Dificultăţile integrării elevilor remigranţi în sistemul educaţional

Având în vedere faptul că în ultimii ani, numărul copiilor români reveniţi în ţară după ce au trăit o perioadă în străinătate, este în creştere, mi-am propus să prezint, succint, lucrarea Program experimental de integrare şcolară a elevilor de gimnaziu remigranţi cu dificultăţi de învăţare la Limba şi literatura română, semnată de Rafila Ilovan şi apărută la Editura Presa Universitară Clujeană, Cluj-Napoca, 2023.

Chiar dacă termenul „remigrant” nu există în DEX, fenomenul remigraţiei copiilor români este extrem de important, având efecte majore din viaţa acestora şi schimbările ce pot avea consecinţe neaşteptate, uneori dăunătoare.

Şcoala contemporană, fiind o şcoală a marii diversităţi interindividuale, este o şcoală incluzivă, iar categorizarea dificultăţilor de învăţare trebuie să reflecte această pluralitate, precum şi diversitatea suportului educaţional de care elevii au nevoie. Varietatea dificultăţilor de învăţare cu care se confruntă elevii în anumite perioade îi împiedică să înţeleagă noile achiziţii, să parcurgă un proces de învăţare eficient, să realizeze cunoaşterea la un nivel calitativ corespunzător, parcurgând eficient un proces de formare şi dezvoltare.

În momentul actual, în România există două sisteme de învăţământ: sistemul educaţiei de masă, în care sunt elevi cu dificultăţi de învăţare şi sistemul educaţiei speciale, destinat elevilor cu dizabilităţi şi în care se operează cu un curriculum şcolar special proiectat. Totuşi, de multe ori se constată că dificultăţile de învăţăre sunt confundate cu dizabilităţile, fapt ce afectează practicile educaţionale şi curriculare.

Structurată în şapte capitole (Dificultăţi de învăţare-abordare multidisciplinară, Integrare şcolară în abordare multidisciplinară: educaţională, managerială şi legislativă, Migraţia şi remigraţia, Organizarea şi realizarea cercetării pedagogice pe tema „program experimental de integrare şcolară a elevilor de gimnaziu remigranţi cu dificultăţi de învăţare la limba şi literatura română”, Etapa preexperimentală, Etapa experimentală, Etapa postexperimentală), lucrarea abordează, în contexte educaţionale formale, o tematică mai puţin explorată în literatura de specialitate, deşi întâlnită în realitatea educaţională actuală.

Inspirat din experienţa didactică, precum şi de interesul comunităţii profesionale pentru identificarea şi înlăturarea dificultăţilor întâmpinate de elevii remigranţi în cadrul sistemului educaţional românesc actual, studiul propune o abordare educaţională a impactului remigrării asupra elevilor de gimnaziu, realizată în contexte educaţionale formale, în studiul limbii şi literaturii române, limba maternă în cazul de faţă.

În privinţa remigrării, din studiul realizat rezultă că unele cazuri sunt cunoscute ca remigrare hotărâtă, altele ca remigrare forţată. Încadrarea într-o situaţie sau cealaltă ţine de contextul european actual, de nevoile şi de profilul familiilor remigrante.

Mesajul educaţional al lucrării ne arată importanţa conştientizării faptului că orice elev poate avea dificultăţi de învăţare, într-un moment dat, la o anumită disciplină sau la mai multe, într-o anume activitate, aceste dificultăţi fiind cauzate de anumiţi factori obiectivi şi subiectivi. Important este să identificăm din timp aceste dificultăţi în actul educaţional şi să ajutăm elevii să le depăşească pentru a-şi urma traseul formării socio-profesionale.

Prof. dr. Mihai FLOROAIA