Invitaţie în Japonia
Ministerului Educaţiei invită prin Inspectoratul Şcolar Neamţ toţi copiii cu aptitudini artistice recunoscute să participe la cea de-a IV-a ediţie a Kao Internaţional Painting Contest for Children din Japonia. Tema Concursului Internaţional de Desen şi Pictură din acest an este protejarea mediului înconjurător, organizatorii mizând pe o puternică conştientizare şi implicare a tinerii generaţii în această problemă capitală a lumii de mâine. Înscrierile la concurs (copii 6-15 ani) se desfăşoară până la data de 12 septembrie 2013, iar rezultatele vor fi anunţate pe website-ul Kao la sfârşitul lunii noiembrie. Lucrările premiate vor fi expuse în luna decembrie în cadrul expoziţiei „Eco-Products 2013”, la Tokyo. Câştigătorii vor fi invitaţi să participe la ceremonia de premiere care va avea loc în ziua de 14 decembrie 2013, la sala expoziţională Tokyo Big Sight din capitala niponă. Costurile de expediere a lucrărilor vor fi suportate de unităţile de învăţământ.
Prima ediţie a „Zilelor Clubului Copiilor” la Roman
Peste 500 de copii care frecventează cercurile din cadrul clubului au participat pe 19 iunie la prima ediţie a „Zilelor Clubului Copiilor”, manifestare care a marcat încheierea acestui an şcolar şi, în acelaşi timp, 55 de ani de la înfiinţarea instituţiei. care a purtat în această perioade diferite nume şi a avut diverse locaţii. Copiii au cântat, au dansat, au făcut demonstraţii de karting, au jucat şah şi s-au implicat într-un carnaval unde au purtat costume inspirate din lumea poveştilor şi a desenelor animate. Un moment de vârf al sărbătorii l-a constituit completarea unei super-integrame desenate pe asfalt şi completate de peste 250 de copii de la şcolile din oraş. Ea a avut 224,4 metri lungime, 187 de metri lăţime, 374 de casete şi 310 definiţii. Manifestarea a fost organizată în parteneriat cu Primăria Roman Inspectoratul Şcolar Judeţean Neamţ şi Şcoala „Alexandru Ioan Cuza”.
Lauri pentru condeierii nemţeni
Rezultate foarte bune la Concursul naţional de jurnalism şi reviste şcolare 2013: premiul I şi titlul de Laureat revistele „Adobiografiinţa” editată de Colegiul Naţional Calistrat Hogaş din Piatra Neamţ; „Tehno – zoom” a Liceului Tehnologic Vasile Sav Roman; „Generaţia 9″ editată de Şcoala Gimnazială Nr.2 Piatra Neamţ şi „Noi” a Şcolii Gimnaziale „Otilia Cazimir” Cotu Vameş. Datorită rezultatelor deosebite, câte doi elevi din colectivul redacţional al revistelor „Adobiografiinţa” şi „Tehno-zoom” vor participa gratuit la o tabără de ziaristică organizată la Muncelul de Sus,judeţul Iaşi.
Eco Şcoala, un proiect prolific
La sfârşitul lunii trecute, a avut loc a avut loc reevaluarea şi evaluarea a cinci unităţi şcolare nemţene, în vederea acordării Steagului Verde şi a Statutului Eco Şcoala. Este vorba despre Colegiul Naţional,, Roman Vodă „, Colegiul Tehnic,, Gh. Cartianu”, Piatra – Neamţ, Şcoala Gimnazială „Gh. Dumitreasa”, Girov şi Liceul Tehnologic Pipirig – Structura Boboieşti şi Structura Stânca. Evaluarea a fost făcută de către o comisie alcătuită dintr-un reprezentant al Comisariatului Judeţean al Gărzii de Mediu, Agenţiei pentru Protecţia Mediului Neamţ, un reprezentant al Inspectoratului Şcolar Judeţean, coordonată de prof. dr. Cornelia Dincă, preşedintele Centrului Carpato – Danubian de Geoecologie. La activităţi au mai participat părinţii copiilor şi reprezentanţii comunităţii locale.
