Mijloacele digitale se prezintă sub diverse forme: cărţi online, site-uri web, secvenţe audio sau video, bănci de date etc. Suporturile de învăţare şi-au schimbat înfăţişarea, iar mijloacele didactice se pot livra într-un mod diferenţiat: foi imprimate, CD-uri sau site-uri web care trec de la un utilizator la altul respectând nişte norme destul de stricte privind recunoaşterea dreptului de autor. Astfel, lecţia poate fi pe un site al profesorului unde se poate intra pe baza unei parole şi se poate găsi, printr-un efort personal minim, conţinutul lecţiei. Tema de evaluat poate fi identificată şi transmisă prin e-mail, în funcţie de posibilităţile elevilor.
Dintre metodele existente recomandăm:
* portofoliul digital- presupune manipularea unui calculator şi utilizarea eficientă a unei reţele cu multiple informaţii. Portofoliul digital dă posibilitatea unei comunicări asincrone cu persoane vizate (profesori, colegi, părinţi etc.).
* M-learning-ul este varianta îmbunătăţită a e-learning-ului. Instrucţia mobilă (M-learning-ul) este o metodă de învăţare care foloseşte instrumente de instruire mobile, fără fir care permite instruirea în orice loc acoperit de unde herţiene (acasă, în tren, în pădure etc.) Comunicarea poate fi sincronă (conexiunea poate fi instantanee) şi asincronă, evaluarea se poate face atunci când este disponibil (!) cursantul.
* prezentările digitale vin în sprijinul formării deprinderilor de expunere bazată pe imagini, de comunicare eficientă, de argumentare a unor aspecte din domenii variate. Cu ajutorul acestei prezentări se practică o învăţare bazată pe algoritmizare, pe demonstrare, şi, nu în ultimul rând, pe interpretarea obiectivă a unor date culese din teren sau din surse bibliografice de specialitate.
* Programul INTEL TEACH: Instruire în societatea cunoaşterii este un program validat prin implementarea la nivel mondial, destinat dezvoltării profesionale care îi ajută pe profesori să îmbunătăţească procesul didactic prin utilizarea eficientă a tehnologiei.
* Utilizarea sistemului AEL: noile tendinţe în sistemul educaţional evidenţiază necesitatea unui instrument de predare care să implice activ cei doi actori ai procesului de instruire: profesor şi elev. Lecţiile multimedia AeL au fost create pentru a completa procesul tradiţional de predare – învăţare, oferind profesorului posibilitatea de a transmite, motiva şi de a primi feedback rapid din partea celui instruit. AEL-ul (Advanced e-learning) este o platformă integrată şi complexă de instruire asistată de calculator şi de gestiune a conţinutului, posedând principii educaţionale dintre cele mai moderne, fiind folosită pentru învăţarea condusă de profesor sau pentru învăţarea independentă. AEL permite învăţarea sincronă, asincronă şi la distanţă.
* Utilizarea sistemului Intuitext: sunt lecţii digitale cu ajutorul cărora putem prezenta şi explica fenomene greu de studiat şi înţeles prin mijloace tradiţionale sau imposibil de realizat într-un laborator şcolar. Ele pot fi reluate sistematic. Aceste lecţii îşi propun promovarea unui învăţământ de calitate, orientat mai puţin spre reţinerea mecanică de informaţii şi mai mult pe formarea de competenţe.
Utilizarea surselor teologice în predarea Religiei trebuie să se afle permanent în atenţia profesorului. Din această perspectivă, strategiile didactice focalizate pe utilizarea surselor trebuie să ia în considerare elemente precum categoria formală de sursă, categoria cronologică, utilitatea sursei în atingerea scopurilor de predare.
Gândirea critică este considerată un factor-cheie în învăţarea eficientă. Antrenarea acestui tip de gândire poate avea ca punct de plecare strategii bazate pe lectura activă, elaborarea raţionamentelor, formulare de întrebări, elaborare de texte diverse (fişe de lectură, comentarii, recenzii, referate, eseuri), folosirea de metode grafice.
Evaluarea reprezintă o componentă organică a procesului de învăţare. În perspectiva unui demers educaţional centrat pe competenţe, se recomandă utilizarea cu preponderenţă a evaluării continue, formative. Alături de formele şi instrumentele clasice de evaluare, recomandăm utilizarea unor forme şi instrumente complementare, cum sunt: proiectul, portofoliul (tradiţional sau în format electronic), autoevaluarea, evaluarea în perechi, observarea sistematică a activităţii şi a comportamentului elevilor.
Dr. Mihai FLOROAIA