.

Fiind vorba despre un proiect ale cărui acţiuni au fost centrate pe consolidarea rolului societăţii civile în combaterea şi prevenirea crimei organizate şi pe promovarea cooperării dintre societatea civilă şi organismele publice în vederea stimulării acţiunilor specifice democraţiei participative, în selecţia beneficiarilor de mobilităţi, precum şi în procesul de delimitare a grupurilor ţintă ale activităţilor de proiect, s-au avut în vedere criterii precum: dinamismul, gradul de implicare civică, interesul individual pentru participare civică şi democratică. Din acest motiv, dintre resursele umane ale şcolii, în proiect au fost atraşi elevi activi în cadrul Clubului de Oratorie şi Dezbateri (COD-CNCH) sau la nivelul Consiliul Şcolar al Elevilor, adică persoane care şi-au demonstrat şi prin activităţile anterioare disponibilitatea de implicare civică. În total, în cadrul proiectului s-au organizat 9 mobilităţi europene la care au participat 1 profesor şi 6 elevi.

Proiectul a presupus câteva etape importante:

n Activităţi de cercetare (interviuri, chestionare) şi dezbateri privind rolul societăţii civile în prevenirea şi combaterea crimei organizate, în principal a criminalităţii juvenile. Această etapă, desfăşurată în perioada februarie – aprilie 2015 la nivel local şi naţional, a presupus administrarea de interviuri şi chestionare ale căror subiecţi au fost reprezentanţi instituţionali implicaţi în acţiuni de prevenire şi combatere a criminalităţii (avocaţi, judecători, asistenţi sociali, psihologi etc), precum şi organizarea unei Academii de dezbateri în cadrul căreia a fost pus în discuţie rolul societăţii civile în întărirea legalităţii. Etapa s-a finalizat cu elaborarea unui amplu Raport de cercetare, integrat în raportul internaţional al proiectului şi publicat ulterior spre a fi folosit ca document-resursă la nivel european.

n Mobilitatea la Palermo, Italia, a 4 elevi şi un profesor, care au luat parte, pe durata unei săptămâni (18 – 24 mai 2015), la manifestările prilejuite de marcarea a 23 de ani de la asasinarea de către Mafia a judecătorului Giovanni Falcone. În acest context, cei 5 reprezentanţi ai instituţiei au participat la câteva activităţi de mare impact civic şi emoţional, precum: dezbatere televizată – găzduită de RAI Sicilia – privind rolul media în construirea percepţiei asupra fenomenului ʺMafiaʺ; vizitarea cooperativei sociale LIBERA-MENTE, asociaţie care este implicată în gestionarea bunurilor confiscate de la Mafia siciliană şi redistribuirea acestora în scopuri sociale; vizită la casa memorială a lui Peppino Impastato, activist social şi politic, victimă a mafiei; vizită şi dezbatere publică la Universitatea din Palermo, Facultatea de drept, cu participarea reprezentanţilor mai multor asociaţii studenţeşti şi ai unor instituţii de învăţământ preuniversitar; Painting Legality – activitate în cadrul căreia fiecare echipaj naţional participant la proiect şi-a pregătit bannerele pentru marşul anti-Mafia; participare, într-un cadru festiv, la evenimentul Palermo chiama Italia, organizat într-un loc cu mare încărcătură istorică în ceea ce priveşte lupta anti-Mafia, Aula Bunker, în prezenţa preşedintelui Republicii Italiene, a numeroşi miniştri, magistraţi, reprezentanţi ai societăţii civile; participare la cea de-a XXIII-a ediţie a marşului desfăşurat anual de la Aula Bunker până la ʺcopacul lui Falconeʺ, o manifestare de stradă impresionantă, dedicată memoriei judecătorului care s-a sacrificat pentru ca lupta pentru legalitate să prindă contur în conştiinţa civică.