Luna mai a legat şcoala de gard
Potrivit Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) Neamţ, în această lună elevii au bifat în cataloagele nemţene180.422 de absenţe, dintre care abia 73.025 sunt motivate. Cei mai performanţi chiulangii s-au dovedit a fi liceenii care, odată cu venirea căldurii, au preferat să stea mai mult la aer pe terase decât în zăpuşeala sălilor de clasă. Astfel, în mai, ei au adunat 91.829 de absenţe, dintre care doar 45.430 au fost motivate. Gimnaziştii vin tare din urmă, cu 62.150 de absenţe, peste 40.000 dintre acestea fiind nemotivate. Nici elevii din clasele primare nu s-au lăsat mai prejos. Plozii au strâns în cataloage 22.370 de absenţe, dintre care doar 5.260 sunt motivate. Vestea cu adevărat neplăcută este că au fost înregistrate şi 182 de abandonuri şcolare, iar 26 de elevi au fost exmatriculaţi. Aşteptăm cu îngrijorare statisticile lunii iunie.
Şcoala de Vară la Stâna din Ştrand
Centrul pentru Cultură şi Arte „Carmen Saeculare” Neamţ organizează în perioada 24 iunie – 31 iulie 2013, încă o rundă a Şcolii de Vară. Deschiderea oficială a celei de-a V-a ediţii a avut loc luni pe 24 iunie, la Stâna tradiţională din Ştrandul Municipal Piatra-Neamţ, în cadrul unei manifestări de tradiţie care a inclus simpozionul „Sânziene – sărbătoare creştină şi tradiţie ancestrală”, prezentarea „Farmacia naturii şi beneficiile ei”, semnată de socrul actualului manager al Centrului, şi un spectacol folcloric. Cursurile Şcolii de Vară din acest an au fost împărţite în două locaţii: la Stâna tradiţională din Ştrandul Municipal Piatra-Neamţ (pictură, artă decorativă, grafică, modelaj artistic şi olărit, ţesut, cusut, tors etc.) şi la sediul Centrului (pian, canto clasic, muzică bisericească, formare şi iniţiere în dirijat şi cânt liturgic, canto popular şi muzică uşoară, chitară şi dans popular). Despre „Vacanţele Muzicale” organizate de „Carmen Saeculare” până mai anii trecuţi, la Stână nu s-a auzit nimic.
Modificări în orarul claselor primare
Conform noilor prevederi ale Ministerului Educaţiei, limba modernă este introdusă de la clasa pregătitoare, cu câte o oră pe săptămână, iar în clasele a III-a si a IV-a elevii vor face două ore pe săptămână. Matematica obţine o oră în plus pe săptămână la clasa a II-a, elevii urmând să facă patru ore, dispare educaţia tehnologică, dar disciplina arte vizuale şi abilităţi practice câştigă câte o oră pe săptămână. Religia rămâne disciplină care se va studia în şcoli, dar la cererea scrisă a părinţilor copiii vor putea să nu frecventeze cursurile respective; în acest caz ei neprimind calificative. Ministerul Educaţiei a publicat pe edu.ro ordinul de ministru care aprobă planurile cadru pentru învăţământul primar. Aceste planuri cadru se aplică începând din septembrie pentru clasa pregătitoare şi clasa I, începând cu anul şcolar 2014-2015 la clasa a II-a şi din anul 2015-2016 pentru clasele a III-a şi a IV-a.
Titularizarea, o carte deschisă
În Neamţ, 734 de cadre didactice, suplinitori sau absolvenţi ai facultăţilor de specialitate, au participat la prima etapă a concursului naţional de titularizare. La partea practică (27 mai – 28 iunie), din 764 de candidaţi înscrişi, doar unul nu a reuşit să ia proba. Inspecţia specială la clasă s-a desfăşurat pe durata unei ore de curs şi s-a evaluat prin note de la 10 la 1. Nota obţinută la proba practică are o pondere de 25% la media de repartizare, restul fiind rezervat celei scrise. Proba scrisă va avea loc marţi, 30 iulie, iar primele rezultate vor fi afişate în 5 august. Contestaţiile se fac în perioada 5-6 august, iar rezultatele finale vor fi anunţate în 8 august. Prima etapă de repartizare pentru ocuparea posturilor pe durată nedeterminată se va organiza ăn data de 9 august pentru candidaţii care au obţinut cel puţin media 7.00. A doua etapă, pentru posturi pe durată determinată, va începe în 14 august.
