PANORAMIC ROMAŞCAN

Colegiul Tehnic „Danubiana”, în Spania

 

În perioada 17-23 aprilie, o delegaţie de la Colegiul Tehnic „Danubiana” din Roman, a participat la o întâlnire de proiect la liceul Ies Alonso Sanchez în Huelva, Spania, în cadrul proiectului Erasmus + KA2 „The Last Chance – Preserving Biodiversity for Future Generations”, alături de elevi şi profesori din Polonia, Turcia şi Italia.

Activităţile desfăşurate în cadrul întâlnirii de proiect au fost variate. A fost vizitată şcoala gazdă a întâlnirii, s-au făcut excursii de studiu în parcurile naţionale „Marismas del Odiel” şi „Donana National Park”, al căror scop a fost cunoaşterea aspectelor legate de biodiversitate în zonă, şi a fost vizitată rafinăria CEPSA, au avut loc seminarii pe teme de protejarea şi conservarea mediului înconjurător, în scopul formării conştiinţei şi comportamentului ecologic al elevilor, iar elevii au prezentat rezervaţii şi parcuri naţionale din zonele apropiate şcolilor din care provin. Elevii români au realizat o prezentare a parcului Vânători Neamţ.

La finalul activităţilor s-au înmânat certificatele de participare, iar elevii spanioli au prezentat un program artistic cu momente de muzică şi dans specifice regiunii Andaluzia.

Următoarea întâlnire de proiect va avea loc în România în perioada 23-28 mai, la Colegiul Tehnic „Danubiana”.

 

Elevi la şcoala democraţiei

 

La sfârşitul lunii aprilie, a avut loc lansarea oficială a Consiliului Consultativ pe Probleme de Tineret (CCPT) al Municipiului Roman, for consultativ constituit pe lângă structurile de conducere ale Municipiului Roman – Primar şi Consiliul Local.

„Obiectivele acestui for sunt formarea unui spaţiu/mediu în care tinerii se pot exprima şi dialoga între ei şi cu administraţia publică locală, în problemele care îi interesează, şi-i afectează. În acelaşi timp, este vorba despre oferirea posibilităţilor tinerilor de a învăţa practica cetăţeniei democratice, a exprimării, comunicării, dialogului, negocierii, luării deciziei şi evaluării, precum şi dezvoltarea abilităţilor de leader, de a deveni cetăţean activ. Se încurajează participarea tinerilor la identificarea şi rezolvarea problemelor comunităţii locale. Prin acest Consiliu, urmărim şi elaborarea strategiei pentru tineret a municipiului Roman”, a susţinut primarul Laurenţiu Leoreanu.

La eveniment au participat cei 50 de elevi desemnaţi în CCPT de Consiliile Şcolare din unităţile de învăţământ, cinci reprezentanţi ai ONG-urilor de tineret din municipiul Roman, consilierii educativi, directorii unităţilor de învăţământ şi elevi susţinători de la unităţile şcolare din municipiu.

 

De la Gâdinţi la Hjortshøj

 

În perioada 16-23 aprilie, un grup de elevi şi profesori ai Şcolii Gimnaziale Gâdinţi a participat la prima activitate transnaţională din cadrul proiectului european Erasmus+, acţiunea cheie 2 – parteneriate strategice „Today, you imagine the European city of tomorrow — Ideas to build the future”, proiect finanţat de Uniunea Europeană.

Activitatea a avut loc în Hjortshøj, unde alături de colegi din Danemarca, Franţa, Spania, Bulgaria nemţenii au primit informaţii la zi despre agricultura organică, despre construcţii inteligente, despre surse de energie regenerabilă şi nepoluantă.

Construindu-şi propriul lor oraş al viitorului, toţi cei implicaţi în acest proiect au dezbătut modul de construire a unei localităţi: încadrarea în teritoriul administrativ, realizarea de cartograme şi scheme grafice, zonificarea funcţională a teritoriului şi direcţionarea dezvoltării localităţii. De asemenea, s-au analizat evoluţia populaţiei, a activităţilor economice, instituţiile publice şi de interes general, echiparea edilitară, avantajele şi dezavantajele mediului geografic, problemele cu care s-ar putea confrunta localitatea şi modalităţi de anticipare a acestora.

A fost elaborat, de asemenea, un cod al cetăţeanului acestui oraş, insistându-se pe democraţie, diversitate şi dialog cultural, servicii de educaţie şi sănătate pentru toţi, lipsa discriminării, protejarea mediului înconjurător, spaţii şi acţiuni de petrecere a timpului liber.

 

Romanvodistele, din nou în top

 

Două eleve de la Colegiul Naţional „Roman-Vodă” s-au întors cu fruntea sus, după ce au obţinut un punctaj foarte bun la cele două probe (scris şi oral) ale Olimpiadei Naţionale „Lectura ca Abilitate de Viaţă”.La această olimpiadă, organizată de Inspectoratul Şcolar Judeţean Cluj, în acest an, au participat peste 100 de elevi din toate judeţele ţării şi municipiul Bucureşti, respectiv 45 de profesori însoţitori. Concurenţilor le-au fost evaluate competenţele de lectură, constând în înţelegerea textelor ficţionale, nonficţionale şi multimodale, capacitatea de a reflecta asupra acestora, de a formula opinii, argumente şi interpretări proprii în scris, în cadrul unei prezentări sau dezbateri.

Ioana Pintilie (clasa a IX-a), coordonată de profesoara Roxana Prisacaru, a obţinut menţiune ca urmare a clasării pe locul al VI-lea, cu un total de 94 de puncte. Andrada Elena Eva (clasa a XI-a), coordonată de profesoara Anda Nacu, a obţinut 82 de puncte.

 

Concursul de eseuri literare „G. Ibrăileanu”

 

Cea de-a XIV-a ediţie a Concursului de eseuri literare „G. Ibrăileanu” desfăşurată la jumătatea lunii mai la Colegiul Naţional „Roman-Vodă”, organizată în parteneriat cu Inspectoratul Şcolar Judeţean Neamţ, a avut ca temă „Literatura memorialistică – document şi destin” şi a fost deschisă elevilor din învăţământul liceal, „în vederea stimulării creativităţii prin încurajarea exprimării libere a opiniilor personale şi pertinente despre literatură”. Concursul se mai doreşte „o şansă de exprimare şi de afirmare a potenţialului creator al elevilor care nu se regăsesc în concursurile şcolare consacrate şi deschide o nouă cale de comunicare între elevi şi profesori”, şi chiar între profesori. Lucrările participanţilor vor fi publicate în suplimentul literar al revistei Colegiului Naţional „Roman-Vodă”, „Şcoala Nouă”, al cărei fondator a fost criticul şi teoreticianul literar G. Ibrăileanu, în perioada studiilor liceale la acest liceu. (RED.)