Proiectul educaţional despre lumea „celor care nu cuvântă”

Proiectul educaţional despre lumea „celor care nu cuvântă”

Desfăşurarea lecţiilor online în perioada pandemică a fost o provocare dificilă şi a gene­rat dispute pro şi contra în sistemele educaţionale din diverse ţări. În acest proces educaţional de la distanţă cu lecţii sincron şi asincron, elevii au fost însoţiţi de maturi (în cele mai bune cazuri) care i-au ajutat în stabilirea conexiunii şi în ghidarea pas cu pas în utilizarea tehnologiilor.

Anul acesta a fost semnat un acord de colaborare cu profesorii şi directorii a patru şcoli, e vorba de Liceul Teoretic „Mihai Viteazul” din Chişinău (director Nelly Berezovski, profesoară de limba germană Svetlana Van der Linden), Şcoala Gimnazială „Dr. Victor Babeş” din Baia Mare (director Simona Marcu, profesoară de limba germană Mădălina Ştefana Popan), Şcoala Gimnazială Numărul 25 din Galaţi (director Nina Gurău, profesoară de limba germană Carmen Caterina Tofan) şi Liceul Teoretic „Mircea Eliade” din Chişinău (director Grigore Vasilache, profesoară de limba germană Olesea Gârlea). Semnarea acestui acord de colaborare a fost posibil datorită unei baze comune a tuturor profesorilor interesaţi de proiecte educaţionale. Baza de date a fost creată şi oferită de către Academia de Inovare şi Schimbare prin Educaţie (AISE / aise.md) din Chişinău, care a oferit consultanţă în demararea proiectelor educaţionale, găsirea partenerilor, stabilirea etapelor şi a paşilor concreţi în derularea proiectelor.

În calitate de beneficiari ai proiectului sunt elevi cu vârsta cuprinsă între 13-14 ani din clasa a VII-a, care învaţă limba germană. Demararea proiectului educaţional Animalele de companie, care asigură starea de bine, în pandemie şi oricând presupune câţiva paşi concreţi, însoţiţi de descrieri şi precizări. Etapa salutului virtual a fost desfăşurată în perioada 1-15 noiembrie şi a fost posibilă datorită întâlnirii simultane online cu elevii din patru şcoli. Elevii s-au prezentat reciproc întrând într-un dialog constructiv. Au creat un poster în care au inclus sigla instituţiei, numele echipei, tema proiectului, imagini relevante temei şi au făcut poze.

Scopul proiectului este antrenarea a circa 150 de elevi, timp de 5 luni (1 noiembrie 2021-30 martie 2022) în discuţii despre rolul animalelor de companie şi importanţa/semnificaţia lor în viaţa de zi cu zi.

În cadrul acestui proiect ne-am propus următoarele obiective:

1) A argumenta rolul şi necesitatea animalelor de companie în viaţa de zi cu zi;

2) A relata despre regimul zilnic şi îngrijirea animalului preferat;

3) A-şi expune propria opinie faţă de responsabilităţile pe care le implică îngrijirea unui animal de companie. A ilustra responsabilităţile asumate pe baza exemplelor proprii;

4) A relata principalele momente ale subiectului cărţii Ein Hundeleben (nivelul A 1);

5) A relata despre drepturile/sentimentele pe care le presupune grija faţă de animalul de companie (atenţie, afecţiune, toleranţă, responsabilitate, igienizare, hrană, asigurare medicală, accesorii etc).

