• Interviu cu Claudia Văideanu – director adjunct, Colegiul Tehnic „Gheorghe Cartianu”
– Dacă ar fi să vă prezentaţi cititorilor noştri, la ce informaţii ţineţi cel mai mult?
– Sunt un om normal şi aşa vreau să rămân. Îmi place să cred că sunt o persoană deschisă şi pot colabora bine cu cei din jur. Sunt profesor de informatică/TIC şi fizică la Colegiul Tehnic „Gheorghe Cartianu” Piatra-Neamţ, iar din septembrie 2021 sunt director adjunct la acest colegiu. Sunt absolventă a Facultăţii de Fizică a Universităţii „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi, a Universităţii din Bacău unde am urmat cursurile postuniversitare în specializarea informatică. De asemenea, în cadrul Universităţii Tehnice „Gheorghe Asachi” din Iaşi, Centrul Regional de Instruire în Administrarea Afacerilor Publice şi Private, am urmat cursurile de master pentru Managementul Marketingului.
– Sunteţi de 20 de ani profesor de informatică la Colegiul Tehnic „Gheorghe Cartianu”. Pe măsură ce timpul a trecut, această disciplină a rămas la fel de fascinantă pentru dvs.?
– Ţinând cont că predarea acestei discipline la nivel de liceu este o componentă importantă a învăţământului în era digitală actuală, de faptul că se concentrează pe învăţarea elevilor despre utilizarea componentelor hardware şi software ale calculatoarelor, pot afirma faptul că această disciplină are rolul de a pregăti elevii pentru o societate în continuă evoluţie tehnologică, de a le îmbunătăţi abilităţile şi cunoştinţele necesare pentru a avea succes în cariere legate de tehnologie. Predarea acestei discipline, pot spune cu certitudine că, an de an, este o adevărată provocare, deoarece trebuie ţinut pasul cu noile tehnologii în domeniul IT, cu noile cerinţe de pe piaţa muncii. Aplicaţiile practice realizate în timpul orelor de curs trebuie să fie adaptate la situaţii reale, astfel încât elevii să poată găsi utilitatea acestora şi în momentul în care doresc să aplice pentru un job ce presupune utilizarea calculatorului.
– Cum aţi descrie apetitul actual al elevilor pentru materia predată de dvs.?
– Pentru mine, educaţia este o profesie de suflet şi din acest motiv consider că interesul elevilor pentru o anumită disciplină, depinde foarte mult de profesor, de relaţia profesor-elevi. Dacă se stabileşte un climat adecvat, interesul elevilor pentru disciplina respectivă va creşte, indiferent cât de dificilă este considerată de către aceştia. Ca profesor, am încercat să stabilesc, în primul rând, un climat adecvat, în care respectul reciproc să primeze, să nu existe teama de eşec, deşi şi acesta este un mod de învăţare. Consider că interesul elevilor pentru materia informatică este pozitiv şi din ce în ce mai mare, dar este important ca educaţia în acest domeniu să fie susţinută şi încurajată prin resurse adecvate şi mijloace şi metode de predare captivante. Odată cu creşterea importanţei tehnologiei în societate, un număr din ce în ce mai mare de elevi arată un interes sporit pentru această materie deoarece ei înţeleg că abilităţile în acest domeniu pot influenţa pozitiv viitorul lor profesional. Fie că este vorba despre comunicare online, utilizarea smartphone-urilor sau lucrul cu aplicaţii software, informatica joacă un rol important în viaţa lor cotidiană. Interesul crescut pentru această disciplină se observă prin numărul mare de elevi care se implică în competiţii şi proiecte şcolare. Este important de menţionat că, pentru a menţine sau a stimula interesul elevilor pentru informatică, profesorul trebuie să fie în continuă formare profesională, să utilizeze metode şi mijloare adecvate deoarece elevii au nevoie de acces la echipamente, software şi materiale educaţionale actualizate pentru a-şi dezvolta abilităţile în acest domeniu. În cadrul colegiului nostru, au fost derulate numeroase proiecte care au avut în vedere şi achiziţionarea de echipamente IT. De exemplu, prin proiectul ROSE, din a cărui echipă de management fac parte, s-au achiziţionat 100 laptopuri, 6 table interative, 2 multifuncţionale performante, din care un multifuncţional are comandă vocală, unic în România, ce permite traducerea automată a documentelor în peste 70 de limbi.
– Din 2021, sunteţi director adjunct al Colegiului Tehnic „Gheorghe Cartianu”. Consideraţi că această funcţie vi se potriveşte bine?
– Dacă nu aş fi considerat că această funcţie nu mi s-ar potrivi, nu aş fi participat la concursul pentru ocuparea funcţiilor de director şi director adjunct din unităţile de învăţământ. Am considerat că este o provocare, o cale de a putea contribui la dezvoltarea liceului, o cale pentru a mă implica mai mult în viaţa şcolii. Îmi plac provocările, deoarece mă determină să-mi dovedesc mie, dar şi celor din jur că pot face ca lucrurile să se mişte într-o direcţie bună. Aş putea spune că pentru mine, funcţia de director adjunct presupune multă implicare şi responsabilitate. Îmi place să cred că tot ceea ce fac, fac cu simţ de răspundere. Îmi place să merg acasă şi să am conştiinţa împăcată că tot ceea ce am făcut în ziua respectivă a fost bine făcut.
