Se spune că un rău nu vine niciodată singur şi se pare că aşa este, din moment ce pe lângă pandemia ce ne chinuie de ceva timp, iată avem parte şi de o incertitudine politică tipic românească.
În ceea ce priveşte criza sanitară, dacă măcar există bănuieli când a început, nu se poate spune mai nimic sigur despre timpul izbăvirii, chiar dacă lumea se agită în perspectiva – destul de apropiată, se spune – de a avea un vaccin validat. Până atunci, toate componentele sociale şi chiar viaţa noastră sunt ameninţate şi în suferinţă. Nu face excepţie nici şcoala românească deja aflată în online, o soluţie extremă, de necesitate care nu va putea niciodată înlocui, pe deplin, demersul pedagogic cu elevii şi profesorii în unităţile de învăţământ. Cât timp şcoala va rămâne cu elevii acasă nu prea se ştie deoarece se pare că pe lângă considerentele sanitare acţionează şi alte interese nespuse şi mai puţin sanitare. Cert este că învăţământul este într-o situaţie grea care se agravează pe zi ce trece. Elevii, profesorii şi părinţii au obosit, cu toţii dorind redeschiderea şcolilor. Responsabilitatea unei astfel de decizii este uriaşă de vreme ce nu s-au luat suficiente măsuri pentru asigurarea unui climat de protecţie sanitară deplină şi decidenţii politici nu doresc, în continuare, să angajeze resursele umane şi financiare necesare, gândind, că de multe ori la noi lucrurile pot merge şi aşa, că răul va trece şi totul va fi bine. Se înşeală amarnic şi astfel copiii şi tinerii României sunt expuşi pericolului unei educaţii precare.
Desigur, există şi acţiuni în afara politicului, care încearcă să ajute şi să ofere soluţii pentru uşurarea situaţiei de criza din educaţie. Un exemplu în acest sens este iniţiativa Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ de a acredita şi a oferi cadrelor didactice programul de formare „Lecţia în online”, un instrument care vine în sprijinul celor ce doresc ca lecţiile în online să devină mai atractive şi mai eficiente. Nou la acest program este că formarea se va realiza pe discipline, respectându-se didactica fiecăreia dintre ele. Sperăm ca acest program de formare online să devină cât mai curând operaţional. Dar desigur că rezolvarea situaţiei nefericite în care se află sistemul de învăţământ depinde tot de cei care au puterea de a decide.
Şi în iarmarocul politic, incertitudinea este definitorie. După alegerile parlamentare, caracterizate de un absenteism masiv, care arată că oamenii şi-au pierdut răbdarea şi bruma de încredere în partide şi oamenii politici ce ar fi trebuit să manifeste interes, cu adevărat, în îmblânzirea crizei sanitare, în relansarea economică sau să se îngrijească, cum trebuie, de soarta şcolii fac ce ştiu mai bine, adică se târguiesc pentru funcţii şi putere cu consecinţe nefaste pentru întreaga societate şi desigur şi pentru şcoala românească. Ne-am fi dorit să aflăm viziunea noului ministru din strada General Berthelot, să vedem dacă în bugetul pe 2021 este recunoscută ca atare legiferata sintagmă „Învăţământul este prioritate naţională” şi multe altele. Dar se pare că mai avem mult de aşteptat.
Şi totuşi vin Sărbătorile! Să nu ne lăsăm împovăraţi de grijile vremurilor şi să ne bucurăm puţin. Să fim sănătoşi şi să nu încetăm să credem că vor veni şi timpuri mai bune.
Sărbători cu bine! La mulţi ani!
Preşedintele Sindicatului din Învăţământ Neamţ,
Prof. Gabriel PLOSCĂ