Subiectul abordat presupune antrenarea unui şir de activităţi şi a unui set de competenţe curriculare lingvistice şi socioculturale: utilizarea unor enunţuri simple şi scurte, care conţin sunete specifice limbii germane în diferite situaţii de comunicare în contexte simple şi familiare, prin imitarea unor modele; utilizarea corectă a structurilor gramaticale specifice limbii germane în texte scurte şi simple; reproducerea unor cuvinte şi texte cunoscute, scrierea lizibilă şi respectarea formei şi mărimii literelor, spaţiului dintre cuvinte; recunoaşterea sensului indicaţiilor, recomandărilor şi instrucţiunilor simple, orale şi scrise, în contexte sociale şi familiare, exprimarea unor stări fizice, preferinţe, emoţii, atitudini în cadrul interacţiunii; competenţe pragmatice: identificarea sensului global al mesajelor orale şi scrise simple referitoare la informaţiile de ordin personal şi obiecte familiale, integrarea structurilor lingvistice cunoscute în conversaţii scurte şi simple; competenţe interculturale: reproducerea unor poveşti, poezii, cântece din patrimoniul cultural al ţării alofone, în situaţii reale, în cadrul activităţilor de învăţare, compararea unor aspecte, practici culturale specifice ţării alofone şi ţării de origine, pentru a facilita comunicarea şi cooperarea.

În perioada 15-22 noiembrie 2021 a urmat o altă întâlnire virtuală în care elevii şi-au prezentat animalele lor de companie, făcând schimb de impresii şi de informaţii.

Intervalul 22 noiembrie – 23 decembrie 2021 va fi destinat etapei de cercetare în care elevii au început deja să citească cartea Ein Hundeleben (au alcătuit schema personajelor, au explicat cuvintele noi, au povestit capitolele 1, 2, 3 şi 4). Traducerea titlului cărţii în limba română „Viaţă de câine” („Ein Hundeleben”), nu este echivalentul total al expresiei româneşti. Cartea reflectă viaţa unui căţel care a fost abandonat de către stăpânul său, pentru că nu-l putea lua în călătoria întreprinsă în Islanda. Timp de câteva săptămâni, cât a lipsit stăpânul animalului în Islanda, momentele intrigii subiectului s-au axat pe căutarea unui nou stăpân şi a unei noi locuinţe. Prin explorarea acestui subiect, despre viaţa şi problemele existenţiale ale unui animal de companie, ne-am propus să sensibilizăm elevii vizavi de problema animalelor fără stăpân, să vorbim despre regimul zilnic de îngrijire al animalului, despre prevenirea abuzului, despre drepturi şi obligaţiile pe care le avem faţă de animale. Nu am putut să ignorăm un subiect acut abordat în presa de la Chişinău despre tratamentul degradant faţă de animalele de la azilul de animale din satul Beriozchi, din raionul Anenii Noi, (azil finanţat cu suportul cetăţenilor germani) în care am discutat despre adopţia animalelor şi despre donaţii pentru întreţinerea azilului.

Un alt moment al explorării subiectului celor patru capitole din cartea „Ein Hundeleben” l-a cons­tituit jocul interactiv creat pe platforma wordwall.net în care elevii trebuiau să ofere răspunsuri de tipul adevărat/fals. https://wordwall.net/resource/26383817/copy-of-ein-hundeleben

Fiecare elev a avut de făcut o prezentare în format Power point cu 4-5 slide-uri cu animalul său de companie, a trebuit să descrie modul de îngrijire şi năzbâtiile animalului, să facă o poză cu animalul, să povestească despre numele şi istoria vieţii animalului. Până la finalul proiectului elevii vor parcurge toate cele 9 capitole ale cărţii propuse pentru lectură şi vor fi antrenaţi în discuţii şi exerciţii de explorare a subiectului cărţii.

Până în acest moment, printre cei mai activi elevi din cadrul proiectului, s-au remarcat cei de la Liceul Teoretic „Mihai Viteazul” din Chişinău: Andreea Munteanu, Mirela Hadei, Alexandra Holban, Laura Ţurcanu, Andreea Bostan, Valeria Amarandei, Alina-Lia Gudima, Anastasia Gogu, Patric Ursu, Elissa Boldeş, Beatrice Ţapeş.

