Maluri de Prut: Un Pod de Flori, Pe Autostrada Unirii!

Numit simbolic „Podul de Flori” – în amintirea acţiunilor din anii ’90 când românii de pe ambele maluri ale Prutului s-au putut reîntâlni pentru o zi, pentru prima dată după al Doilea Război Mondial, fără acte – construcţia primului pod dintre România şi Republica Moldova, din ultimele şase decenii, a început oficial pe 26 aprilie a.c., la Ungheni. Noua infrastructură va face parte din Autostrada A8 – „Autostrada Unirii” – ce va lega Chişinăul de Iaşi, Paşcani şi, mai departe, de Târgu Mureş, traversând Carpaţii.

De curând, la mijlocul lunii mai, la Ungheni, s-au reunit într-o şedinţă comună Ministerele Infrastructurii din Republica Moldova şi România, pentru a inspecta lucrările de construcţie ale podului rutier peste Prut.

Podul urmează să fie finalizat peste un an şi opt luni, a declarat Vladimir Bolea, ministrul Infrastructurii şi Dezvoltării Regionale, invitat al emisiunii „Maluri de Prut” de la Radio România Chişinău.

Referindu-se la situaţia de la Căile Ferate, şi proiectele de infrastructură menite să conecteze R. Moldova, împreună cu Ucraina de România, respectiv de Uniunea Europeană, Vladimir Bolea a subliniat că o infrastructură modernă se traduce printr-un plus de securitate pentru Rep. Moldova. El a mai precizat că Podul rutier de la Ungheni, este doar unul din cele cinci care urmează să fie construite în următorii ani. (…)

Radio Chisinau

Procesul greu de tranziţie al Rep. Moldova şi de renunţare la infrastructura moştenită din perioada sovietică poate fi pus pe seama unor conduceri politice care au servit în cea mai parte intereselor unor state străine, cu precădere Federaţiei Ruse, a subliniat ministrul Vladimir Bolea.

Integrarea europeană este singura alternativă pe care o are în prezent Rep. Moldova şi oamenii trebuie să se pătrundă şi să conştientizeze această realitate, a subliniat oficialul la Radio Chişinău.

Cu ocazia reuniunii celor două ministere, viceprim-ministrul Vladimir Bolea, a anunţat lansarea concursului artistic pentru decorarea viitorului pod nou peste Prut:

Am decis ca acest pod să poarte denumirea oficială de Podul de Flori, în cinstea momentului istoric de la 6 mai 1990, când mii de oameni au unit simbolic cele două maluri ale Prutului, aruncând flori şi trecând râul cu sufletul plin de speranţă.

Concursul se adresează studenţilor de la facultăţile de arte, arhitectură sau pasionaţilor de artă, atât din Republica Moldova, cât şi din România. Participanţii sunt invitaţi să propună concepte de decorare artistică a podului, care va fi finalizat în termen de un an şi opt luni.

Va fi un exerciţiu artistic profund. E important să studiezi documentele, imagi­nile şi filmele de arhivă, să surprinzi emoţia acelor zile şi să o transmiţi prin artă. Vom avea un „Pod de Flori” nu doar în nume, ci şi în spirit, a adăugat Bolea.

Radio Chisinau

Câştigătorii concursului nu doar că vor vedea lucrările lor implementate pe viitorul pod, ci vor primi şi un premiu în valoare de 4.000 de euro. Apelul este adresat tuturor celor care doresc să contribuie la această punte simbolică între cele două state.

Podul de la Ungheni este primul construit de la zero între România şi Republica Moldova după obţinerea independenţei Chişinăului şi reprezintă un pas important în dezvoltarea infrastructurii transfrontaliere, cu sprijin financiar din partea Uniunii Europene şi a Guvernului României.

Fotografiile istorice de la evenimentul „Podul de Flori” din 1990, semnate de regretaţii Nicolae Pojoga şi Andrei Vartic, rămân mărturii emoţionante ale acelei zile şi vor inspira, probabil, lucrările tinerilor artişti.

Ina GUŢU, jurnalistă Radio România Chişinău