AUREL BĂEŞU – 120 – O nouă contribuţie la viaţa şi opera lui Aurel Băeşu

 

 

07-ap188-foto1.jpgBibliografia referitoare la activitatea artistului plastic Aurel Băeşu (născut la 26 mai 1896, Fălticeni), s-a îmbogăţit în 2015 cu un nou volum – „Aurel Băeşu, album documentar”, realizat de criticul de artă Emil Nicolae şi Lucian Corneliu Agăleanu şi publicat la Editura „Cetatea Doamnei” din Piatra-Neamţ (manager ing. Viorel Nicolau).

Spre deosebire de lucrările de referinţă cu caracter general la arta plastică românească (dicţionare, culegeri destinate unui grup de artişti plastici sau care se referă la anumite curente manifestate în timp în arta plastică românească ş.a.) şi chiar a celor trei lucrări monografice dedicate lui Aurel Băeşu (Maria Dumitrescu – Aurel Băeşu-1968; Valentin Ciucă – Aurel Băeşu – 1987; Gh. Macarie – Pictură sau destin:Aurel Băeşu (1896-1926), Edit. Pim, Iaşi, 2014) toate menţionate în bibliografia volumului pe care îl prezentăm acum, întreprinderea actuală este cu totul inedită atât prin comentariu, prin selecţia reproducerilor după operele lui Aurel Băeşu, prin calitatea grafică exemplară realizată de S.C. Autograf Piatra-Neamţ (manager Cristian Diaconu), dar şi prin bogăţia materialului documentar (corespondenţă, schiţe, studii, fotografii, comentarii critice şi bibliografie).

De altfel, în „Argumentul” cu care se deschide acest album autorii ţin să precizeze că: „…am realizat acest album documentar tocmai pentru a lumina direct rolul jucat de anumite elemente presupus particulare / marginale în configurarea operei lui Aurel Băeşu”.

După o succintă prezentare a principalelor repere biografice ale autorului, precum şi a participărilor acestuia cu diverse lucrări la expoziţii din ţară şi străinătate, urmează un text intitulat „(auto)Portretul din scrisori” realizat pe baza corespondenţei pe care Aurel Băeşu a purtat-o cu diverse personalităţi ale vremii sale (G. T. Kirileanu, dr. Socrat Lalu, Iorgu Lalu, ş.a.), în final rezultând un portret cuprinzător al artistului.

Deosebit de importantă este reproducerea în ordine cronologică, a unui număr de scrisori primite şi expediate de pictor, atât în facsimil cât şi în transcriere cu „intervenţiile tacite (ale autorilor albumului n.n.) în ortografie (adusă la zi) şi de îndreptările gramaticale am păstrat specificul lexical şi topica frazării, pentru a nu distruge un anumit parfum de epocă şi pentru a releva adaptarea / atitudinea circumstanţială a corespondenţilor”.

Această corespondenţă, pe lângă faptul că oferă un portret al pictorului, are şi meritul de a fi o sursă bogată de informaţii despre viaţa şi evoluţia bolii de care a suferit Băeşu, despre peregrinările sale în Italia şi Franţa, relaţiile sale cu diverse personalităţi locale, din ţară (Otto Arthur Brise, Adam Bălţatu, Iser, N. N. Tonitza) şi din străinătate, reflecţii ale pictorului despre talent şi pictură dar şi despre artă în general şi, nu în ultimul rând, descrieri despre natura văzută în diferite anotimpuri, mai ales despre valea Bistriţei şi muntele Ceahlău – adevărate pagini literare.

Portretul conturat prin corespondenţa lui Aurel Băeşu este completat de către autorii albumului în cea de-a doua parte, intitulată „auto Portretul de pe şevalet” în care succint sunt prezentate cele 14 lucrări identificate de ei. În continuare subtitlul „Facerea tabloului”, atrage atenţia asupra faptului că ne aflăm în faţa unei „opere artistice de mare valoare”, în sprijinul acestei afirmaţii venind majoritatea reproducerilor după tablouri, schiţe şi studii rezultate din „scoaterea la lumină a unor rămăşiţe din taina atelierului”.

Cum era şi firesc, din acest album nu puteau lipsi „Mărturii. Încercări monografice” semnate de: Take Soroceanu, Nicolae Milord, N. Leon, Constantin Turcu, Gheorghe Bălan, Grigore Sturzu, Savin Alexievici, Adam Bălţatu, Gheorghe Huşanu, Profira Sadoveanu, Virgil Tempeanu, Eugen Dimitriu, Mihail Havriş, Decebal S. Chirileanu.

Aşadar, ne aflăm în faţa unui album inedit prin care Emil Nicolae şi Lucian Corneliu Agăleanu reuşesc să aducă noi contribuţii la cunoaşterea unui mare artist plastic care a trăit ultima parte a vieţii sale (din vara lui 1922 până la 24 august 1928), a murit şi a fost înmormântat la Piatra-Neamţ

NOTĂ: Această lucrare a apărut în cadrul proiectului „Aurel Băeşu. Album documentar” derulat de Asociaţia Lions Club Piatra-Neamţ, cu sprijinul Consiliului Judeţean prin programul de finanţare nerambursabilă.

 

Constantin TOMŞA