● Interviu cu dl Ionel Hociung – preşedinte al Sindicatului din Învăţământ Neamţ
– Stimate domnule Ionel Hociung, iată că după o vară caniculară începe un nou an şcolar, şi, fie că ne este mai greu sau mai uşor, trebuie să ne adaptăm la ritmul de muncă. Putem spune că şi sindicatul nostru a traversat o veritabilă perioadă de vacanţă?
– Întâi de toate, vreau să urez tuturor angajaţilor din unităţile/instituţiile de învăţământ preuniversitar din judeţul Neamţ un an şcolar cu sănătate, putere de muncă şi împliniri.
Trebuie spus că, pe perioada vacanţei şcolare, chiar dacă „turaţia” activităţilor sindicale a fost puţin redusă, misiunea noastră nu a fost afectată, participând la toate activităţile specifice acestui interval de timp. Aici aş vrea să spun că sindicatul a desemnat observatori care au fost prezenţi la concursul de ocupare a posturilor didactice din învăţământ (concurs organizat de ISJ Neamţ), a participat prin reprezentanţi la tragerile la sorţi pentru membrii comisiilor pentru Evaluarea Naţională, a comisiilor celor două sesiuni de Bacalaureat, a comisiilor pentru soluţionarea contestaţiilor la cele două examene şi, de asemenea, a fost prezent la lucrările Consiliului de administraţie al ISJ Neamţ.
– Cred că publicul nemţean ar fi interesat să afle şi dacă vă menţineţi preocupările de a contribui la elaborarea şi adoptarea unor acte normative de interes pentru sistemul educaţional.
– Desigur, şi aici este de notat faptul că Sindicatul, prin Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ a contribuit cu propuneri la adoptarea unor acte normative care au relevanţă în activitatea celor de la catedră şi nu numai. Vorbim aici despre:
● Contribuţii la adoptarea OUG nr. 95/2024 referitoare la instalarea şi punerea în funcţiune a sistemelor de supraveghere audio-video din spaţiile şcolare;
● Propunerea de iniţiativă de adoptare a OG nr. 31/14.08.2024, prin care se prelungesc termenele în legătură cu primele pentru carieră didactică/profesională, prevăzute de OUG nr. 58/2023.
Tot la acest capitol putem menţiona transformarea funcţiilor de îngrijitori şi infirmieri din unităţile de educaţie antepreşcolară şi preşcolară din personal administrativ (nedidactic), în personal didactic-auxiliar. Demersurile noastre au fost finalizate şi aşteptăm adoptarea unui act normativ în perioada următoare, pentru a se finaliza această transformare.
De asemenea, tot la participarea la adoptarea actelor normative ar mai trebui menţionat faptul că nicio propunere a sindicatelor nu se regăseşte în noul ROFUIP adoptat în această vară.
– Deşi frământările legate de salarizarea din învăţământ s-au mai liniştit după puternica grevă din sistem desfăşurată în anul şcolar trecut, bănuiesc că acest domeniu rămâne pe agenda dvs. Aveţi cumva veşti noi pe acest palier?
– Cum domeniul învăţământului nu poate ieşi din câmpul de interes al „zvonerilor şi răspândacilor”, parafrazând un celebru scheci al celor de la Grupul Divertis, şi noi ne-am confruntat cu isteria salarizării diferenţiate şi a evaluării activităţii cadrelor didactice pe alte considerente decât cele actuale. Nu trebuie ascuns faptul că Ministerul Educaţiei se gândeşte la o altă modalitate de evaluare a activităţii cadrelor didactice şi la o salarizare diferenţiată a acestora, în funcţie de performanţe. Mie mi se pare că, din start, problema este pusă greşit, atunci când vorbim doar despre performanţe şi nu facem de loc referire la calitatea actului educativ.
Pentru a putea vorbi despre o evaluare corectă a activităţii cadrelor didactice şi o salarizare diferenţiată a acestora este nevoie de un instrument de evaluare extrem de serios, din care subiectivismul să lipsească cu desăvârşire. Ori, atât timp cât sistemul de învăţământ nu are instrumente şi pârghii standardizate la nivel naţional, pentru toate categoriile de personal şi unităţi de învăţământ, o evaluare superficială a cadrului didactic poate aduce mai multe deservicii decât avantaje sistemului.
Este adevărat că la nivelul ministerului s-a constituit un grup de lucru, din care şi noi, sindicatele, facem parte, pentru a analiza care ar putea fi pârghiile şi mai ales oportunitatea pentru o salarizare bazată pe alte considerente decât cele actuale. În acest moment, sistemul este unul foarte eterogen, ceea ce conduce, deocamdată, la imposibilitatea implementării unui alt sistem de evaluare – salarizare pentru personalul didactic de predare.
– Până acum aţi semnalat deja numeroase aspecte prin care sindicatul din învăţământ îşi face simţită prezenţa din ce în ce mai pregnant şi punctează favorabil pentru membrii săi. Ce ar mai fi de adăugat?
– Vă mai informez şi asupra faptului că portofoliul nostru de parteneriate cu agenţii economici a fost îmbunătăţit prin semnarea a două acorduri cu CEC Bank şi cu reţeaua farmaciilor Catena, prin care se oferă membrilor de sindicat discounturi la bunuri şi servicii. Toate aceste parteneriate, cu detaliile fiecăruia, se găsesc spre consultare pe siteul www.slineamt.ro, în secţiunea „Lista partenerilor”.
Pentru perioada următoare, intenţionăm să contestăm la instanţa de Contencios Administrativ decizia ISJ Neamţ de a restricţiona plata indemnizaţiei pentru titlul ştiinţific de doctor, doar pentru directorii de unităţi şcolare care deţin acest titlu în domeniul managementului educaţional.
Mai avem în vedere sărbătorirea colegilor care s-au pensionat pe parcursul anului şcolar 2023-2024, pe data de 5 octombrie – Ziua Mondială a Educaţiei.
– Pentru că eforturile dvs. trebuie dublate de cele ale liderilor de sindicat din unităţile şcolare, ce opţiuni aveţi pentru perfecţionarea acestora?
– Formarea liderilor de sindicat din unităţile şcolare este esenţială pentru a asigura o reprezentare puternică şi eficientă a membrilor de sindicat, de aceea ne dorim ca în perioada următoare să organizăm o sesiune de formare, în care să abordăm tematici precum: dezvoltarea abilităţilor de leadership, negocierea şi comunicarea eficientă, strategii de organizare a grupelor sindicale, noţiuni juridice şi de legislaţie specifice învăţământului preuniversitar.
A consemnat Gianina BURUIANĂ