• Interviu cu Marlena Panduru, director general al DGASPC Neamţ
Marlena Panduru este director general adjunct şi coordonează activităţile destinate protecţiei persoanelor adulte cu dizabilităţi în cadrul Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Neamţ de peste 30 de ani, iar de un an conduce destinele acestei instituţii cu statut de director general intermar. Economist de profesie şi licenţiată şi în psihologie, Marlena Panduru lucrează în sistemul de asistenţă şi protecţie socială încă din 1992, de când acest domeniu profesional făcea primii paşi în România post-decembristă. Empatia, grija faţă de oameni şi provocarea unui domeniu necunoscut în anii ‘90 au făcut-o pe Marlena Panduru, un om al cifrelor, să aleagă latura socială destinată persoanelor cu dizabilităţi, considerând că ar putea contribui astfel la dezvoltarea acestei profesii şi a sistemului.
Iată că 30 de ani mai târziu, o regăsim la conducerea DGASPC Neamţ, cea mai mare şi complexă instituţie din judeţ care oferă servicii de protecţie copiilor, dar şi persoanelor cu dizabilităţi, copii şi adulţi.
– Doamna director, povestiţi-ne ce înseamnă DGASPC şi care sunt principalele servicii oferite de dumneavoastră.
– Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Neamţ – un nume lung dar perfect justificat de paleta variată de servicii oferite – este o instituţie publică de interes judeţean cu personalitate juridică ce a fost înfiinţată prin Hotărârea nr. 99/2004 a Consiliului Judeţean Neamţ. Anul trecut, Direcţia a aniversat 18 ani de existenţă în forma actuală, dar primii paşi pe drumul protecţiei sociale au fost făcuţi încă din 1990.
(…) În iunie 1997, Guvernul României a adoptat Ordonanţa de Guvern 26/1997 privind protecţia copilului aflat în dificultate şi s-a înfiinţat şi în Neamţ Direcţia Judeţeană pentru Protecţia Copilului. A fost un moment important în domeniul serviciilor sociale, fiind punctul de pornire al unor schimbări majore în abordarea problematicii complexe cu care se confruntă categoriile sociale defavorizate. Înfiinţarea Protecţiei Copilului în 1997 a dus şi la schimbări radicale în sistem, locul vechilor case de copii fiind luat de unităţi şi servicii moderne, cu condiţii incomparabil îmbunătăţite, unde beneficiarii sunt sprijiniţi, consiliaţi şi încurajaţi să depăşească situaţiile dificile cu care se confruntă. În 2004 Direcţia Judeţeană pentru Protecţia Copilului a fost comasată cu Serviciul Public de Asistenţă Socială al judeţului Neamţ, luând astfel naştere Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Neamţ.
– Având în vedere că aţi fost martoră a acestor transformări, cum caracterizaţi toţi aceşti ani din punct de vedere instituţional?
– Aceşti ani pot fi caracterizaţi prin progres, inovaţie, modernizare, muncă, profesionalism… Ani care au adus o transformare importantă pentru sistemul de protecţie al copiilor şi adulţilor cu dizabilităţi, iar tot acest proces de schimbare şi modernizare continuă în fiecare zi. Au fost ani plini de provocări dar, privind retrospectiv, sunt mândră de tot ceea ce s-a realizat şi mai ales de progresele care au făcut ca viaţa beneficiarilor noştri – copii şi adulţi – să fie mult îmbunătăţită faţă de anii 90, serviciile fiind oricând comparabile cu cele oferite în orice ţară din Europa. Am înţeles şi că profesionalismul angajaţilor noştri este cel mai important aspect în creşterea calităţii vieţii beneficiarilor. Un salariat onest, empatic, implicat, care lucrează cu inimă bună, cu cunoştinţe însuşite temeinic, este secretul performanţei în domeniul asistenţei sociale.
– Descrieţi-ne pe scurt atribuţiile şi serviciile furnizate de DGASPC Neamţ.
– DGASPC Neamţ are în structură şi subordine 6 complexe de servicii/centre pentru copii, dintre care două sunt pentru copii cu dizabilităţi şi două centre de zi, dintre care unul pentru copii cu dizabilităţi. (…) Centrele de zi pentru copii oferă servicii atât copiilor instituţionalizaţi cât şi celor din comunitate, scopul principal fiind prevenirea abandonului familial şi a instituţionalizării.
