Liceul cu Program Sportiv din Piatra-Neamţ, partener într-un proiect Erasmus+

Liceul cu Program Sportiv din Piatra-Neamţ este, începând cu acest an şcolar, partener într-un proiect Erasmus+, intitulat Fostering Tolerance And Respect Against Violence And Bullying. Acesta se adresează elevilor de liceu şi, alături de pietreni, mai implică tineri de la următoarele instituţii de învăţământ: „Liceum Ogolnoksztalcace im. Rodu Leszczynskich w Lesznie” din Polonia, liceu care a fost desemnat coordonator de proiect, Professional Textile High School „Gjoce Stojceski” – Macedonia, Colegio „Salesiano Hermano Garate” – Spania şi Necip Fazil Kisakurek Anadolu Lisesi – Turcia.

Prima activitate a constat în crearea unui logo comun, reprezentativ, pentru toţi partenerii. Astfel, din cele cinci logo-uri propuse de fiecare ţară, s-a stabilit, de comun acord, ca logo-ul elevilor din Polonia să fie desemnat câştigător. De implementarea acestui proiect se ocupă profesorii: Carmen Asmarandei, Mădălina Vornicu, Valentin Gavril şi Ovidiu Ţoc.

Partenerii din Turcia au realizat pagina de internet comună a proiectului: https://sites.google. com/ view/fosteringtolerance/home.

Obiectivul prioritar al acestui proiect este incluziunea socială, promovarea şi dezvoltarea competenţelor de comunicare. S-a constatat că schimbările constante ale sistemelor educaţionale, noile politici educaţionale şi cererile din ce în ce mai mari ale societăţii nu au o influenţă pozitivă suficientă în ceea ce priveşte bunăstarea elevilor, deoarece se observă o presiune a fenomenelor de hărţuire şi violenţei în rândul copiilor.

Elevii şi profesorii implicaţi în acest proiect încearcă să creeze planuri de prevenire şi intervenţie pentru a face faţă tendinţelor de violenţă şi discriminare ale elevilor.

Totodată, se încearcă crearea unei strategii de reducere a discriminării la nivelul şcolii care îi va face pe elevi mai angajaţi şi responsabili ca locuitori ai unei comunităţi unite.

Întregul proiect încurajează respectul şi toleranţa unii faţă de ceilalţi, precum şi egalitatea. Implicarea activă a elevilor şi profesorilor la scară internaţională va consolida profilul elevilor, dezvoltarea unor noi orizonturi în ceea ce priveşte bunele practici ale UE pentru a face faţă hărţuirii, violenţei şi discriminărilor la nivel şcolar şi nu numai.

Activităţile din cadrul proiectului vor fi organizate pe ateliere. Aceste ateliere vor fi conduse de elevii-gazdă cu implicarea oaspeţilor. Scopul este de a încuraja învăţarea reciprocă şi încrederea în sine a studenţilor. Astfel, se va acorda mai mult respect de sine, deoarece vor face schimb de informaţii despre domeniul lor de specializare: MK –Multimedia, PL – Gatire, ES – Design, RO – sport, TR – artă.

Pentru realizarea acestor activităţi elevii trebuie să converseze în limba engleză. De asemenea, elevii vor fi implicaţi în crearea rezultatelor pro­iectului, colectarea de date, centralizarea acestora, participarea la evenimente legate de proiect etc.

Repartizarea sarcinilor s-a făcut astfel:

– Turcia va găzdui prima mobilitate şi va crea pagina de internet comună a proiectului.

– Macedonia va găzdui a doua mobilitate şi va fi responsabilă de editarea filmelor create în timpul întâlnirilor.

– Spania va găzdui a treia mobilitate şi va disemina proiectul utilizând platforma eTwinning. Echipa spaniolă va crea şi va actualiza Twininspirace, toţi profesorii şi studenţii vor contribui în mod activ la realizarea acestui lucru.

– A patra mobilitate va fi în Polonia, elevii fiind responsabili de crearea calendarului proiectului, utilizat ca monitorizare şi instrument de diseminare la nivel internaţional.

– România va găzdui a cincea mobilitate. Va aduna toate materialele legate de proiect şi va crea raportul de proiect.

Rapoartele reuniunilor LTTA se vor materializa în:

– o revistă care va conţine materiale produse în cadrul reuniunilor internaţionale;

– un calendar ilustrând momentele importante ale proiectului;

– un site comun al proiectului;

– CD-uri de poveşti foto-filme-imagini.

Subiectul proiectului şi activităţile vor consolida procesul de comunicare între cadrele didactice şi familii. Elevii se vor simţi mai aproape de profesorii lor, vor câştiga o anumită încredere pentru a-şi împărtăşi sentimentele şi, pe de altă parte, profesorii vor învăţa cum să se apropie de generaţia tânără.

Prin urmare, generarea decalajului va scădea. Metodele schimbate pe parcursul proiectului vor fi utilizate în practica şcolară zilnică, şcolile vor promova o cultură în acest domeniu care vizează să dezvolte obiceiurile elevilor de a lupta împotriva discriminării, a intimidării şi a violenţei. Participarea la proiect va beneficia foarte mult de dezvoltarea şcolilor noastre.

Prof. Ovidiu ŢOC junior, directorul Liceului cu Program Sportiv din Piatra-Neamţ