– Vă rog să identificaţi trei factori cu influenţă hotărâtoare în progresul dvs. profesional.
– Sunt mai mulţi factori pe care i-aş putea enumera: oamenii pe care i-am întâlnit, evenimentele la care am participat, alegerile pe care le-am făcut de-a lungul vieţii etc. Am urmat cursurile liceale la o clasă de matematică-fizică din cadrul Colegiului Naţional „Petru Rareş”, ceea ce m-a determinat să aleg Facultatea de Fizică, cu toate că mi-ş fi dorit să am o carieră de avocat. După terminarea facultăţii, am devenit profesor de fizică dar, în acel moment, nu prea erau catedre titularizabile. La un moment dat, un profesor mi-a sugerat că aş putea urma cursurile postuniversitare de informatică, ceea ce am şi făcut. Asfel, m-am reorientat şi am devenit profesor titular de informatică la Colegiul Tehnic „Gheorghe Cartianu”. Au urmat ani de muncă la catedră, implicare în proiecte. Dacă ar trebui să fac o sinteză, aş putea spune că trei factori care au avut o influenţă hotărâtoare au fost: educaţia şi formarea continuă, experienţa de lucru, relaţiile profesionale.
– Şcoala dvs. se poate lăuda cu un prestigios palmares de proiecte europene. De unde a început povestea scrierii şi derulării acestor proiecte? Ce beneficii credeţi că aduc instituţiei şi mai ales elevilor?
– Povestea proiectelor europene la Colegiul Tehnic „Gheorghe Cartianu” a început o dată cu aderarea României la Uniunea Europeană, primul proiect european a fost ALICE (Adult Learning In Cultural Event). De atunci, au fost câştigate foarte multe proiecte europene de care suntem foarte mândri. Erasmus din Rotterdam spunea că „principala speranţă a unui popor constă în educaţia corectă a tineretului său”, iar în cadrul acestor proiecte exact asta se urmăreşte. Erasmus+ înseamnă poveşti de viaţă, poveşti despre transformare şi despre experienţe care schimbă destine şi deschid minţi. În anul şcolar 2023-2024 sunt în derulare mai multe astfel de proiecte: proiectul Erasmus+ DIGIT+ (Digitalizare pentru formarea integrativă în grup – reţea internaţională de sprijin, conectare, inovare şi împărtăşire de knowhow în educaţia profesională digitală), proiectul Erasmus+ Acreditare Educaţie Şcolară, proiectul Acreditare VET, proiectul Erasmus+ Solar Car Presentations, proiectul Capacity building in the field of Vocational Education and Training VET (Consolidarea capacităţilor în domeniul educaţiei şi formării profesionale). Implicarea elevilor în proiectele europene, a avut impact pozitiv asupra acestora, dezvoltându-le competenţele lingvistice, digitale, culturale şi sociale şi contribuind astfel la creşterea motivaţiei pentru dezvoltarea lor profesională. Sunt elevi care au ales să vină la colegiul nostru datorită proiectelor Erasmus+ implementate în şcoală.
– Ce anume vă inspiră cel mai mult în viaţă şi vă ajută să continuaţi, indiferent dacă întâmpinaţi anumite obstacole?
– Viaţa este aşa cum este, cu bune şi cu întâmplări mai puţin plăcute şi depinde de fiecare cum se raportează la fiecare tip de întâmplare. Obişnuiesc să spun că gândul devine cuvânt, cuvântul faptă, iar fapta devine obicei. Dacă gândim că putem face ceva, vom face, iar apoi, adoptând un astfel de mod de gândire, indiferent de obstacolele întâlnite, vom reuşi ce ne-am propus. Consider că inteligenţa emoţională are un rol esenţial în obţinerea succesului personal şi profesional. Pentru mine, pasiunea pentru ceea ce fac, scopul sau o misiune în viaţă sunt surse puternice de inspiraţie. Consider că atunci când oamenii au un scop clar şi o motivaţie puternică pentru ceea ce fac, sunt mai puţin susceptibili să renunţe la obiectivele lor, chiar şi în faţa obstacolelor. De asemenea, reflectarea asupra succeselor şi realizărilor trecute, îmi oferă inspiraţie pentru a continua şi a depăşi obstacolele. A gândi la momentele în care am reuşit să depăşesc provocările îmi oferă încredere că pot face faţă şi altor dificultăţi.
– Cu ce aşteptări începeţi anul şcolar 2023-2024?
– Întotdeauna, la începutul unui drum, avem aşteptări. Anul şcolar 2023-2024 este un drum pe care voi merge ţinând cont de experienţele acumulate în ceilalţi ani. Îmi doresc să menţin o bună comunicare cu profesorii, elevii şi părinţii acestora. De asemenea, îmi doresc ca proiectele probate prin PNRR să fie implementate cu succes, pentru a oferi condiţii şi resurse şi mai bune pentru elevi şi profesorii şcolii.
A consemnat Gianina BURUIANĂ