De la paradigma socială a credinţei la activităţile out-door în cadrul orelor de religie

În săptămâna 25-28 iulie 2022, în cadrul Seminarului Teologic Ortodox „Veniamin Costachi” de la Mănăstirea Neamţ, s-au desfăşurat lucrările Şcolii de vară a profesorilor de religie din ţara noastră.

Coordonate de către ISJ Neamţ, ISJ Olt, ISMB, ISJ Buzău, Asociaţia Profesor de Religie, Liceul Teoretic „Alexandru Ioan Cuza” Corabia (Olt), Colegiul Naţional Pedagogic „Gheorghe Lazăr” din Cluj-Napoca, în cadrul proiectului RED-Religie, activităţile desfăşurate s-au centrat pe două teme:

Paradigma socială a credinţei şi Religia în activităţile out-door/ non-formal.

După cum au declarat organizatorii, Şcoala de vară este concepută pentru profesorii care doresc să-şi îmbunătăţească activitatea didactică, să ofere o varietate de experienţe pentru a construi cunoştinţe, competenţe, abilităţi şi să propună activităţi inedite în educaţia religioasă. Dorim să reflectăm critic şi creativ asupra propriului act didactic, să găsim cea mai bună cale de aplicare, în diverse contexte educaţionale a celor însuşite la această activitate. Echipa, creativitatea şi comunicarea sunt punctele noastre de reper.

Cum era şi firesc, într-o asemenea conjunctură, activităţile au debutat, în data de 25 iulie 2022, cu o slujbă de Te Deum oficiată în Biserica „Sfântul Ioan Iacob Hozevitul”, aflată în curtea instituţiei gazdă. Participanţii s-au bucurat de prezenţa unor invitaţi de seamă, personalităţi marcante în domeniile teologiei şi pedagogiei, care au susţinut prelegeri în tematica proiectului: conf. univ. dr. Vasile Timiş, de la Universitatea „Babeş-Bolyai” din Cluj-Napoca, inspector general în cadrul Ministerului Educaţiei, cu tema Religiozitate şi antireligiozitate în Europa secolului XXI; prof. univ. dr. Adrian Opre, de la Facultatea de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei din cadrul Universităţii „Babeş-Bolyai” din Cluj-Napoca, pe subiectul Religia în context social; pr. prof. univ. dr. Mihai Himcinschi, de la Facultatea de Teologie Ortodoxă a Universităţii „1 Decembrie 1918” din Alba Iulia, cu lucrarea Dogmă şi viaţă; lect. univ. dr. Ramona Buzgar, de la Facultatea de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei din cadrul Universităţii „Babeş-Bolyai” din Cluj-Napoca, pe tema Religia în context educaţional. La finalul fiecărei prelegeri au avut loc discuţii libere, întrebări şi intervenţii cu privire la tema abordată. Tot din rândul invitaţilor a făcut parte şi pr. dr. Ioan Emilian Raza, de la Spitalul Universitar „Medicală IV” din Cluj-Napoca, care a înfrumuseţat această perioadă prin Dialogurile de seară.

Diverse ca structură, mesaj şi tipul desfăşurării, activităţile au vizat religia ca disciplină de studiu în contextul actual. Dintre acestea amintim: Religia în proiecte out-door; Activităţi non-formale – exemple de bune practici; Emoţiile în cadrul orei de religie; Cartea mea de suflet; Aplicarea Curriculumului Naţional la disciplina religie; Perspective: proiectele Erasmus+ şi Etwinning în dezvoltarea personală şi profesională.

Aflată la prima ediţie şi concepută pentru cadrele didactice care doresc să-şi perfecţioneze activitatea didactică, prin activităţile sale, şcoala de vară şi-a propus şi a reuşit, în mare măsură, să reflecteze critic şi creativ asupra actului didactic, comunicarea şi colaborarea constituind punctele forte.

Considerăm că astfel de întâlniri sunt mai mult decât necesare, schimbul de experienţă şi bucuria comuniunii ducând la optimizarea modului în care înţelegem rolul formativ-educativ al educaţiei religioase astăzi.

Prof. dr. Mihai FLOROAIA