• Interviu cu dna Daniela Mihăeş – director, Colegiul Tehnic de Transporturi Piatra-Neamţ
– Doamnă Daniela Mihăeş, citind CV-ul dvs. constat că încă de la începuturile carierei didactice, din anul 2002, când aţi devenit profesor la Colegiul Tehnic de Transporturi, aţi cumulat şi v-aţi asumat foarte multe îndatoriri. E felul dvs. de a fi sau cum altfel puteţi explica această realitate?
– Este adevărat că activez ca profesor-inginer la Colegiul Tehnic de Transporturi din anul 2002 şi din primul moment am ştiut că este liceul la care vreau să activez! De ce mi-am asumat îndatoriri? E felul meu de a fi, e felul meu de a spune «Da» tuturor celor care îmi cer un lucru (bineînţeles, dacă este şi realizabil). Am considerat şi vreau să cred în continuare că vin la şcoală, şi nu la serviciu. A fi cadru didactic este privilegiul de a fi în preajma elevilor, având posibilitatea de a forma caractere şi de a marca prin persoana ta elevii pe care îi călăuzeşti. Menirea dascălului este de a face ca fiecare dintre elevi să-şi poată pune în valoare calităţile şi aptitudinile personale, descoperindu-se pe el însuşi. Sunt ani de muncă, dar şi de satisfacţii morale atunci când elevii pe care îi coordonezi obţin premii şi rezultate deosebite la olimpiadele şcolare de-a lungul anilor. Satisfacţia este şi mai mare atunci când aceşti elevi continuă studiile devenind ingineri.
– Aţi acordat o parte din timpul dvs şi activităţilor de voluntariat. De ce au acestea conotaţii speciale pentru dvs.?
– Încă din facultate, anii 1989-1994, am activat ca voluntar în A.T.C. din Iaşi, mergând la copiii din orfelinate sau la bătrânii care erau singuri, oferindu-le speranţă, ajutor şi alinare.
Anii au trecut şi în anul 2016 m-am înscris în programul Ajungem MARI al Asociaţiei Lindenfeld, ce susţine pe termen lung educaţia copiilor şi tinerilor din centre de plasament şi medii defavorizate, program în care majoritatea voluntarilor erau elevi din liceele din Piatra-Neamţ. Activităţile de voluntariat reprezentau ajutor la teme, suport şcolar online şi offline şi activităţi creative cu copiii instituţionalizaţi din Centrul,, Ion Creangă’’, Piatra-Neamţ. Practicarea voluntariatului, pe lângă faptul că este o acţiune în folosul comunităţii şi a aproapelui tău, este o modalitate de a da sens vieţii.
– Desigur, proiectele europene Erasmus+ aduc şcolii pe care în prezent o conduceţi un plus de atractivitate pentru elevi, şi de ce nu, de renume. Descrieţi, pentru cititorii noştri, contribuţia dvs la acestea în cadrul Colegiului Tehnic de Transporturi.
– Da, încă din toamna anului 2020, ca director adjunct, am făcut parte din echipa de implementare a proiectului Erasmus+ Motor START cu numărul de referinţă 2019-1-RO01-KA102-061963, în cadrul căruia un număr de 24 de elevi din clasele a X-a şi a XI-a, învăţământ profesional, specializarea mecanic auto, s-au deplasat în Alicante, Spania şi au efectuat stagii de practică timp de 3 săptămâni. Scopul mobilităţii a fost de a oferi elevilor o alternativă validă pentru instruirea practică, în vederea unor şanse sporite în carieră.
Un al doilea proiect european ERASMUS+ derulat la Colegiul Tehnic de Transporturi a fost proiectul NEW WAY, proiect de formare profesională a cadrelor didactice, cu numărul de referinţă 2020-1-RO01-KA101-078220. În perioada mai-septembrie 2021, 12 cadre didactice beneficiare, de specialităţi diferite, au participat la cursuri pe diverse teme: reducerea abandonului şcolar, prevenirea violenţei între elevi şi a bullying-ului, îmbunătăţirea comunicării dintre părinţi şi profesori, coaching în context educaţional, în ţări din Europa, precum Spania (Malaga, Alcala de Henares) şi Grecia (Kalamata).
În februarie 2022, Colegiul Tehnic de Transporturi a obţinut paşaportul către dezvoltarea organizaţională, prin obţinerea acreditării Erasmus 2021-1-R001-KA120-VET-000042367 în domeniul formării profesionale, care a facilitat accesul la oportunităţile de finanţare oferite de Uniunea Europeană în cadrul viitorului Program 2021-2027.
În anul şcolar 2022-2023, 36 elevi împreună cu 4 profesori însoţitori au participat la un stagiu de practică profesională cu durata de 3 săptămâni, perioada martie-iunie 2023, în Spania, în două fluxuri de mobilitate cu destinaţiile Alicante şi Valencia. Elevii participanţi la mobilitate provin de la toate calificările pe care le oferă colegiul în planul de şcolarizare: mecanic auto, tinichigiu vopsitor auto şi electrician constructor (învăţământ profesional) şi pentru calificările tehnician transporturi şi tehnician electrician electronist auto (învăţământ liceal). Tot în anul şcolar trecut, în cadrul acestui proiect 2022-1-RO01-KA121-VET-000054836, 5 profesori au participat la cursuri de formare profesională în învăţământul tehnologic în dezvoltarea competenţelor de digitalizare şi a competenţelor de educaţie incluzivă în instituţiile de învăţământ cu specializare VET, în Spania şi Cehia, iar 4 profesori-ingineri au fost implicaţi în activităţi de job shadowing la agenţii economici de profil din Valencia.