Batem spre 4500 de analfabeţi în Neamţ
Potrivit recensământului din 2011, în Neamţ, 4.464 de persoane sunt analfabete, ceea ce, raportat la numărul populaţiei stabile, înseamnă aproape 1% – un nivel scăzut de instruire şi educaţie a populaţiei de peste 10 ani. Cifrele arată că la acea dată nivelul mediu de educaţie era de 37,71%, – absolvenţi de învăţământ postliceal, liceal, profesional sau tehnic de maiştri, şi de 9,40% – nivelul superior de instruire. Datele definitive ale ultimului recensământ făcut în România vorbesc despre o scădere a populaţiei cu 83.750 de persoane faţă de cel anterior, din 2002. Piatra Neamţ rămâne cel mai populat oraş, cu 85.055 persoane, urmat de Roman cu 50.713, Târgu Neamţ cu 18.695 persoane, Roznov cu 8.593 persoane şi Bicaz cu 6.543 de persoane. În ce priveşte distribuţia pe medii de rezidenţă, 169.599 de persoane trăiesc în oraşe şi municipii, ceea ce reprezintă 36% din totalul populaţiei, în vreme ce în mediul rural populaţia stabilă a crescut cu 0,6% faţă de recensământul din 2002.
Foarte bine, în faţa calculatorului
Dintre cei 3.921 de candidaţi care s-au prezentat în Neamţ la Bacalaureat, 1.215, adică 30%, au obţinut certificatul de utilizatori experimentaţi. 1.105 au primit calificativul de utilizatori avansaţi, iar 1.146 ştiu să se folosească de calculator la nivel mediu. 444 de candidaţi sunt la nivel de începător, iar 11 candidaţi au reuşit să adune doar între 0 şi 10 puncte dintre cele 100, câte ar fi putut obţine. Chiar şi aceştia au promovat proba, nu punctajul fiind hotărâtor pentru promovare, ci simpla participare la examen. Aproape 400 de absolvenţi au bifat examenul prin neprezentare, fiind deţinători ai certificatelor ECDL (European Computer Driving Licence – „Permisul european de conducere a computerului”), care permit echivalarea probelor. Certificatele ECDL se obţin în urma promovării unor examene mult mai dificile decât cele de la bacalaureat şi sunt recunoscute la nivel european.
Start în Evaluarea Naţională
Absolvenţii claselor a VII-a s-au prezentat pe 25 iunie la prima probă, scrisă, cea de Limba şi literatura română, din cadrul Evaluării Naţionale. Sunt aproximativ 4.800 de elevi din Neamţ care intră în focurile examinării, doar 52 de repetenţi şi vreo 200 de corigenţi ratând din prima acest examen. Ca şi la bacalaureat, s-a mers pe sistem de supraveghere video, atât în clasele de examen, cât şi în sălile unde s-au descărcat şi multiplicat subiectele, în cele în care s-au preluat şi depozitat lucrările scrise. Pentru cei care promovează, în Neamţ, sunt disponibile 175 de clase de liceu cu frecvenţă la zi, 3 clase de seral şi 6 clase cu frecvenţă redusă. Pentru elevii din clasa a VIII-a care nu au încheiat socotelile cu şcoala a fost programată sesiunea de corigenţe, în perioada 19-21 august. Dacă trec cu bine de asta, se vor putea înscrie la admiterea la liceu, pe locurile rămase libere, în a treia etapă de admitere.