DGASPC Neamţ are în structură şi 6 centre rezidenţiale cu personalitate juridică pentru protecţia persoanelor adulte cu dizabilităţi şi, foarte curând, va fi deschis la Roman şi un complex de servicii de zi destinat adulţilor cu dizabilităţi. (…)
Aparatul propriu al DGASPC Neamţ este destinat să ofere servicii specializate precum consilierea psihologică, evaluarea complexă a copiilor şi adulţilor cu dizabilităţi în vederea încadrării în grad de handicap, intervenţiile de specialitate în cazurile de abuz în vederea stabilirii dacă se impune instituirea unei măsuri de protecţie, evaluarea şi monitorizarea copiilor aflaţi în plasament, accesarea şi implementarea proiectelor cu finanţare naţională şi europeană etc.
– Câţi beneficiari are instituţia dumneavoastră?
– Aş putea spune un judeţ întreg! În domeniul protecţiei copilului, monitorizăm evoluţia a peste 1500 de copii. În afara copiilor instituţionalizaţi în centrele rezidenţiale, sunt peste 500 de copii care se află în plasament la asistenţii maternali profesionişti. Aceştia din urmă sunt angajaţii DGASPC Neamţ, selectaţi şi instruiţi riguros în vederea asumării acestei profesii atât de dificile, dar atât de frumoasă. De asemenea, evaluăm şi monitorizăm constant prin serviciile noastre de specialitate peste 500 de copii aflaţi în plasament familial la rude şi alte câteva sute de copii care sunt în grija unor organizaţii private autorizate. În domeniul persoanelor adulte cu dizabilităţi, în afara sutelor de beneficiari din centre, avem în evidenţă aproximativ 20.000 de persoane încadrate în grad de handicap.
– Cu o cazuistică atât de diversă şi cu un număr atât de mare de beneficiari, este evident că aveţi nevoie şi de un buget pe măsură. Ce proiecte are DGASPC Neamţ în derulare şi care sunt sursele de finanţare?
– Transformarea sistemului de protecţie a copilului şi adultului cu dizabilităţi necesită nu doar o muncă asiduă ci şi finanţări pe măsură. Drept urmare, am făcut tot posibilul să accesăm cât mai multe fonduri, astfel încât să putem să dezvoltăm servicii moderne şi adaptate nevoilor beneficiarilor noştri. De exemplu, pentru închiderea Complexului de Servicii Romaniţa din Roman şi transformarea lui într-un complex de tip familial pentru copii cu dizabilităţi, avem în implementare 4 proiecte cu finanţare europeană. Prin intermediul acestor fonduri construim 7 case de tip familial şi 3 centre de zi care vor oferi servicii de recuperare pentru copiii din centru şi din comunitate. În plus, am înfiinţat o echipă mobilă care oferă la domiciliul copiilor cu dizabilităţi servicii de recuperare, kinetoterapie şi consiliere psihologică. Similar, pentru a facilita tranziţia adulţilor cu dizabilităţi către o viaţă independentă şi integrată în comunitate, avem în implementare 3 proiecte cu finanţare guvernamentală şi unul cu fonduri europene. Prin intermediul acestora vor fi construite mai multe locuinţe protejate şi 3 centre de zi, toate situate în mediul rural, acolo unde nevoia de servicii pentru persoanele cu handicap este acută. În toate aceste proiecte am avut mereu sprijinul Consiliului Judeţean Neamţ, fără ajutorul căruia ne-ar fi fost imposibil să accesăm şi să realizăm toate aceste proiecte.
Aşa cum am mai spus, sistemul de protecţie socială necesită permanent investiţii şi implicare pentru a putea oferi servicii moderne şi atât de necesare, atât copiilor cât şi adulţilor cu dizabilităţi. Pe de altă parte, încercăm mereu să dezvoltăm şi campanii de conştientizare a populaţiei întrucât prevenirea instituţionalizării este prioritară.
A consemnat Gianina BURUIANĂ