Cu Hristos, la începutul mileniului III

Nu putem neglija faptul că educaţia religioasă contribuie la formarea personalităţii creştine, la implicarea responsabilă a omului în viaţa activă şi în societate. Cu ajutorul studierii religiei se asigură un sens al vieţii copilului/elevului, o direcţie şi un mod de a exista, o perspectivă ce depăşeşte imediatul faptic. Totodată, prin educaţia religioasă, se urmăreşte realizarea comuniunii omului cu Dumnezeu, ceea ce presupune, din partea omului, o manifestare a dorinţei de cunoaştere prin căutarea permanentă a divinităţii.

Spre deosebire de celelalte discipline de învăţământ, educaţia religioasă are în vedere cele două componente de bază ale omului: sufletul şi trupul, abordând holistic fiinţa umană.

În acest context, sâmbătă, 29 mai 2021, s-a desfăşurat a V-a ediţie a Concursului Internaţional Împreună cu Hristos în Europa secolului XXI.

Iniţiat de către Colegiul Naţional Pedagogic „Gh. Lazăr” din Cluj-Napoca, în anul 2015, concursul se desfăşoară on-line, bianual, având ca teme principale Naşterea Domnului şi Bucuria Învierii Mântuitorului. Organizatorul principal în acest an şcolar a fost Episcopia Ortodoxă Română a Italiei, în colaborare cu grupul de lucru al platformei educaţionale red-religie.ro. Din Italia au participat 480 de elevi români cu vârste între 6 şi 14 ani.

Dacă la ediţia de Crăciun 2020, au participat 1.300 de elevi români din şapte ţări ale Europei, fiind un număr impresionant, acum, la ediţia de Înviere, s-au înscris peste 4.900 de copii români cu vârste cuprinse între 6 şi 15 ani, din toate continentele, ceea ce a făcut să fie cel mai mare concurs la disciplina religie, care s-a desfăşurat vreodată. În număr foarte mare, copii români din diverse ţări ale Europei, din Canada, America, Australia, Noua Zeelandă, India, Kenia, Tanzania, Japonia etc. au simţit nevoia să mărturisească întregii lumi credinţa creştină în Înviere.

Participanţii au dovedit faptul că actualele generaţii de elevi au acces imediat la o multitudine de informaţii, de conţinuturi, de experienţe virtuale şi resurse. Important este ca toate acestea să fie riguros selectate şi verificate, astfel încât să le fie utile în adevăratul sens al termenului. Avantajele e-learning-ului constau, printre altele, şi în posibilitatea utilizatorului de a-şi gestiona timpul conform propriului ritm de lucru şi în flexibilitatea sistemului menită să încurajeze crearea unui stil propriu de învăţare. Însă, aceste tehnici de învăţare, pentru a fi eficiente, trebuie să aibă un anumit grad de interactivitate şi să transpună informaţia pe cât mai multe suporturi media (text, sunet, imagine). Dezvoltarea explozivă a Internetului şi a tehnologiilor Web creează premisele unor noi provocări informaţionale şi tehnologice, precum şi numeroase schimbări în ceea ce priveşte relaţiile interumane.

Impresionaţi de dorinţa copiilor/elevilor de a participa la un astfel de concurs, organizatorii au hotărât să-i schimbe numele în Împreună cu Hristos în lume, la început de Mileniu III.

Dincolo de finalităţile strict cognitive, educaţia religioasă abordează omul ca persoană, trup şi suflet, tânărul fiind văzut în perspectiva maturizării şi a actualizării întregului său potenţial afectiv-emoţional, relaţional şi spiritual. Vizează formarea unor persoane şi personalităţi puternice, capabile să înfrunte provocările lumii de azi ca viitori membri ai Bisericii, ca reprezentanţi ai culturii europene adânc înrădăcinată în valorile creştine, viitori părinţi şi formatori de conştiinţe capabili de a duce mai departe moştenirea spirituală oferită de Mântuitorul nostru Iisus Hristos.

Dr. Mihai FLOROAIA