Dialog între generații – Soprana Cellia Caterina Costea faţă în faţă cu discipolii săi

Miercuri 15 mai 2024, Sala Rotondă a Teatrului Tineretului din Piatra-Neamţ a fost spaţiul unei întâlniri salutare între soprana Cellia Caterina Costea şi elevi ai Liceului de Arte „Victor Brauner”, întâlnire în care, timp de aproape două ore, artista de renume mondial a legat un dialog constructiv cu publicul, realizând o incursiune în lumea operei, a împărtăşit din vasta experienţă de carieră, oferind sfaturi, lăsându-se provocată de întrebări, dăruind răspunsuri surprinzătoare. A fost prefaţată astfel cea de-a VII-a ediţie a Concursului Naţional de Interpretare Vocală „Elena Botez”, concurs organizat la iniţiativa solistei Operei din Atena – Cellia Caterina Costea, care este şi preşedinta juriului.

Avem astăzi printre noi un nume cu o rezonanţă foarte mare în lumea muzicală, de aceea ne bucurăm foarte mult de această întâlnire, pentru că nu sunt dese ocaziile în care poţi vorbi cu un artist liric, îi poţi adresa întrebări, poţi afla anumite lucruri care poate te frământă. Desigur, nu mai are nevoie de nicio prezentare şi merită toată gratitudinea noastră pentru că şi-a făcut timp pentru un dialog între generaţii, pe care vă învit să îl fructificaţi la maximum – a declarat în deschiderea evenimentului prof. Narcisa Pavel, care şi-a asumat rolul de gazdă a întâlnirii.

Pentru început, prof. Narcisa Pavel a adresat câteva întrebări invitatei, care au avut rolul de a-i creiona portretul artistic. Am aflat astfel că s-a născut într-o familie de muzicieni şi a început studiul la Şcoala de muzică din Piatra-Neamţ, unde tatăl dumneaei era profesor de violoncel; mai întâi a fost vioara, apoi viola iar în ultimii doi ani de liceu – canto. Vorbind despre studiile din Piatra-Neamţ Cellia Caterina Costea a mărturisit: Consider că este foarte important ca atunci când îţi doreşti să urmezi o carieră muzicală, trebuie să ai o bază extrem de serioasă. Studiul instrumentului m-a ajutat foarte mult. După terminarea gimnaziului am hotărât să urmez cursurile Liceului de Arte „Victor Brauner”, proaspăt înfiinţat după revoluţie şi am făcut parte din prima generaţie a acestuia. În clasa a XI-a am trecut la canto, pentru că în oraşul nostru s-a întors doamna Elena Botez, după 30 de ani de carieră ca prim solistă a Operei din Timişoara, devenind profesoară – un noroc pentru foarte mulţi elevi de la clasa de canto.

În legătură cu Universitatea de Muzică de la Bucureşti, invitata de onoare a declarat că, deşi în virtutea obţinerii premiului I la olimpiada de canto ar fi fost admisă la orice universitate de muzică din ţară, în afară de cea din Bucureşti, totuşi a optat pentru aceasta. A fost o surpriză totală pentru cei din Bucureşti, deoarece în anul respectiv, acea fetiţă din Piatra-Neamţ a fost admisă pe prima poziţie, bazându-se pe talentul propriu, pe muncă şi pe efortul depus împreună cu mentorul său – doamna Elena Botez, intrând deci înaintea celor care făcuseră pregătire cu profesori universitari.

Am aflat apoi, că luând Marele Premiu la Concursul Naţional pentru voci feminine „Magda Ianculescu”, Celliei Costea i s-a oferit şansa de a debuta la Opera Română din Bucureşti, cu rolul Desdemona din opera Othello a lui Verdi, rol cu care şi-a dat şi licenţa. A continuat să meargă la concursuri internaţionale, iar la unul dintre ele a întâlnit un impresar, ce i-a oferit posibilitatea de a face o audiţie la un teatru mic din Austria. Din 600 de candidaţi a reuşit să obţină rolul Contesei din opera Nunta lui Figaro, de Mozart. Deşi nu se consideră o voce mozartiană, șapte ani a cântat aproape numai Mozart, fapt pentru care acum, se consideră norocoasă, pentru că are o voce sănătoasă, care a fost canalizată pe drumul corect.

La întrebarea legată de calităţile pe care trebuie să le aibă elevii care sunt la început de drum în preocuparea spre arta lirică, răspunsul a fost următorul: În primul rând, cei care aleg să facă un liceu de muzică ar trebui să se considere norocoşi, pentru că muzica schimbă oameni, schimbă mentalităţi, schimbă suflete. În bine… În principiu prima condiţie este talentul, iar de preferat şi studiul unui instrument, pentru că asta ajută foarte mult în dezvoltarea viitoare. Cred că în afară de talent şi voinţă ar trebui să fie foarte multă seriozitate, ceea ce din păcate, trebuie să spun că uneori lipseşte. Am observat, din experienţa mea de mamă a unei fete de 14 ani, că tinerii merg la şcoală mai mult să se distreze şi mai puţin să înveţe. Un liceu vocaţional presupune studiu zilnic, de aceea nu este deloc uşor. În plus, putem spune că înseamnă două şcoli: partea de cultură generală şi partea muzicală. De aceea trebuie un cumul de calităţi.

Discuţia legată de secretul care ajută solista să nu aibă emoţii pe scenă, ne-a ajutat să aflăm, că în principiu, este vorba despre ritualuri diferite de la persoană la persoană. Cellia Caterina Costea are întotdeauna emoţii înainte de începerea spectacolului, dar în momentul în care ajunge pe scenă trăieşte rolul cu atâta intensitate, arde ca o flacără, încât uită de orice manifestare de acest gen. Consideră vocea pe care o are ca un dar de la Dumnezeu, iar prin muncă urmăreşte să devină unică pe scenă.

Până în finalul evenimentului s-au adunat multe poveţe, multe sfaturi, multe aspecte de viaţă revelate nouă, astfel încât fiecare din cei prezenţi am părăsit Sala Rotondă cu o altă stare sufletească, amintin­du-ne că muzica este un limbaj universal şi că cei aleşi şi hăruiţi pentru acestă Muză pot schimba nu doar roluri pe scenele lumii ci şi destine ale unor suflete tinere dornice de afirmare.

Gianina BURUIANĂ