Evaluarea Evaluării Naţionale
Evaluarea Evaluării Naţionale a produs rezultate acceptabile, în Neamţ. Două treimi dintre absolvenţii de gimnaziu au obţinut medii mai mari de 5, restul, în ciuda subiectelor destul de lejere, au luat note sub limita promovabilităţii. Dintre cei 4.746 de elevi care s-au prezentat la evaluare, 3.451 au reuşit să ia medii peste 5, restul de 1.295 situându-se sub acest prag. S-au înregistrat şi rezultate spectaculoase, la nivelul judeţului fiind 30 de performeri care au luat nota 10 la ambele materii. În total, au fost 58 de note de 10 la limba română şi 347 de note de 10 la matematică. Pe paliere de medii, cei mai mulţi elevi, respectiv 868 au bifat medii între 9 şi 9,99, iar alţi 768 au luat medii între 8 şi 8,99. Anul acesta subiectele pe care le-au avut de rezolvat absolvenţii au fost considerate simple, cele de la matematică fiind considerate de copii mai uşoare decât o teză obişnuită. Astfel se explică şi numărul extrem de mare de note de10 la matematică, mult mai mare decât la examenul din 2012. La nivel naţional promovabilitatea a crescut cu aproximativ 10 procente comparativ cu sesiunea din 2012.
Dedulcirea la baclava
„Caleidoscop – o aventură culinară europeană”este titlul proiectului bilateral
Comenius (Programul Învăţare pe tot parcursul vieţii, promovat de Agenţia Naţională Pentru Programe Comunitare în Domeniul Educaţiei şi Formării Profesionale), în cadrul căruia un grup de 20 de elevi şi cinci profesori de la Colegiul Tehnic „Danubiana” din Roman a participat în Turcia într-o adevărată „expediţie culinară”. Cea de-a doua întâlnire a participanţilor la acest proiect a avut loc în oraşul Kahramanmaraş. Şcoala parteneră – Mesleki Eğitim Merkezi Kahramanmaraş. În cadrul actualei întâlniri de proiect s-au prezentat rezultatele activităţilor desfăşurate până acum, s-au vizionat prezentările unităţilor şcolare participante, au avut loc cursuri introductive de limba română şi de limba turcă, cu accent pe dezvoltarea unui lexicon de termeni tehnici comuni folosiţi în bucătăriile tradiţionale: unelte de bucătărie, procese, condimente, ingrediente, denumiri de mâncăruri, originea mâncării şi reţete curente. Proiectul se desfăşoară pe o durată de doi ani.
Proiect Comenius la Liceul Teologic Sfântul Francisc de Assisi
Începând din acest an, elevii de la Liceul Teologic Romano – Catolic „Sfântul Francisc de Assisi” vor fi implicaţi în proiectul multilateral Comenius «Tineret fără frontiere». Finanţat de Comisia Europeană, proiectul îşi propune să crească gradul de conştientizare a tinerilor cu privire la drepturile lor de a studia, trăi sau munci într-o altă ţară din Uniunea Europeană – unul dintre obiectivele cele mai relevante din agenda UE, în Anului european al cetăţeniei. Alături de Liceul Teologic Sfântul Francisc de Assisi Roman, vor fi implicaţi tineri din Italia, Suedia, Danemarca, Letonia, Ungaria, Turcia, Spania, Portugalia, Olanda, Germania şi Polonia. La finalul celor doi ani de proiect, va fi elaborat un ghid pentru facilitarea mobilităţii tinerilor în Europa, informaţiile adunate devenind suportul de curs al unei discipline care va putea fi studiată în şcoală ca disciplină opţională. Prima întâlnire din proiect va avea loc în România, în prima săptămână din luna octombrie.
Şcoala de vară la CCD Neamţ
În perioada 15-31 august, Casa Corpului Didactic Neamţ organizează prima ediţie a Şcolii de vară destinată perfecţionării personalului din învăţământul preuniversitar. Această iniţiativă îşi propune realizarea unui schimb de experienţă între persoanele implicate în demersul educativ, formarea unor competenţe profesionale şi dezvoltarea unor noi aptitudini, în vederea aplicării lor la clasă. Cadrele didactice pot participa la cursuri de cusături artizanale şi goblenuri, de origami şi aplicaţii folosind tehnica „quilling”, pot studia tehnici moderne de învăţare pentru învăţământul profesional şi tehnic şi pot învăţa să scrie cereri de finanţare pentru proiecte Comenius, Grundtvig, Leonardo da Vinci şi Tineret în Acţiune.. Cursanţii pot deprinde tehnici de documentare utilizând noile tehnologii informaţionale şi se pot iniţia în limbile franceză şi arabă, în pictura icoanelor pe lemn şi sticlă sau pot aborda tehnici teatrale ca o educaţie alternativă.