Alexandru Tomescu şi vioara fermecată

După strălucitoarea apariţie la Piatra-Neamţ a pianistului Horia Mihail, cu Pianul călător, iată că publicului nostru meloman i s-a oferit miercuri, 24 mai, la Cinematograful Dacia – un alt deliciu şi anume, întâlnirea cu Alexandru Tomescu, cel mai cunoscut violonist român contemporan, sub auspiciile Turneului Internaţional Stradivarius. Ideea acestui turneu, ajuns la ediţie aniversară, porneşte în anul 2007, când, în urma unui concurs, Alexandru Tomescu intră în posesia viorii Stradivarius Elder – Voicu, vioară veche de 315 ani, proprietate a statului român, folosită timp de patru decenii de maestrul Ion Voicu şi considerată a fi unul din cele mai bine conservate instrumente Stradivarius din lume.

Alexandru Tomescu, fiu al unei familii de muzicieni, studiază la început cu mama sa, Mihaela Tomescu, profesoară de vioară la Liceul de Muzică George Enescu din Bucureşti. De la vârsta de şase ani cântă acompaniat de tatăl său, pianistul Adrian Tomescu, participând la numeroase evenimente şi concursuri muzicale. Formaţia sa muzicală este desăvârşită între anii 1995 şi 1999 la Conservatorul din Bucureşti, având ca maestru pe Ştefan Gheorghiu – cel mai important pedagog român al şcolii de vioară a momentului. Apoi obţine burse de studii în SUA (2000) şi Elveţia (2001) şi în paralel participă la cursuri de perfecţionare cu Ruggiero Ricci, Igor Oistrah şi Hermann Krebbers. Astfel, a câştigat numeroase competiţii naţionale şi internaţionale; a concertat sub bagheta unor dirijori importanţi; a cântat alături de pianişti consacraţi precum Valentina Lisitsa şi Eduard Kunz, în săli celebre ca Berliner Philarmoniker, Carnegie Hall, Metropolitan Art Center; a înregistrat pentru posturi de radio şi televiziune româneşti dar şi din Anglia, Franţa, Elveţia, Germania, Olanda, Polonia, SUA etc. O menţionare deosebită merită şi activitatea concertistică desfăşurată alături de Horia Mihail şi violoncelistul Răzvan Suma în cadrul Romanian Piano Trio.

Întrebat ce înseamnă 10 ani de Turneu Stradivarius, Alexandru Tomescu a dat doar câteva repere:

– peste 150 de spectacole, la care au asistat peste 75.000 de spectatori

– peste 100.000 de kilometri parcurşi… pe drumurile din România

– mii de ore de studiu imposibil de contabilizat

– numeroase cauze sociale şi umanitare sprijinite (Asociaţia Nevăzătorilor din România, protezarea copiilor hipoacuzici, dotarea secţiei de cardiologie a spitalului Marie Curie, salvarea Casei Enescu etc.)

– colaborarea cu numeroşi artişti, muzicieni, actori, pictori, graficieni, producători video, regizori, fotografi pentru a putea oferi de fiecare dată un spectacol altfel, în care muzica să-şi urmeze calea spre inima publicului.

De-a lungul timpului, protagonistul nostru a dovedit că poate îmblânzi orice formă de muzică, astfel că, după ce în turneele precedente a trecut prin muzica lui Paganini, Bach, Bartok, acum a oferit spre explorare piese pe cât de pasionale pe atât de meditative şi melancolice, din repertoriul compozitorilor Enrique Granados, Isaac Albeniz, Manuel de Falla, Pablo de Sarasate şi Astor Piazzola.

Alexandru Tomescu nu se rezumă doar la a cânta în faţa publicului său, ci cultivă un dialog intens cu acesta, de pe scenă, prezentând atât piesele cât şi alte aspecte interesante. Am aflat astfel că pentru acest turneu este însoţit de doi artişti remarcabili şi anume pianista Sânziana Mircea – de asemenea cu parcurs carieristic internaţional – şi bandoneonistul argentinian Omar Massa, care în anul 2011 l-a acompaniat pe Placido Domingo, la Buenos Aires, în faţa unui public de 120.000 oameni. Ni s-a mărturisit şi cum muzicieni de mare valoare îşi redefinesc identitatea şi după studii şi cariere în străinătate decid să se întoarcă în ţară…

Se poate spune că am văzut pe scenă un om şi o vioară. Dar când omul este Alexandru Tomescu iar vioara este Stradivarius, aceste două coordonate sunt suficiente pentru a naşte un Univers locuit de creaturi sonore fascinante, menite să subjuge publicul aflat în sală.

 

Gianina BURUIANĂ