Un nou curs de interes major în domeniul Managementului Destinaţie Turistică

Răsfoind mai multe publicaţii din domeniul economic, am aflat că Academia de Studii Economice din Bucureşti, prin intermediul Facultăţii de Business şi Turism, a lansat la Centrul Teritorial ASE din Deva cursul postuniversitar de formare şi dezvoltare profesională continuă – Manager destinaţie turistică. Această iniţiativă beneficiază de susţinerea directă a Ministerului Antreprenoriatului şi Turismului, în virtutea unui parteneriat încheiat cu Academia de Studii Economice Bucureşti.

Vestea bună este că acest curs va putea fi urmat în curând şi la Piatra-Neamţ, prin Centrul Teritorial ASE, al cărui sediu se află de un număr bun de ani la Liceul Economic „Alexandru Ioan Cuza”.

Cursul este acreditat de Autoritatea Naţională a Calificărilor pentru ocupaţia de manager destinaţie turistică, prevăzută de legislaţia actuală ca fiind obligatorie în organigrama unei Organizaţii de Management a Destinaţiei. În plus se observă că există deja un interes crescut la nivelul ţării pentru înfiinţarea acestor organizaţii, care pot contribui la o mai bună dezvoltare şi promovare a turismului pe plan local, reunind interesele tuturor agenţilor economici publici şi privaţi din domeniu.

Totalizând 180 de ore, cursul este deschis şi personalului din învăţământul preuniversitar, în special celui cu studii economice, şi este apreciat cu 23 de credite profesionale. Activităţile se desfăşoară în sistem hibrid, prin cursuri şi seminare online, precum şi prin proiecte şi lucrări practice în sistem fizic. Programul se finalizează cu examen de certificare a competenţelor, iar certificatele de absolvire sunt eliberate sub tutela Ministerului Educaţiei.

Dată fiind importanţa lui practică, programul are asigurat şi sprijinul unor importante asociaţii profesionale din turism: Federaţia Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR), Federaţia Asociaţiilor de Promovare Turistică din România (FAPTR), Federaţia Industriei Hoteliere din România (FIHR), Alianţa pentru Turism (APT).

Acest domeniu important din sfera învăţământului postuniversitar turistic este acoperit datorită străduinţelor prof. univ. dr. Gabriela Ţigu, titulara acestui curs, cea care a făcut eforturile de a-i concepe conţinuturile şi modul de dobândire a competenţelor specifice.

Dacă vorbim despre competenţele ce vor fi urmărite în cadrul acestui curs, acestea se referă la: cunoaşterea legislaţiei generale în domeniul turismului şi specifice activităţii de turism, administraţiei publice şi ONG-urilor; identificarea specificului destinaţiei şi a elementelor identificatoare; dezvoltarea mecanismelor de implementare a conceptului de dezvoltare durabilă în turism; asigurarea managementului vizitatorilor la nivelul destinaţiei; asigurarea organizării şi funcţionării activităţii Organizaţiei de Management a Destinaţiei; comunicarea şi negocierea cu părţile interesate ale Organizaţiei de Management a Destinaţiei şi ale destinaţiei; colaborarea eficientă a Organizaţiei de Management a Destinaţiei cu administraţiile publice, sectorul privat, ONG-urile şi alţi actori implicaţi în destinaţie; coordonarea elaborării şi implementarea strategiei de marketing a destinaţiei; elaborarea şi implementarea planului de monitorizare turistică.

Ca o garanţie a calităţii cursului, precizez că prof. univ. dr. Gabriela Ţigu profesează în cadrul Academiei de Studii Economice din anul 1996, urcând toate treptele academice, pentru ca în perioada 2012-2016 să devină prorector – responsabil cu educaţia şi formarea continuă. În prezent este membru al unor comisii internaţionale de doctorat (Universitatea din Lundt, Suedia; Universitatea din Messina, Italia; Universitatea Montpellier, Franţa; Universitatea din Toulouse etc) şi membru în comitetul editorial al multor publicaţii de turism din ţară şi din străinătate („Academica turistica” – Universitatea Primorska, Slovenia; „Revista de Turism” – Universitatea „Ştefan cel Mare”, Suceava; „CACTUS Tourism Journal” şi „Management & Marketing”- ASE, Bucureşti etc). A publicat peste 22 de cărţi (dintre care una în străinătate), două fiind cărţi de autor şi restul în colaborare, şi peste 100 de articole şi comunicări ştiinţifice, pe teme de turism, ecoturism, dezvoltare durabilă, management turistic. Are la activ 30 de contracte de cercetare naţionale şi internaţionale. Un exemplu profesional demn de urmat!

Gianina BURUIANĂ