RED-RELIGIE.RO – o platformă educaţională de succes

În această perioadă a pandemiei, educaţia, împreună cu multe alte domenii de activitate, a avut de suferit, iar consecinţele unei educaţii precare se vor vedea, cu siguranţă, peste timp în societate.

Cunoaştem faptul că educaţia exprimă o funcţie exclusiv umană şi de natură spirituală. Exclude hazardul, acţionează în mod constant şi continuu, realizând o legătură organică între tot ceea ce poate contribui la perfecţionarea omului.

Prin căderea omului în păcat, el devenind „rob al legii”, muritor, chipul lui Dumnezeu în om cunoaşte o degradare, omul având şi o înclinare spre rău, ca rod al păcatului. Jertfa Mântuitorului Iisus Hristos şi întemeierea de către El a Tainei Botezului, naşterea „din apă şi din Duh” (Ioan III, 5) nu înlătură definitiv predispoziţia omului spre păcat ci doar îl repun în posibilitatea mântuirii. Dar în interiorul fiinţei noastre există şi tendinţa spre bine, spre Dumnezeu, după cum afirma Fericitul Augustin: Inquietum est cor meum donec requiescat in Te („Neliniştit e sufletul meu până îşi află odihna în Tine”). Pentru a corecta înclinarea omului spre păcat este necesară o educaţie religioasă a acestuia, omul fiind fiinţa educabilă, pe lângă mediul mai mult sau mai puţin religios în care trăieşte.

Este cunoscut faptul că educaţia reprezintă segmentul care leagă generaţiile prin cultură şi spiritualitate, chiar dacă modalităţile prin care se transmit valorile educaţiei, diferă de la perioadă la alta. Prima, şi cea mai eficientă educaţie este cea realizată în mod direct, de la mamă la copil, mai întâi în viaţa intrauterină, apoi în cadrul familiei. Trecând prin educaţia antică, transmisă de la maestru la ucenic, şi prin educaţia clasică, de la învăţător la elev, azi, prin forma în care ni se propune, tehnologia ia locul părinţilor, şi chiar al dascălilor, fără să se conştientizeze consecinţele pe termen lung ale acestui fenomen.

Principiul necesităţii educaţiei religioase pentru o temeinică lucrare de educare a tinerilor îl ilustrează şi marele pedagog V. V. Zenkovsky referindu-se la metodele didactice: „Dacă cineva consideră opiniile religioase ca centre ale învăţământului, această perspectivă deschide o cale nouă de participare activă a copiilor la învăţământul religios, în măsura evident unde să ia parte la cultul religios. Aceasta lărgeşte în însemnate proporţii câmpul de acţiune al copiilor… Ceea ce ar trebui şcolii şi familiei în sfera învăţământului religios, este nu numai intensitatea metodelor, stimularea părţii senzoriale a activităţii sale, ci uniunea intimă a acestui învăţământ cu viaţa copilului în Biserică, transformarea unei clase şi a unei familii eclesiastice într-o Biserică”.

Datorită ritmului în care se realizează educaţia în aceste vremuri de restrişte, tehnologia a fost intermediarul prin care informaţia a ajuns la mintea, şi mai puţin la inima elevilor. Nici educaţia religioasă nu a avut alte strategii, deşi, nu demult, poate că unii nu vedeau în tehnologie o modalitate care să acapareze atât de mult viaţa culturală şi spirituală. Un proiect inedit, pentru disciplina religie, a prins viaţă în urmă cu trei luni, datorită unor dascăli inimoşi şi devotaţi, sub coordonarea doamnei profesor dr. Ioniţa Timiş de la Colegiul National Pedagogic „Gheorghe Lazăr” din Cluj-Napoca. Este vorba despre platforma e-learning pentru disciplina Religie, care poate fi accesată la adresa http://red-religie.ro şi care oferă cadrelor didactice, elevilor, părinţilor şi tuturor celor interesaţi o gamă diversificată de materiale didactice de specialitate, în conformitate cu programele analitice în vigoare pentru predarea religiei la ciclurile de învăţământ primar, gimnazial, liceal şi profesional.

Apărută din dorinţa de a veni în sprijinul profesorilor de religie, în această perioadă de educaţie on-line, platforma de esurse educaţionale deschise cuprinde, pe lângă lecţii, auxiliare, fişe de lucru, exerciţii aplicative, evaluări sumative, o bibliotecă (articole, studii de specialitate, cărţi, sinaxarul etc.), secţiunea de documente şcolare (planuri cadru, programe şcolare, legislaţie, planificări calendaristice orientative, discipline opţionale), concursuri şi olimpiade şcolare, proiecte educaţionale etc.

Cei peste 200 de profesori de religie implicaţi în realizarea lecţiilor, fişelor de lucru, exerciţiilor de evaluare, aplicaţiilor etc., au fost ghidaţi, pe lângă coordonatoarea proiectului, prof. dr. Ioniţa Timiş, de referenţi ştiinţifici, nume de marcă în domeniile teologiei şi pedagogiei, precum conf. dr.Vasile Timiş, inspector general în cadrul Ministerului Educaţiei şi Cercetării, lector dr. Ramona Buzgar, arhm. conf. dr. Teofil Tia, prof. Daniela Liliana Buzatu. Acestora şi autorilor, li s-au alăturat administratori şi coordonatori ai platformei, astfel încât proiectul să dea rezultatele aşteptate.

Experienţa unor colegi, profesori de specialitate, care, timp de patru ani au organizat şi participat la concursul on-line pe tema „Alături de Hristos în Europa secolului XXI”, concurs iniţiat în anul 2016, la care au participat elevi români din diverse ţări ale Europei, ne-a determinat să continuăm acest demers, pornind de la faptul că, încă din primul an, s-au implicat elevi din 13 state europene, majoritatea obţinând premii şi menţiuni. Continuând tradiţia, în fiecare an s-au obţinut rezultate remarcabile în domeniul educaţiei religioase la elevii din ciclul gimnazial.

Această platformă vizează participarea elevilor şi implicarea tuturor cadrelor didactice şi a preoţilor din întreaga ţară, dar şi din diaspora, care desfăşoară activităţi de catehizare religioasă în şcolile de stat şi în Bisericile Ortodoxe, în vederea ancorării tinerilor în valorile morale creştine într-o lume a globalizării, în care aceste valori par a fi din ce în ce mai deteriorate.

Fără falsă modestie, putem afirma că punerea în practică a unei astfel de iniţiative reprezintă o activitate de pionierat pentru şcoala românească în actualul context în care suntem nevoiţi să ne adaptăm necesităţilor şi să răspundem, sperăm cu bine, tuturor provocărilor.

Dr. Mihai FLOROAIA