Participarea elevilor „digital natives” din grupul-ţintă la proiectul EUROPEAN VALUES AND BEING PHYSICALLY ACTIVE THROUGH GAMES FOR A BETTER LIFE (2016-1-PT01-KA201-022813, finanţat de Comisia Europeană prin programul Erasmus+, exerciţiul bugetar 2014-2020, Acţiunea cheie K2 – Parteneriat strategic în care sunt implicate şcoli şi instituţii/organizaţii care desfăşoară activităţi în domeniul şcolar), derulat în limba engleză, reprezintă o oportunitate de învăţare şi de dezvoltare personală şi profesională, aflată în complementaritate cu educaţia formală din cadrul sistemului de învăţământ. Coordonatorul proiectului este prof. Nadia Cârcu de la Colegiul Naţional „Calistrat Hogaş”.
Cea mai recentă mobilitate a avut loc în perioada 12-16 martie 2018, la Ankara, Turcia, unde a avut loc o nouă întâlnire în vederea organizării unor activităţi de învăţare/predare/formare. Ţările partenere sunt: Portugalia, România, Letonia, Polonia şi Turcia. Şcoala gazdă a fost Inonu Anatolian HighSchool, Altindag, Ankara. Obiectivele activităţii au vizat: consolidarea în rândul elevilor din grupul-ţintă a două valori europene – toleranţa şi solidaritatea; prezentarea de către elevi a unui joc tradiţional din fiecare ţară parteneră; interpretarea de către elevii participanţi din ţările partenere a unei scenete care vizează toleranţa şi solidaritatea; prezentarea de către fiecare partener a unui ziar cu tema „Valori europene”; familiarizarea cu civilizaţia şi cultura turcă.
La întâlnire au participat dna prof. Nadia Cârcu, coordonatorul proiectului, prof. dr. Mihaela Cătălina Tărcăoanu şi elevii: Alexandra Avram (clasa a X-a), Silviu Chihai (clasa a IX-a), Theodor Ştefan Cioaric (clasa a IX-a), Estera Dumitrache (clasa a XI-a), Vlad Gubendreanu (clasa a X-a), Bianca Popu (clasa a IX-a), Ştefan Pavăl (clasa a XI-a), Alexandra Sandu (clasa a XI-a). Ziua de luni a fost dedicată ceremoniei de deschidere şi exerciţiilor de spargere a gheţii şi de intercunoaştere, în timp ce, marţi, 13 martie 2018, elevii au trebuit să interpreteze scenetele concepute de ei şi să prezinte ziarele cu tema „Valori europene”, pentru a face schimb de exemple de bune practici. De exemplu, elevii români au prezentat dramatizarea având ca temă solidaritatea şi toleranţa în sport, protagonistul fiind un baschetbalist acuzat pe nedrept de dopaj.
Un seminar – eveniment de multiplicare a avut loc miercuri, la Universitatea Gazi, acolo unde profesori universitari de la Federaţia Tuturor Sporturilor au susţinut prelegeri despre valorile europene, precum şi despre ce presupune a fi activ din punct de vedere fizic. Programul a inclus şi vizite culturale, astfel încât participanţii au putut cunoaşte cultura şi civilizaţia turcă: Anitkabir, Moscheia Kocatepe, Parcul Kugulu, Hamamonu, Muzeul Civilizaţiei Anatoliene, Castelul Ankara, Capadocia. Ziua de vineri a fost rezervată prezentării jocurilor tradiţionale specifice fiecărei ţări partenere, ulterior, elevii au învăţat regulile şi le-au aplicat, într-o atmosferă caldă, prietenească, plină de voie bună. La final a avut loc ceremonia de înmânare a certificatelor care atestă implicarea în activităţile proiectului.
S-au format viitori cetăţeni europeni, s-au depăşit bariere lingvistice, s-au îmbunătăţit competenţe de comunicare în limba engleză, s-au însuşit cunoştinţe minime de limbă turcă, portugheză, letonă, română, s-au legat prietenii care vor dăinui, s-au tezaurizat amintiri etc. Elevilor li se deschid noi orizonturi, au şansa să călătorească în străinătate şi să îşi dezvolte competenţele specifice secolului al XXI-lea: rezolvare de probleme, abilităţi multimedia, gândire critică şi sistemică, colaborare şi comunicare interpersonală, exersarea dialogului intercultural etc. Tu … când vei intra în marea familie Erasmus+?
Estera Dumitrache: „Scrierea scenariului pentru dramatizare a fost un proces care ne-a pus minţile la contribuţie, ne-a ajutat să ne apropiem şi să devenim o echipă, în adevăratul sens al cuvântului. Faptul că am locuit la o elevă de etnie turcă, m-a făcut să înţeleg tradiţiile şi să experimentez cum este să locuieşti într-o ţara musulmană. Am legat o prietenie aparte cu familia gazdă şi pot spune că m-aş întoarce cu plăcere să îi vizitez. Utilizarea limbii engleze m-a ajutat să îmi consolidez competenţele lingvistice şi să devin mai sigură pe mine. În opinia mea, participarea în proiecte Erasmus+ îţi oferă o şansă reală de a vizita locuri noi, de a învăţa lucruri folositoare, de a cunoaşte oameni minunaţi şi de a lega prietenii internaţionale de durată. Recomand cu încredere participarea în astfel de proiecte pentru o experienţă unică, de neuitat”.
Vlad Gubendreanu: „Proiectul Erasmus+, desfăşurat în Ankara, a reprezentat pentru mine un prilej de interacţiune interculturală. Astfel, munca depusă efectiv pentru sarcinile de proiect a coexistat cu atmosfera destinsă, creată atât de relaţionarea cu ceilalţi elevi, cât şi de activităţile ce aveau drept obiectiv cunoaşterea ţării de faţă, respectiv, Turcia. Participarea activă la realizarea ziarului cât şi prezentarea concretă a acestuia în faţa unui public mi-au permis dezvoltarea continuă, ceea ce în romgleză se numeşte pubic speaking”. (Comunicat CN Calistrat Hogaş)