Semnal editorial: Reţelele sociale şi morala creştină

Nu putem nega faptul că în ultimii ani, tehnologia şi-a pus amprenta asupra modului în care percepem lumea, în special asupra modului în care relaţionăm între noi. Se resimt efectele evoluţiei tehnologice fără precedent, care ne-a introdus într-o nouă epocă a socializării digitale. Spaţiul digital este urmărit şi marcat de valenţe pozitive (anularea spaţiului dintre oameni, păstrarea şi îmbunătăţirea anumitor legături cu semenii), dar şi de numeroare aspecte negative, fapt pentru care este necesară o abordare din punct de vedere moral a acestor probleme.

Când ne referim la noile tehnologii ale comunicării şi informării, Creştinismul propune, prin cei doi piloni, Ortodoxia şi Catolicismul, un mod de raportare deschis, echilibrat şi responsabil. Deoarece creştinii sunt prezenţi în spaţiul digital ca în viaţa offline, este necasar ca Biserica să fie prezentă sub diferite forme în mediul on-line, nu doar prin mijloacele mass-media tradiţionale. Astfel, internetul poate ajuta la răspândirea mesajului Evangheliei, păstrarea legăturilor între utilizatori, catehizare, administrare şi organizare la nivel parohial, mobilizare în scop cultural, filantropic şi social.

Din aceste considerente, recomand lucrarea domnului Bogdan-Viorel Gabor, Internetul şi reţelele de socializare online ca provocări actuale pentru morala creştină, apărută la Editura Presa Universitară Clujeană, Cluj-Napoca, 2023. Lucrarea reprezintă tema de cercetare doctorală la catedra de morală a Facultăţii de Teologie Ortodoxă din cadrul Universităţii „Babeş-Bolyai” Cluj-Napoca, sub îndrumarea pr. prof. univ. dr. Ştefan Iloaie.

Conţinutul, structurat în trei mari capitole (Comunicarea în relaţiile interumane şi factorul digital, Implicaţiile utilizării internetului şi influenţa lui asupra comportamentului uman, Atitudinea creştinului faţă de internet şi faţă de reţelele virtuale) se întinde pe aproximativ 350 de pagini, oferind cititorului modalităţi de cultivare a discernământului în selectarea informaţiilor din mediul virtual. Aspecte precum Comuniune prin comunicare, Analiza comunicării contextuale, Influenţa internetului şi a mijloacelor media asupra comunicării, Mijlocul de comunicare ia locul mesajului, Devenim singuri într-o lume a socializării, Comunicarea publicitară, Reţelele virtuale devin noi simboluri ale comunicării, Comunicarea directă versus comunicarea virtuală, Internetul şi viaţa religioasă, Internetul în viaţa cotidiană, Informare versus dezinformare, Internetul ca mediu invizibil, O lume iluzorie, Cultura noilor media, Dezintegrarea culturii, Scrisul digital şi pericolul plagierii, Internetul şi valorificarea timpului, iluzia economisirii timpului, Reţelele de socializare – mediu de mobilizare socială, Reţelele virtuale – unelte în folosul Bisericii, Dependenţa de internet şi de reţelele de socializare, Stimularea constantă a simţurilor, Izolarea în reţea, Divertismentul virtual – refugiu faţă de stresul cotidian, Etica în internet şi reţelele de socializare, Noile forme de religiozitate online, Poziţia creştinismului cu privire la reţelele virtuale şi internet etc. sunt doar unele aspecte abordate în cercetarea de faţă care vor oferi răspunsuri diverselor întrebări ale cititorilor şi utilizatorilor mediilor on-line.

Pe blogurile şi reţelele de socializare avem libertatea exprimării, precum şi accesul la biblioteci digitale, baze de date, diverse informaţii etc. Fiecare persoană are posibilitatea să îşi expună ideile pe aceste reţele, însă această libertate nu aduce întotdeauna o formă reală şi corectă de comunicare.

Conştiinţa morală, bazată pe principii precum corectitudinea, adevărul, bunăvoinţa, smerenia, altruismul, blândeţea, bunacuviinţă, răbdarea, decenţa, recunoştinţa, sociabilitatea, ajutorarea, cumpătarea, nu este vulnerabilă în faţa pericolelor spaţiului digital fiind capabilă să răspundă pertinent oricărei situaţii înregistrând experienţe frumoase şi ziditoare.

Prof. dr. Mihai FLOROAIA