Un profesor bun tratează greşeala ca pe o metodă de învăţare – Interviu cu prof. Cătălina Enache – director, Palatul Copiilor Piatra-Neamţ

Cătălina Enache este, din 1992, profesor în domeniul „Turism şi alimentaţie publică” la Liceul Economic „Alexandru Ioan Cuza” din Piatra-Neamţ. Absolventă a Universităţii „Alexandru Ioan Cuza”- Iaşi, licenţiată în management, şi-a continuat studiile cu un master la Universitatea „Danubius” din Galaţi, în domeniul managementul afacerilor în comerţ şi turism. De-a lungul carierei didactice a manifestat un viu interes pentru perfecţionarea profesională, urmând numeroase cursuri în domeniul managementului educaţional european, managementului comunicării în mediul educaţional, accesării fondurilor structurale şi de coeziune europene, instruirii diferenţiate a elevilor etc. O pată de culoare în parcursul său profesional o reprezintă activitatea de la Centrul de Excelenţă de la Colegiul Naţional „Petru Rareş”, unde a predat italiana unor elevi ce au obţinut performanţe maxime la olimpiada naţională de limba italiană. Din septembrie 2023 ocupă funcţia de director al Palatului Copiilor din Piatra-Neamţ.

– Deoarece vă cunosc de foarte mult timp, ştiu că sunteţi o persoană polivalentă, de aceea v-aş întreba ce v-a determinat să acceptaţi această nouă provocare în carieră?

– Mi-am ales profesia cu multă responsabilitate şi seriozitate, pentru că mi-am dorit ca munca mea să fie dedicată elevilor. Acesta este argumentul decisiv care m-a determinat să fiu profesor. Consider că este un privilegiu să poţi face ceea ce îţi place, să reprezinţi permanent schimbarea în bine pe care vrei să o aduci în jurul tău, să rezonezi cu problemele şi dorinţele celorlalţi şi să cauţi cele mai bune soluţii. A fi profesor nu e deloc simplu. Este o onoare de care se bucură, cred eu, doar cei care au sădită în suflet dragostea pentru copii, cei care pot empatiza cu inocenţa, care pot pătrunde cu drag şi uşurinţă în cea mai frumoasă dintre lumi.

Calitatea de director îţi aduce un plus de responsabilităţi, de implicare şi în acelaşi timp de motivare. Ai o paletă mai largă de acţiune, eşti preocupat şi de problemele manageriale, administrative şi cele instructiv – educative. Aceste atribuţii cred că te ajută să vezi şi să înţelegi global sistemul educaţional în care şcoala pe care o coordonezi este parte integrantă.

– Care consideraţi că este până acum realizarea profesională de care sunteţi cea mai mândră?

– Nu ştiu dacă doar rezultatele la olimpiade sau la concursuri reprezintă realizări profesionale. Acestea sunt mari reuşite pe care le-am avut în fiecare an. Premiile aduse de copii îţi aduc o satisfacţie aparte, îţi confirmă că ceea ce faci, faci bine, şi în acelaşi timp reprezintă un impuls pentru acţiunile următoare. Dar pentru mine, rezultatele cele mai bune sunt marcate de progresele pe care le fac elevii mei. Uneori acestea pot însemna un salt de la o notă de 4 la o notă de 6, de la nota 8 la nota 10. Consider că perseverenţa, devotamentul, dăruirea totală pentru ceea ce faci reprezintă ingredientele esenţiale pe acest drum spre succes.

– Credeţi că managerul Cătălina Enache este o persoană potrivită pentru postul de director al Palatului Copiilor? Ce apreciaţi că vă recomandă cel mai mult?