Elevii de la Liceul Teoretic „Mircea Eliade” din Chişinău s-au implicat activ în realizarea proiectelor individuale despre animalul de companie şi în lecturarea celor patru capitole ale cărţii Ein Hundeleben: Carmen Gabriela Fabian, Geanina-Hristiana Prisăcaru, Bianca Lazarev, Bianca Iuşan, Theodor Braşovan, Doina Gorelco, Răzvan Savca, Patricia Cârliciuc, Doina Duca, Delia Sidleţchi, Gabriela Iurii, Nicoleta Armaş, Nicoleta Lozan.

Cei mai activi elevi ai proiectului transnaţional „Animalele de companie, care asigură starea de bine, în pandemie şi oricând” de la Şcoala Gimnazială Nr. 25 din Galaţi sunt: Antonio-Petre Tofan, Carla Moraru, Livia Jugaru, Maria Mitrea, Ana Olteanu, Radu Hârjoabă, Ema Pertrache.

S-au remarcat cu proiecte interesante despre animalele proprii şi elevii de la Şcoala Gimnazială „Victor Babeş” din Baia Mare şi anume Maya Pop, Ioana Cozma, Adelin Florea, Raul Werginz, Bianca Şuta.

Ideea de a vorbi despre animalele de companie care sunt parte a vieţii noastre, a fost propusă anul trecut de către elevii de la Liceul Teoretic „Mircea Eliade” şi de la Şcoala Gimnazială „Victor Babeş” din Baia Mare, care au colaborat în cadrul unui proiect transfrontalier, în care au vorbit despre rolul medicului în societate, pornind de la modulul din manual care aborda părţile corpului şi tipurile de durere. S-a constatat faptul că în cadrul orelor online elevii erau însoţiţi de animalele lor. Pe fundalul sonor, atunci când elevii prezentau tema de acasă, se auzea uneori ciripitul unui papagal, lătratul unui căţel, sau elevii apăreau în cadrul orelor online cu animalele lor de companie. Şi aşa a apărut ideea noului proiect. Erau momente stânjenitoare, care perturbau procesul educaţional, dar care le aduceau elevilor foarte multă satisfacţie şi bucurie. Urmau întrebări şi precizări despre numele animalului, vârsta, năzbâtiile lui etc. Acest prilej i-a îndemnat pe elevi să stabilească tema viitorului proiect educaţional şi să savureze din nou bucuria revederii.

În perioada 10 ianuarie – 7 februarie 2022 va urma etapa de acţiune în baza cercetării, în care elevii vor audia o poveste despre animale (povestea Fraţilor Grimm Iepurele şi ariciul), vor cânta şi audia un cântec despre Papagalul năzbâtios şi vor viziona o emisiune televizată (15 minute) pe youtube despre modul de îngrijire al unui animal, vor face comentarii.

În perioada 8 februarie – 30 martie 2022 (etapa de colaborare) elevii vor lucra la crearea unui website comun pe Google sites şi vor adăuga poze din cadrul proiectului, îşi vor expune opinia personală despre proiect. Tot în perioada respectivă elevii de la Liceul „Mircea Eliade” vor beneficia de vizita unui profesor asistent din Germania, moment în care ne-am propus teatralizarea poveştii „Iepurele şi ariciul” de Fraţii Grimm, doar dacă pandemia nu ne va da planurile peste cap şi va face imposibil acest moment. Cele mai bune contribuţii ale elevilor vor fi apreciate şi susţinute prin diplome de participare.

Va urma etapa de reflecţie şi raportare în luna aprilie, în care fiecare cadru didactic va elabora un raport de activitate al activităţilor organizate în cadrul proiectului. Ne propunem şi în acest an să prezentăm rezultatele proiectului în cadrul Conferinţei transnaţionale „Educaţie online fără hotare”, care se va desfăşura în luna iunie 2022. Îmi exprim speranţa că discuţiile în limba germană vor fi captivante şi vor antrena elevii în cunoaşterea limbii, ţinând cont de faptul că iniţiativa alegerii temei proiectului vine din partea lor.

Dr. în filologie Olesea GÂRLEA, profesoară de limba germană la Liceul Teoretic „Mircea Eliade” din Chişinău