Mă consider un profesor realizat, dar profesia ne obligă să învăţăm zi de zi…

• Interviu cu prof. Vasile BAŞ, director al Liceului Teoretic „Constantin Stere”, Soroca

– Dacă ar fi să faceţi un bilanţ al anilor petrecuţi la catedră, ce notă i-aţi acorda profesorului Vasile Baş?

– La moment am o vechime de 30 ani în calitate de profesor de informatică. Mă consider un profesor realizat, dar profesia ne obligă să învăţăm zi de zi de aceea cred că nota 9 ar fi potrivită.

– Apropo de nota pe care v-o acordaţi, cât de importante sunt pentru dvs. calificativele pe care vi le atribuie elevii? Aveţi o poreclă?

– Eu mă strădui să fiu corect cu elevii şi exact aşa cer şi de la ei. Faptul că nu întâlnesc dificultăţi în interacţiunea mea cu elevii mă face să  cred că ei mă respectă şi apreciază ceea ce fac pentru ei. Referitor la poreclă nu pot să mă exprim fiindcă nu cunosc.

– Sunteţi o persoană emotivă? S-a întâmplat să aveţi de suferit consecinţe grave ale emoţiilor dvs.?

– După horoscop sunt peşte, dar peştii sunt emotivi şi iubesc stabilitatea, însă eu pot să-mi stăpânesc emoţiile şi nu am avut de suferit.

– Ce v-a determinat să alegeţi şcoala? Tradiţie, vocaţie sau întâmplare?

– Când eram elev, am avut un profesor tânăr la informatică şi el era corect cu noi elevii, dar avea şi cerinţe. Orele erau organizate interesant şi cu pasiune. Atunci am zis că şi eu doresc să îmbrăţişez această profesie nobilă, să învăţ copiii.

– Care credeţi că sunt slăbiciunile fundamentale ale şcolii noastre? Dar punctele ei cele mai tari? Puteţi argumenta aplicat pe specialitatea pe care o predaţi?

– Slăbiciunile:

1. Elevii şi părinţii (nu toţi) cunosc foarte bine drepturile lor, dar despre obligaţiuni nu vor să audă. Şcoala nu prea are pârghii de a disciplina elevii. Disciplina este cheia succesului.

2. Şcoala trebuie să pregătească elevii pentru ziua de mâine, deci curricula şcolară trebuie să ţină cont de progresul tehnico-ştiinţific.

– Punctele tari:

1. Guvernul, administraţiile publice locale şi instituţiile investesc mult în dotarea şcolii cu TIC.

2. Tot mai mult se utilizează tehnologiile noi în cadrul orelor.

3. Se investeşte şi în formarea cadrelor didactice pentru a spori calitatea educaţiei.

– Care ar fi primele trei decizii pe care le-aţi lua dacă aţi fi pentru o zi ministrul educaţiei?

1. Investiţii considerabile în softuri educaţionale.

2. Investiţii în digitalizarea manualelor şcolare.

3. În gimnaziile din mediul rural este o criză de cadre didactice. Tinerii nu vin la sat fiindcă în şcoală sunt puţine ore şi ei nu au o şarjă didactică completă, deci nu au un salariu motivant, deci universităţile pedagogice trebuie să pregătească cadre didactice pentru gimnaziu care vor preda 3 sau 4 discipline şcolare.

– Vrând-nevrând, indiferent de timp sau de tipul şcolii, desfăşurarea procesului de învăţământ presupune un anumit tipic, ca să nu zic anumite clişee. Reuşiţi să le biruiţi? Cum vă reîmprospătaţi forţele?

– Atunci când faci ceea ce îţi place, nu simţi scurgerea timpului şi oboseala. Profesorii au un concediu de durată, 62 zile, deci reuşim să ne refacem forţele.

– Dincolo de cantitatea de informaţie pe care sunteţi obligat să o transmiteţi prin programa şcolară, încercaţi să lucraţi şi asupra caracterului elevilor dvs.? Cu ce rezultate? Sunteţi temut sau iubit?

– Orice profesor, pe lângă transmiterea de cunoştinţe, formarea de competenţe, trebuie să modeleze şi caracterul/comportamentul elevilor. Mă strădui să-i modelez prin exemplul propriu, corectitudine, atitudine binevoitoare, disciplină, punctualitate. Copiii învaţă din ceea ce văd, nu din ceea ce aud.

– În ce relaţie sunteţi cu modelul dvs. de dascăl?

– Sunt autocritic şi permanent învăţ.

– Cu ce performanţe vă mândriţi, dincolo de activitatea de la catedră?

– Sunt un tată împlinit, am doi copii şi o nepoţică, fiul avocat, fata masterand la Bucureşti, ASE.

– Aţi vrea să adăugaţi o întrebare la care aţi fi dorit să răspundeţi?

– Nu, au fost atinse toate dimensiunile vieţii de pedagog.

A întrebat Angelina BEGU

Profesorul Vasile BAŞ

Profesorul Vasile Baş (grad didactic superior, grad managerial I) s-a născut pe 1 martie 1970, în satul Suceveni, raionul Hliboca, reg. Cernăuţi, Ukraina.

Urmează Universitatea de Stat din Tiraspol, facultatea de fizică şi matematică, specialitatea matematică şi informatică, face studii postuniversitare la Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă”, specialitatea manager în educaţie, iar la Institutul de Instruire Continuă din Chişinău obţine licenţa de „Coordonator ICT în şcoală”.

Are în palmares şi un master în ştiinţe ale educaţiei, specialitatea Management Educaţional, obţinut la Universitatea de Studii Politice şi Economice „C. Stere”.

Din 1994 este profesor de informatică la Liceul Teoretic „C. Stere” din Soroca, iar din decembrie 2005 până în prezent este şi director al acestei instituţii.

A participat la numeroase Workshopuri şi Şcoli de vară, Cursuri de calificare şi formare în special în domeniul informaticii, în ţară sau în străinătate: Vermont, New York City, USA „Secondary School Administration Program – Moldova” şi Coreea de Sud, Provincia Jeju, Formare continuă TIC în educaţie.

Este Formator regional şi naţional în domeniul TIC, Membru al Comisiei republicane de atestare a cadrelor manageriale.

Numeroase distincţii şi diplome acordate de Guvernul Republicii Moldova, Ministerul Educaţiei, Parlamentul Republicii Moldova, Ordinul „Meritul bisericesc de gradul II” ş. a. (Red.)