Mobilitate de succes în cadrul proiectului Erasmus + „Spre digitalizarea operaţiunilor în turism”

În perioada 12 – 24 martie 2023, un grup de 16 elevi de la Liceul Economic „Alexandru Ioan Cuza” – profilul turism – au avut şansa de a efectua două săptămâni de practică la hoteluri din Valencia (Spania), ca activitate principală în cadrul proiectului Erasmus+ pe termen scurt „Spre digitalizarea operaţiunilor în turism” (2022-1-RO01-KA122-VET-000077910). Finanţată de Uniunea Europeană, mobilitatea a avut un impact covârşitor pe mai multe planuri, asupra adolescenţilor din clasele a XII-a.

În primul rând, pentru majoritatea dintre ei a fost prima ieşire din ţară. Cu tot ceea ce presupune aceasta: emoţia de pe aeroport, primul zbor cu avionul, zăpăceala şi grija de a nu se pierde de grup, contactul cu Spania, poporul spaniol şi felul lor minunat de a fi, întâlnirea surprinzătoare la hotelul unde au locuit cu alte grupuri de elevi români, clima care i-a surprins, fiind mult mai caldă decât la noi, agitaţia din­tr-un mare oraş şi multe altele, pe care eu le voi descoperi în eBook-urile pe care fiecare dintre ei trebuie să le realizeze ca produs final al proiectului.

În al doilea rând trebuie să vorbim despre faptul că în luna martie valencienii serbează sosirea primăverii prin celebrul festival Fallas, caracterizat printr-o explozie de voie bună, savoare pentru distracţie, focuri de artificii, petarde, muzică, parade, corida, ceea ce face ca întregul oraş să fie împânzit de turişti. A trăi la 18 ani ceva de o asemenea amploare, diversitate şi grandoare este o experienţă care pentru aceşti elevi este atât personală cât şi profesională. Oricum ai încadra-o, cred că rămâne de neuitat, îi va apropia definitiv de Spania, le va lărgi orizontul de aşteptări de la viaţă şi le poate modifica viziunea despre opţiunile profesionale.

Dar scopul mobilităţii celor 16 elevi a fost de a realiza obiectivele proiectului „Spre digitalizarea operaţiunilor în turism”, prin desfăşurarea activităţii practice la hoteluri din Valencia. Am ales Spania pentru că este una dintre cele mai importante ţări turistice, pentru că este recunoscută pentru profesionalismul şi ospitalitatea lucrătorilor hotelieri şi pentru că nivelul de dotare tehnologică este ridicat. Mai întâi a trebuit ca elevii noştri să se obişnuiască cu rigoarea şi seriozitatea muncii într-o ţară europeană. După ce au depăşit acest prag, au constatat că tutorii lor de la recepţiile hotelurilor sunt foarte prietenoşi, omenoşi, le dau sarcini dar şi îndrumări, îi ajută să înveţe meserie. Am petrecut cea mai mare parte a timpului meu lucrând în departamentul de servicii pentru oaspeţi, unde am avut oportunitatea de a îndeplini cerinţele clienţilor precum şi de a răspunde la întrebări şi de a oferi sfaturi despre cele mai bune activităţi turistice din zonă. Am învăţat multe despre abilităţile de comunicare şi despre modul de gestionare a problemelor, precum şi despre importanţa oferirii unei experienţe de ospitalitate de calitate – declară elevul Sandu Alex-Constantin din clasa aXII-a D, la întoarcerea din mobilitate.

Cred că au avut o oportunitate mare de a gusta din ceea ce unii numesc mirajul străinătăţii. Au putut vedea cu ochii lor ce înseamnă să locuieşti, să trăieşti şi să munceşti într-o ţară europeană. Dacă îşi vor pune problema de a opta pentru carieră în afara României, o vor face în cunoştinţa de cauză.

Partenerul nostru din Spania, Universal Mobility SL s-a ocupat ca totul să fie impecabil începând cu cazarea şi masa, continuând cu repartizarea elevilor pe hoteluri, legătura cu tutorii din hoteluri, programul cultural, cursurile de limba spaniolă şi rezolvarea oricăror probleme inerente unei astfel de întreprinderi. O menţiune specială pentru doamna Mădălina Wardasbi, coordonatoarea grupurilor Erasmus+ venite din România, care ne-a impresionat prin eficienţa cu care a soluţionat situaţiile neprevăzute, prin caracterul său deschis, prin efortul susţinut pentru ca totul să fie exact aşa cum trebuia. Ne-au plăcut mult şi momentele culturale (vizita în oraşul Alicante, la Oceanografic, la Bioparc etc) iar elevii au gustat mult şi orele de spaniolă şi jocurile integration games.

Pentru cele menţionate mai sus am considerat că mobilitatea a fost una de succes şi deschide frumos şirul celorlate pe care elevii noştri le vor efectua în anii ce urmează, în cadrul acreditării de formare profesională obţinută de şcoala noastră.

Prof. Gianina BURUIANĂ

Liceul Economic „Alexandru Ioan Cuza”, Piatra-Neamţ