Trecem online?
Am susţinut şi eu în această perioadă de pandemie lecţii online cu elevii. Fără să le atribui rosturi exagerate, le găsesc în bună parte folositoare şi chiar distractive uneori. Bine, poate că este un avantaj să am elevi adulţi care învaţă la o şcoală sanitară, pentru că îmi imaginez şi am şi auzit că e mult mai dificil cu cei mici.
Ceea ce mi se pare oricum un lucru bun în legătură cu această manieră de comunicare cu scop educaţional este că nu pierzi timpul cu deplasarea la şcoală şi nu mai este nevoie de toată logistica necesară susţinerii unei ore face-to-face. Eşti acasă sau oriunde, deschizi platforma şi începi cursul pe tema planificată fără prea multe alte pregătiri şi prezentări.
E adevărat, lipseşte tipul de comunicare umană directă şi sigur se pierd din această cauză lucruri importante, dar cum în timpurile noastre copiii, adolescenţii şi tinerii sunt învăţaţi să vorbească între ei aşa, aceasta nu mi se mai pare o problemă.
Nouă şi pentru mine în parte, mai ales că nu mai sunt chiar tânăr, experienţa mi-a inspirat destule reflecţii despre rigiditatea tiparelor şi inerţiilor umane, despre defazajul de totdeauna al şcolii faţă de viaţă şi realitate, despre familie şi rolul ei în educaţie ca să o consider un câştig fie şi dacă aş rămâne doar cu atât.
În afară de discuţiile de la meeting-uri, mai postez din când în când nişte demo-uri video pe grupuri, unde se şi discută la comments-uri despre ele, mai schimb cu ei pe mess, whatsapp sau e-mail materiale scrise pe care le discutăm când ne revedem şi povestea devine aproape completă, inclusiv cu evaluarea.
Mă gândesc că dacă această metodă de susţinere a lecţiilor se va menţine, fie şi parţial, şi după ce va trece pandemia, beneficiile nu vor fi deloc puţine. La urma urmei, de ce să nu trăim chiar în epoca noastră?
Acum toată lumea tastează, îşi plimbă mâinile pe screen-uri şi comunică video, iar noi ne îndârjim să scriem cu creta pe tablă. Nu e rău în principiu nici cu scrisul pe tablă, pentru că în unele locuri nici nu se poate altfel, dar poate că ar merita să încercăm să ne ajungem timpul din urmă.
Mai mult, în vreme ce clarificările, recapitulările, demonstraţiile practice şi unele evaluări ar rămâne foarte bine la clasă, în zile anume programate, alternanţa ar da un plus de dinamism şi chiar un pic de respiro de la rutina apăsătoare de zi cu zi.
Mă uitam azi la chipurile mişcătoare din pătrăţelele de pe ecran şi mă gândeam în treacăt cât de rapid şi neaşteptat poate schimba datele problemei un eveniment precum o pandemie. De unde învăţământul online şi întregul Internet, cu tot cu diabolizatele lui reţele de socializare, erau superficiale, netemeinice, tehnicizate, dezumanizate şi câte şi mai câte, acum se caută soluţii tocmai acolo.
Prof. psih. Vasile BAGHIU