Colaborarea cu România în domeniile educaţiei şi cercetării, pe agenda Ministerului Educaţiei şi Cercetării din Republica Moldova

Cercetătorii din Republica Moldova şi România vor avea oportunitatea să colaboreze în proiecte complexe, cu scopul de a consolida relaţiile ştiinţifice între cele două ţări. Acest fapt a fost consemnat între părţi în cadrul celei de-a XII-a sesiuni a Comisiei interguvernamentale mixte dintre România şi Republica Moldova, care a avut loc la începutul lunii aprilie la Bucureşti. La reuniune a participat secretarul de stat al Ministerului Educaţiei şi Cercetării, Adriana Cazacu.

În cadrul reuniunii, au fost prezentate progresele implementării proiectelor comune în domeniile educaţiei şi cercetării din ultima perioadă. România este partenerul nostru strategic, inclusiv în domeniile educaţiei şi cercetării. Cu România avem cele mai multe parteneriate şi colaborări, determinate, în primul rând, de faptul că vorbim aceeaşi limbă, avem o istorie, cultură, tradiţii comune, împărtăşim aceleaşi valori, dar avem şi multe similitudini în dezvoltarea sistemelor de educaţie şi cercetare. Cooperarea noastră în prezent este şi mai complexă, graţie aspiraţiei noastre de integrare europeană, pentru că experienţa şi bunele practici ale României în direcţia dată sunt extrem de valoroase şi utile pentru noi, a declarat Adriana Cazacu în cadrul reuniunii.

De menţionat că statul român a contribuit semnificativ la îmbunătăţirea infrastructurii ins­tituţiilor de învăţământ din ţara noastră. Cu suportul României, în ultimii ani, au fost construite şi reabilitate 1.300 de grădiniţe, procurate 196 de autobuze, a fost reparat Liceul Teoretic „Mihai Eminescu” din Comrat. Iar la etapa actuală este în proces achiziţionarea a 120 de unităţi de transport şcolar.

Ce ţine de colaborarea ştiinţifică bilaterală, aceasta va fi extinsă atât la nivel de mobilitate a cercetătorilor, cât şi prin proiecte complexe. În 2024 va fi lansată o competiţie de proiecte complexe pentru cercetătorii din ambele ţări care va intensifica potenţialul de cercetare al ambelor sisteme.

La fel, instituţiile de învăţământ superior din ţară au semnate şi implementează cu instituţii de învăţământ superior din România circa 270 de acorduri de cooperare pe diverse subiecte de actualitate din domeniu precum: dezvoltarea în comun a programelor de licenţă, master şi doctorat; armonizarea standardelor educaţionale şi a calificărilor din învăţământul superior cu scopul de a facilita recunoaşterea reciprocă a actelor de studii; acces la infrastructură şi facilităţi pentru cercetare în laboratoare şi centre ştiinţifice, schimb de experienţă şi competenţe în managementul diverselor tipuri de proiecte de cercetare ştiinţifică etc. (Sursa: www.edu.gov.md)

Red.