* Interviu cu domnul Gabriel Ploscă, preşedintele Sindicatului din Învăţământ Neamţ
– Domnule Gabriel Ploscă, să începem brusc: Care sunt priorităţile activităţii sindicatelor din învăţământ în această perioadă?
– Din păcate este vorba de o prioritate mai veche. În încercarea noastră de a asigura condiţii de muncă şi viaţă decente pentru toţi oamenii şcolii, prioritară este existenţa unei LEGI care să pună capăt haosului şi inechităţilor actuale din domeniul salarizării. Ne dorim o nouă lege unitară, corectă şi echitabilă, care să aşeze salarizarea celor care lucrează în învăţământ pe treapta de prioritate care i se cuvine. Dacă învăţământul este prioritate naţională, şi salarizarea trebuie să fie în concordanţă cu importanţa sistemului de învăţământ. În acest sens s-au creat mai multe grupuri de lucru din Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ, Federaţia Sindicatelor din Educaţie „Spiru Haret” – care reprezintă învăţământul preuniversitar – şi Federaţia Naţională Sindicală „Alma Mater” – care reprezintă învăţământul universitar – grupuri a căror activitate s-a concretizat într-un material trimis atât către parlamentarii Camerei Deputaţilor, cât şi ai Senatului. Practic, în acest document se arată toate hibele din Legea salarizării unitare a personalului plătit din fonduri publice şi, după ce se identifică deficienţele actului normativ elaborat de Ministerul Muncii şi Justiţiei Sociale, se fac propuneri concrete pentru eliminarea lor.
– Să nădăjduim că veţi avea succes în Capitală şi să ne întoarcem la Piatra-Neamţ…
– Revenind la activitatea noastră specifică trebuie să subliniez faptul că am reuşit înregistrarea Contractului colectiv de muncă unic la nivel de învăţământ preuniversitar pentru judeţul Neamţ la Ministerul Consultării Publice şi Dialogului Social. Aceasta înseamnă că prevederile contractului devin aplicabile începând cu data de 11 mai 2017. Ca un detaliu, pot să vă mai spun că în perioada următoare vom elabora o broşură în care să se regăsească acest Contract colectiv de muncă. Materialul va ajunge în toate unităţile şcolare şi va constitui o bază reală de informare şi de rezolvare a unor situaţii din şcoli, a reglementări relaţiilor de muncă.
Tot în această perioadă – mă refer la timpul de la ultima apariţie a revistei noastre – ne-am ocupat cu recensământul membrilor de sindicat, o operaţiune necesară din două motive. În primul rând această acţiune a intrat în practica anuală a sindicatului nostru. În al doilea rând, recensământul era foarte necesar în acest an, când Federaţia Sindicatelor Libere din învăţământ la care suntem afiliaţi va face demersurile pentru reînnoirea reprezentativităţii. Constatăm, desigur cu bucurie, că numărul colegilor noştri a rămas constant, semn că cei peste 7.000 de membri de sindicat învăţământ din Neamţ – dintr-un total de 7.290 de persoane (cadre didactice, personal didactic auxiliar sau nedidactic) – au încredere în sindicatul nostru.
– Altceva?
– În altă ordine de idei, am continuat să ne preocupăm de activitatea de formare a liderilor sindicali. Astfel, luni 15 mai, a demarat programul „Dialogul social şi leadership în educaţie”, program modular realizat prin stagii nondsciplinare, la care participă lideri din Piatra-Neamţ şi din zonă, o activitate de formare care va continua din septembrie 2017. Mai trebuie notată de asemenea participarea noastră în calitate de observatori la lucrările şi activităţile din cadrul Concursului pentru acordarea gradaţiilor de merit în 2017. În acest sens, noi ne-am desemnat deja reprezentanţii care vor participa la lucrările Consiliilor consultative, care, iată, au şi început activitatea de evaluare a dosarelor depuse de candidaţi.
Şi aş mai adăuga că de curând am participat la seminarul internaţional „Viitorul tinerilor în Europa”, organizat la Oradea de către Confederaţia Sindicatelor Democratice din România, în colaborare cu Centrul European de Informare a Muncitorilor (EZA) organism care are ca obiect promovarea dialogului social la nivel naţional şi european şi abordarea provocărilor sociale din Europa. În cadrul acestui seminar am prezentat lucrarea intitulată Şcoala – factor determinant în asigurarea unui viitor mai bun pentru tinerii români, în care, plecând de la certitudinea recunoscută că educaţia este o condiţie esenţială pentru progres, bunăstare şi civilizaţie, deci, şi pentru un viitor mai bun, mai sigur pentru tineri, am demonstrat rolul preponderent al şcolii ca instituţie în care se poate realiza această educaţie. Dincolo de o identificare a problemelor şcolii româneşti, propunerea unor soluţii de remediere şi conturarea unui portret al elevului şcolii de mâine, cred că lucrarea şi-a atins scopul, punctându-se aici modul în care trebuie să se implice sindicatele la asigurarea unei educaţii de calitate. Aceasta s-ar realiza prin: elaborarea unor strategii realiste şi corect fundamentate pentru şcoala românească; implicarea în asigurarea unei finanţări corespunzătoare cu nevoile sistemului educaţional; asigurarea unei stabilităţi şi continuităţi în sistemul de învăţământ; implicarea în elaborarea unei legislaţii coerente pentru sistemul de învăţământ; implicarea în formarea iniţială şi continuă a resursei umane; implicarea fermă în formarea profesională a tinerilor; implicarea în elaborarea unor politici publice cu valenţe educative pentru tineri.
– Sunt obiective cât se poate de ferme şi clare. Vă doresc să vă păstraţi entuziasmul şi să aveţi puterea de a le duce la bun sfârşit.
A consemnat Mircea ZAHARIA