Natalia Morari este profesoară de limba şi literatura română şi directoare adjunctă la Instituţia Publică Liceul Teoretic „Andrei Straistă” din oraşul Anenii Noi. În anul 2023 a participat la Olimpiada Internaţională a Profesorilor, unde a reuşit să obţină un loc în Top 30%.
Priorităţile profesoarei Natalia Morari vizează o multitudine de proiecte educaţionale, diverse platforme şi cursuri gratuite, completate de programele europene (Erasmus+, eTwinning) şi de parteneriatele stabilite de Ministerul Educaţiei şi Cercetării. Toate acestea îi oferă o anumită libertate profesională, care, în opinia sa, trebuie preţuită şi explorată atât în ofertele profesionale oferite de stat, cât şi în cele descoperite individual.
Olimpiada Internaţională a Profesorilor, la care a participat profesoara Natalia Morari, a fost organizată de SURAASA (platformă on-line pentru profesori, Emiratele Arabe Unite) în luna octombrie a anului 2023. Dorinţa de participare a Nataliei Morari a fost alimentată de curiozitatea pentru noi orizonturi profesionale: În special, mă interesează modalitatea şi formele de dezvoltare a competenţei de cercetare la elevi. M-am înscris pe diverse platforme pentru cercetători şi profesori, apoi am primit prin e-mail invitaţia de a participa la această olimpiadă. Am decis să încerc.
Concursul se desfăşoară anual, iar în 2023 au participat peste 100.000 de persoane din 72 de ţări. Sunt eligibili toţi profesorii din toate statele, indiferent de treapta sau disciplina pe care o predau. Pentru a se înregistra, participanţii trebuie să completeze un formular online disponibil pe site-ul suraasa.com sau pe t4.education şi să achite taxa de participare de 9 USD.
Timp de 60 de minute, în format online, participanţii trebuie să răspundă la 50 de întrebări, prin bifarea răspunsului corect, din şase domenii: Curriculum, Pedagogy and Technology (Curriculum, pedagogie şi tehnologie); Student Engagement (Implicarea elevilor); Learning Environment (Mediul de învăţare); Learning Assessment & Data (Evaluarea şi datele privind învăţarea); Ethics & Values (Etică şi valori); Teacher Growth and Professional Development (Creşterea şi dezvoltarea profesională a profesorilor).
Realizarea testului propus la olimpiadă ţine nu doar de competenţele pedagogice, dar şi de cunoaşterea terminologiei în limba engleză, de faptul că întrebările se încadrau în standardele educaţionale din SUA, Regatul Unit, Australia, Emiratele Arabe Unite şi India (conform informaţiei din raportul personal primit), cerinţe care, în opinia Nataliei Morari, nu sunt diferite de cele europene.
În urma participării la olimpiadă, Natalia Morari a reuşit să obţină o diplomă de merit Top 30%, o frumoasă recunoaştere pe plan internaţional a competenţelor sale pedagogice.
Angelina BEGU