n Seminar internaţional organizat la Bruxelles şi Haga, în perioada 15-17 Septembrie 2015, privind posibila cooperare între instituţiile de aplicare a legii şi organizaţii ale societăţii civile implicate în combaterea şi prevenirea criminalităţii. La această mobilitatea a proiectului a participat profesorul coordonator şi un elev, care au luat parte la activităţi precum: vizită la Eurojust (Haga) şi discuţii cu oficiali europeni despre sistemul european de combatere a reţelelor de crimă organizată internaţionale şi despre măsurile de asigurare a legalităţii la nivel transfrontalier; vizită şi discuţii cu reprezentanţi oficiali ai Comitetului Regiunilor, organism consultativ implicat în procesul legislativ al UE; vizită la Parlamentul European din Bruxelles.

n Diseminare locală, organizată în Sala de Festivităţi a CNCH pe data de 24 februarie 2016, în prezenţa unui observator extern, respectiv domnul Milco Duli, Preşedinte al Association Young Volunteers Firefighters – SFERA (Bitola, Macedonia). La această activitate au fost invitaţi să participe reprezentanţi ai Consiliilor elevilor din toate liceele din judeţ, precum şi alţi reprezentanţi ai comunităţii locale, elevi din instituţia noastră, cărora le-au fost prezentate, între altele, rezultatele cercetării realizate la nivel local şi naţional.

n Întâlnire de evaluare şi follow-up, desfăşurată la Praga, în Republica Cehă, în perioada 15 – 16 aprilie 2016. La această ultimă mobilitate din cadrul proiectului au participat un profesor şi un elev care au discutat despre rezultatele finale obţinute în cadrul acestui parteneriat şi au analizat posibilităţile de continuare şi de întărire a colaborării internaţionale în vederea promovării sistemului de apărare a legii la nivel internaţional.

În final, dorim să evidenţiem faptul că proiectul Waves of citizenship, waves of legality a fost recompensat cu premii şi distincţii, la nivel naţional, pentru calitatea şi unicitatea sa printre proiectele derulate de instituţii de învăţământ. Mai întâi, este unul dintre proiectele premiate în cadrul Galei naţionale EduManager 2015, fiind încadrat între cele ʺ100 cele mai reprezentative proiecte educaţionale ale anuluiʺ. În al doilea rând, proiectul a fost înscris în competiţia ʺMade for Europeʺ – ediţia 2016. competiţie organizată de Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice, iar produsul său final, Raport de cercetare privind implicarea instituţiilor statului şi a societăţii civile în acţiuni de prevenire şi combatere a crimei organizate şi a criminalităţii juvenile, a primit Premiul I atât la faza regională, cât şi la faza naţională a competiţiei.

 

***

Cele două proiecte prezentate mai sus prezintă însemnătate instituţională din mai multe motive: reflectă eforturile de internaţionalizare a demersurilor educaţionale ale şcolii, indică practicarea unui management al proiectelor europene deopotrivă intensiv (orientat spre îmbunătăţirea calitativă a activităţilor educaţionale desfăşurate, spre sporirea eficienţei proprii, spre întărirea corelaţiei dintre dimensiunea curriculară şi cea extracurriculară a activităţilor formative, spre utilizarea mai eficientă a resurselor sale, spre nevoile beneficiarilor direcţi – elevi, părinţi, comunitate locală) şi extensiv (orientat spre extinderea tipurilor de stimulare adresate elevilor şi profesorilor, spre înnoirea metodologică şi tematică a domeniilor educaţionale abordate, spre lărgirea ariei şi tipurilor de cooperare intra şi interinstituţionale, spre extinderea impactului comunitar al activităţilor proprii).

 

NOTĂ

Informaţiile din acest articol reflectă numai punctul de vedere al autorului, iar Agenţia Naţională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educaţiei şi Formării Profesionale sau Comisia Europeană nu sunt responsabile pentru nicio utilizare care poate fi dată acestor informaţii.

 

 

 

Prof. Petruţa LOSTUN

Colegiul Naţional „Calistrat Hogaş” Piatra-Neamţ