– Pentru mine această funcţie presupune multă implicare şi responsabilitate. Şi da, îmi place să cred că tot ceea ce fac, fac cu simţ de răspundere. Sunt o persoană deschisă şi pot colabora bine cu cei din jur. Este un tot în care orice iniţiativă se completează şi se armonizează. Palatul Copiilor este un loc special, încărcat de conotaţii afective, fiind eu însămi participant la cursurile care se desfăşurau pe vremea când eram elevă. Mulţumirea mea, în prezent, ca director al acestei instituţii, se regăseşte în oamenii şi în lucrurile care mă înconjoară. Locul acesta este pentru mine un izvor permanent de energie şi de entuziasm. Sunt preocupată în mod constant să valorizez toţi factorii care alcătuiesc acest ansamblu complex, prioritizând, fără îndoială, oamenii.

– Venind din afara instituţiei nu cunoaşteţi colectivul încă, dar cunoaşteţi cu siguranţă prestigiul lui profesional. În ce mod intenţionaţi să îl abordaţi pentru a avea rezultate maxime?

– Gradul de adaptabilitate de care dispun mă va ajuta. Este bine ştiut că orice schimbare presupune şi un factor de stress, o ieşire din zona de confort. Am disponibilitatea dar şi plăcerea de a învăţa de la noii mei colegi. Profesorii de la Palatul Copiilor sunt pedagogi desăvârşiţi, artişti de o înaltă ţinută profesională, cu o experienţă bogată şi cu o mare dragoste spre a împărtăşi copiilor din ceea ce deţin. Abordarea mea va fi bazată pe COMUNICARE, COLABORARE ŞI IMPLICARE.

– Ce valori căutaţi şi speraţi să găsiţi la profesorii din cadrul Palatului Copiilor?

– Valorile pe care le expun colegii mei sunt rezultatele elevilor lor dar şi abilităţile de care dispun. Un profesor bun îşi lasă orgoliul şi descoperă imediat calităţile din spatele elevului. Face eforturi să înţeleagă elevul în unicitatea lui şi îl ajută să îşi conştientizeze şi să îşi atingă potenţialul. Îşi învaţă elevii cum să gândească, îi încurajează în demersurile lor creative, tratează greşeala ca pe o metodă de învăţare şi cultivă gândirea reflectivă. Simt că aceste valori există din plin la Palatul Copiilor.

– Este evident că activităţile culturale din cadrul instituţiei reprezintă cea mai elocventă emblemă a acesteia. În ce direcţii intenţionaţi să acţionaţi pentru promovarea imaginii acestei instituţii?

– Realizările şcolii nu se pot cuantifica doar în cifre şi statistici. Sunt adepta schimbărilor, dar consider că este absolut necesar să se menţină o continuitate care să asigure stabilitatea necesară. Visez la adoptarea unui model educaţional adaptabil la realităţile şi la specificul nostru. Un cadru didactic ar trebui să fie creativ şi spontan, cu o inteligenţă socială şi emoţională bine dezvoltate, capabil să se adapteze continuu realităţii şi noului, cu o pregătire temeinică iar la Palatul Copiilor creativitatea şi spontaneitatea nu lipsesc. Toţi, dar absolut toţi colegii mei au rezultate remarcabile, premii şi recunoaşteri naţionale şi internaţionale foarte valoroase. Alături de elevii pe care îi îndrumă sunt un adevărat exemplu. Promovarea o vom face cu toţii prin toate mijloacele care ne stau la dispoziţie.

– Aveţi emoţii la acest nou început de drum? Ce vă nelinişteşte cel mai mult?

– Sunt, într-adevăr, foarte multe provocări care apar de la o zi la alta în activitatea pe care o desfăşor. Fiecare dintre ele reprezintă însă o şansă de a învăţa şi de a acumula experienţa care duce la autodepăşire. Este uman să existe emoţii. Dacă nu ar exista, nu am găsi soluţii adecvate. Managementul şcolar eficient se realizează prin folosirea optimă a resurselor, prin capacitatea de a dirija personalul spre obiective, şi de a-l organiza conform aptitudinilor proprii. Şi nu trebuie să lipsească spiritul de echipă, care la Palatul Copiilor este o realitate datorită acestui colectiv minunat.

A consemnat Gianina BURUIANĂ