Traseul unei poveşti din dragoste pentru muzică
Cu mai bine de douăzeci de ani în urmă, în anul 2002, în cadrul Colegiului Universitar de Muzică din Piatra-Neamţ a Academiei de Muzică Gheorghe Dima Cluj-Napoca, eminentul profesor Grigore Pop a pus temelia unei adevărate şcoli de percuţie. Tot la Piatra-Neamţ, a realizat două proiecte de anvergură, Festivalul Naţional al Muzicii de Percuţie (2006) şi Gala muzicii de percuţie (2007). De aici a izvorât ideea înfiinţării, în anul 2009, a unui Ansamblu de percuţie după modelul celui de la Cluj-Napoca, fondat de către distinsul profesor în urmă cu 50 de ani. Cofondator al Ansamblului din Piatra-Neamţ a fost mai tânărul său discipol Alexandru Veleşcu, unul din exponenţii de frunte ai şcolii de percuţie nemţene, astăzi lect.univ.dr. la facultatea pietreană, numită Extensia Piatra-Neamţ a Academiei Naţionale de Muzică Gheorghe Dima Cluj-Napoca.
Călcând pe urmele maestrului, Alexandru Veleşcu a continuat activitatea Ansamblului de percuţie, alcătuit din studenţii clasei de percuţie ai facultăţii, prin susţinerea a numeroase concerte în cadrul stagiunii permanente a Extensiei Piatra-Neamţ în oraşele Cluj-Napoca, Reghin, Oneşti, Bacău, Botoşani, Suceava, Bucureşti, Iaşi, Roman şi Piatra-Neamţ, dar şi la festivaluri internaţionale şi naţionale.
Dar traseul activităţii profesorului Alexandru Veleşcu nu s-a oprit aici. În anul 2019, acesta a demarat un curajos proiect cultural şi educaţional, prin care a reunit mai multe ansambluri de percuţie ale instituţiilor de învăţământ preuniversitar din România, care au susţinut numeroase concerte în diferite locaţii din ţară. Având scopul de a atrage publicul către muzica de percuţie, prin varietatea repertorială oferită de acest gen muzical, dar şi de a promova instituţiile educaţionale implicate, cu accentul pus pe creativitatea fiecărui grup, an după an, proiectul a atras tot mai mulţi profesori-coordonatori ai ansamblurilor de percuţie din cadrul şcolilor vocaţionale şi nu numai.
Aşa s-a ajuns, în anul 2025 la cea de-a cincea ediţie. De anul trecut, proiectul a dobândit un nume sonor şi semnificativ: T.A.P. (în engl. bătaie), acronim pentru Turneul Ansamblurilor de Percuţie. S-au depus eforturi enorme pentru organizarea acestui turneu, dar iniţiatorul proiectului, în colaborare strânsă cu toţi cei implicaţi, nu a precupeţit niciun efort pentru realizarea acestuia în cele mai bune condiţii. Încântaţi de ideea de a susţine cultura şi muzica de calitate, mai mulţi sponsori locali, iar anul acesta şi din Municipiul Piatra-Neamţ s-au alăturat pentru sprijinirea proiectului.
În lunile martie-mai 2025 T.A.P. a reunit pe scenele din Braşov, Bucureşti, Bacău, Iaşi, Piatra-Neamţ şi Suceava nouă ansambluri de percuţie din România, însumând peste 60 de elevi şi profesori. Cu un succes răsunător în fiecare din aceste oraşe, T.A.P. se mândreşte că este singurul festival de acest gen din România. Creat din dragoste pentru percuţie, dar mai ales din dorinţa de a aduce oamenii împreună, T.A.P. este o poveste frumoasă, cu oameni creativi şi talentaţi. Iar coordonatorul proiectului, Alexandru Veleşcu, a definit cel mai bine, în faţa auditoriului entuziast care a umplut sălile de concert, ideea care a creat şi continuă să inspire această poveste: Conceptul TAP reprezintă tinereţe, entuziasm, unitate, profesionalism, prietenie artistică, diversitate muzicală şi nu competitivitate.
Muzica de calitate trebuie să continue să vină spre public şi să bucure sufletele oamenilor. Iar iniţiativa celor care reuşesc să realizeze aceasta prin proiecte organizate la cel mai înalt nivel este demnă de toată lauda.
Anamaria VELEŞCU