Proiectele europene Erasmus+ implementate de Colegiul Tehnic de Transporturi au contribuit şi vor contribui în continuare la dezvoltarea competenţelor profesionale specializate şi cheie ale elevilor, precum şi la creşterea capacităţii şcolii de a stabili parteneriate transfrontaliere cu instituţii VET din Europa, recunoscute pentru calitatea educaţiei şi formării profesionale furnizate tinerilor.
În acest an şcolar, mobilităţile elevilor şi profesorilor continuă, astfel că, 26 de elevi împreună cu 2 profesori însoţitori vor participa la un stagiu de practică profesională cu durata de 2 săptămâni, în Spania, împreună cu un profesor implicat în activităţi de job shadowing, iar 3 profesori vor participa la cursuri de formare profesională în învăţământul tehnologic în dezvoltarea competenţelor în instituţiile de învăţământ cu specializare VET, în Praga.
În viitor, Colegiul Tehnic de Transporturi îşi propune să-şi extindă cu 25% capacitatea de a dezvolta parteneriate durabile cu instituţii/companii europene, capabile să susţină educaţia şi formarea profesională a tinerilor înscrişi la calificări din domeniul auto, astfel încât să contribuim la reuşita în cariera profesională a acestora.
– Dacă schimbăm puţin registrul, v-aş întreba dacă proiectul ROSE, care s-a implementat şi la instituţia dvs., a avut sau nu efectele scontate de către iniţiatorii acestuia.
– Proiectul Rose a fost un proiect binevenit şi a avut, mai mult sau mai puţin, rezultatele aşteptate. Activităţile remediale desfăşurate în cadrul proiectului ROSE au fost minimizate sau chiar eliminate, odată cu sistarea activităţilor şcolare de tip „faţă-în-faţă”. Fondurile dedicate activităţilor subsumate proiectului au fost relocate achiziţionării de echipamente IT, pentru a se asigura accesul tuturor copiilor la educaţie, reprezentând o metodă eficientă de redistribuire a fondurilor. Reversul medaliei este ilustrat de faptul că atingerea indicatorilor şi a obiectivelor, prevăzute la iniţierea proiectului, nu a mai putut fi realizată. Au fost momente grele. A implementa un proiect cu specificul ROSE în perioada pandemiei a constituit o provocare pentru noi. Ne-am confruntat cu rezistenţe, renunţări, un moral scăzut determinat de impactul pandemiei asupra activităţilor curente cu elevii, dar şi asupra implementării proiectului (activităţi care nu se pot derula online, supraîncărcarea profesorilor generată de transferul orelor online, situaţii de neparticipare a elevilor la activităţile şcolare şi la cele din cadrul proiectului).
Indicatorii referitori la abandonul elevilor, la absolvirea pentru clasele terminale şi la participarea la examenul de bacalaureat au fost atinşi, dar nu putem spune acelaşi lucru despre rata de promovare a examenului de bacalaureat în anii de după pandemie, când efectele COVID şi-au pus amprenta pe motivaţia elevilor de a promova examenul de bacalaureat, unii dintre ei lucrând part-time şi observând astfel că pot câştiga bani şi fără examenul de maturitate.
– Întâmpinaţi cumva dificultăţi în relaţiile cu partenerii economici, pentru a găsi locuri de practică pentru elevii Colegiului Tehnic de Transporturi?
– Vreau să mulţumesc, în primul rând, tuturor partenerilor noştri care, an de an, asigură cadrul necesar efectuării stagiilor de pregătire practică a elevilor colegiului.
Mai mult, în anul şcolar 2021-2022, partenerii noştri economici au contribuit la succesul proiectului „Practica, meserie de viitor pentru elevii din judeţul Neamţ”, Cod SMIS 132918, în cadrul căruia unui număr de 72 de elevi li s-au oferit oportunităţi de practică şi crearea unui parteneriat solid între şcoală şi mediul economic. Suntem mândri să spunem că mulţi dintre participanţii noştri au obţinut angajări sau au continuat să lucreze în companiile în care au făcut practică.
– Care consideraţi că este cea mai mare provocare pe care viitorul o aduce pentru şcoala dvs.? Dar pentru sistemul de învăţământ?
– Cea mai mare provocare pe care viitorul apropiat o aduce pentru şcoala noastră, dar şi pentru întregul sistem de învăţământ, este deficitul de cadre didactice, dat fiind vârsta de pensionare a celor care mai activează la moment în acest domeniu. Învăţământul profesional şi tehnic este cel mai văduvit când vine vorba de cadre didactice de specialitate. Cu greu găseşti azi un inginer tânăr sau un maistru care să-şi dorească să intre în sistem.
– Cum vedeţi dvs. relaţia profesor-elev în lumina schimbărilor din lumea în care trăim?
– În educaţie, realizarea unei bune comunicări între elevi şi profesori este vitală. Dacă nu reuşim să comunicăm cu elevii noştri, actul educaţional ar avea de suferit. Ca dascăli, avem misiunea extrem de importantă de a-i ajuta pe elevi să comunice, cu scopul de a crea un mediu sigur şi de a lucra în echipă, comunicarea fiind calea spre cunoaştere şi formare. Profesorul nu doar transmite informaţii, ci încurajează stăpânirea bazelor domeniului studiat şi cultivă gândirea independentă. Prin lucrul în echipă elevii învaţă abilităţi sociale esenţiale, ajutându-i pe parcursul întregii perioade în sistemul educaţional, dar şi dincolo de aceasta. Dacă cineva stăpâneşte bazele domeniului studiat, îşi va găsi cu siguranţă drumul şi, în plus, va fi mai bine pregătit pentru a se adapta schimbărilor decât cel a cărui educaţie a constat, în principal, în dobândirea de cunoştinţe.
A consemnat Gianina BURUIANĂ