În perioada 8-10 noiembrie 2024, s-a desfăşurat prima sesiune a programului de formare continuă a liderilor SLLICS Neamţ, Comunicare şi management sindical, cu durata de 16 ore. Activităţile au avut loc în sala de conferinţe a Hotelului Tesa Boutique, din Târgu-Neamţ.
Derularea unui astfel de program se consideră a fi necesară în contextul unor noutăţi legislative privitoare direct la sistemul de învăţământ, dar şi ca urmare a numărului mare de lideri aflaţi la începutul activităţii în fruntea unor grupe sindicale din unităţile de învăţământ nemţean. Calitatea de formatori a revenit membrilor Biroului Operativ, precum şi juristului SLLICS Neamţ, avocat Roxana Axinte.
Activităţile au fost deschise de domnul Gabriel Ploscă, preşedintele onorific al SLLICS Neamţ, acesta prezentând istoricul acestei organizaţii, pe care o cunoaşte foarte bine încă de la înfiinţare şi pe care a mentorat-o şi reprezentat-o cu succes până în anul 2023. Acesta a menţionat structurile decizionale naţionale şi judeţene în care lucrătorii din învăţământ sunt reprezentaţi prin conducerea FSLI, respectiv Biroul Operativ al SLLICS Neamţ. De asemenea, au fost precizate documentele legislative care reglementează funcţionarea forului sindical al învăţământului preuniversitar din judeţul Neamţ.
Instruirea participanţilor a fost sistematizată în patru secţiuni tematice:
1. Profilul liderului de sindicat din învăţământ. Provocări în activitatea liderului de sindicat – formatori Gabriela Grigore, secretar al SLLICS Neamţ, şi Ionel Hociung, preşedinte al SLLICS Neamţ;
2. Comunicarea eficientă şi gestionarea echipei – formatori Roxana Irina, vicelider zona Piatra-Neamţ, şi Ionel Hociung;
3. Dialog social. Contractul colectiv de muncă – formatori Gabriel Ploscă şi Ciprian Murariu, viceliderul zonei Târgu-Neamţ;
4. Activitatea specifică a liderului de sindicat – formator Minadora Lemnaru, vicelider zona Roman. Una dintre activităţile cursului, cea juridică, a fost realizată şi susţinută de juristul sindicatului, avocata Roxana Axinte.
Formarea participanţilor a stat sub semnul eficienţei prin noutatea şi calitatea informaţiilor, dar şi prin modalităţile de organizare a învăţării, care au combinat metodele expozitive cu activităţi interactive, studii de caz şi dezbateri. S-au discutat noutăţile din Legea dialogului social 367 / 2023, Contractul colectiv de muncă unic la nivel de sector de negociere colectivă învăţământ preuniversitar, profilul şi standardele ocupaţionale pentru liderul de sindicat, provocările la care trebuie să răspundă fiecare lider, începând cu gestionarea propriei echipe şi încheind cu rolul său reprezentativ în cadrul unor comisii de importanţă majoră în cadrul unităţii de învăţământ, activităţile specifice, calităţile şi abilităţile pe care liderul trebuie să le dezvolte astfel încât el să fie urmat, responsabilităţile pe care acesta trebuie să şi le asume în relaţia cu membrii grupării sindicale, pe de o parte, şi în relaţia cu angajatorul, pe de altă parte. Evaluarea participanţilor s-a făcut prin chestionare, iar activităţile au fost însoţite de interes atât din partea celor instruiţi, cât şi dinspre formatori. Feedbackul a fost continuu, încât, la finalul cursului, desfăşurat într-un ritm destul de susţinut, s-a putut concluziona că întregul demers poate fi considerat un succes.
Prof. Anda NACU,
lider al grupei sindicale de la Colegiul Naţional „Roman Vodă” – Roman