Primele cărţi poştale ilustrate româneşti au apărut în România acum aproape 130 de ani (1894), cu ocazia Expoziţiei Cooperatorilor Români, deschisă în Grădina Cişmigiu, din Bucureşti. Cele trei tipuri editate atunci, în culorile steagului naţional, aveau dimensiunile de 141 mm/90 mm, ilustrator fiind Constantin Jiquidi. Imaginea reprezenta, în prim plan o femeie în port popular, în plan secundar fiind pavilionul expoziţional. Următoarele cărţi poştale au fost reunite sub titlulurile „Salutări din Bucureşti”, „Salutări din Sinaia” şi „Salutări din România”, „souvenir (…)” din diverse localităţi.
Mesajul expeditorului era transmis pe faţă, pe verso se adăuga timbrul şi se scriau numele şi adresa destinatarului. Acest tip de corespondenţă, dincolo de a transmite în scris informaţii, urări, cu salutări, prezenta imagini urbane sau rurale, era un important mijloc de promovare turistică, de publicitate. De-a lungul timpului, fotografii cu mari personalităţi, precum membrii familiei regale a României, au fost reproduse pe astfel de tipărituri care au circulat în ţară şi în străinătate.
Complexul Muzeal Naţional Neamţ şi cunoscutul colecţionar pietrean Constantin Paţilea au propus în luna mai a. c. o foto-expoziţie care cuprinde reproduceri după 95 de cărţi poştale ilustrate ce reprezintă portul popular din judeţul Neamţ, Bucovina, Moldova, apoi din celelalte teritorii româneşti, de dinainte şi de după 1918. Reproducerile după litografii sau fotografii de epocă (cum sunt cele realizate de Alexandru Bellu) prezintă frumoase costume tradiţionale, monumente, diverse sărbători, munci agricole, fragmente de viaţă cotidiană dintr-o lume apusă. Vă invităm să citiţi mesajele scrise în română, franceză sau germană, într-o caligrafie frumoasă şi să remarcaţi limbajul epocii.
Foto-expoziţia este o pledoarie pentru hârtie, scrisul de mână şi portul tradiţional românesc, dar şi un omagiu adus colecţionarilor, fără de care aceste valori nu s-ar fi păstrat.
Responsabil proiect, muzeograf Florentina Buzenschi. Prelucrare foto şi machetă, Florin Ghimiş.
Red.