Rolul creativităţii în formarea personalităţii

 

05-ap188-foto1.jpgVineri, 20 mai 2016, la Academia Română, Filiala Iaşi, a avut loc cea de a VII-a ediţie a Conferinţei ştiinţifice internaţionale Creativitate şi personalitate. Manifestări creative în educaţie (http://home.acadiasi.ro/en/content/creativity-and-personality). Organizat în parteneriat cu Institutul de Cercetări Economice şi Sociale „Gheorghe Zane” Iaşi, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” Iaşi, Universitatea de Arte „Geor­ge Enescu” Iaşi, Universitatea de Stat „Alecu Russo” Bălţi (Republica Moldova), Institutul de istorie „George Bariţiu” Cluj-Napoca, Şcoala Gimnazială „Elena Cuza” Iaşi şi dedicat împlinirii a 150 de ani de la înfiinţarea Academiei Române, evenimentul a abordat procesul complex al creativităţii şi rolul acesteia în dezvoltarea personalităţii la nivel social şi educativ. Poate mai mult ca oricând sunt de maximă actualitate cuvintele lui Seneca: Non scolae, sed vitae discimus! Şcoala românească trebuie să formeze viitoarele personalităţi, nu doar teoreticieni sau persoane familiarizate cu anumite cunoştinţe, de cele mai multe ori, insuficiente pentru cotidian.

Activităţile, organizate pe trei secţiuni, au încununat peste 75 de prezentări ale cadrelor didactice din învăţământul superior şi preuniversitar, cercetătorilor din domeniile umaniste, studenţilor, masteranzilor, doctoranzilor etc. din ţară şi străinătate (Italia, Austria, Marea Britanie, Republica Moldova, Franţa).

Intervenţiile participanţilor au definit şi interpretat conceptul de „creativitate” la diferite niveluri de manifestare: social, educativ, individual. Dintre subiectele abordate, precizez doar câteva: Arta educaţiei – realitate, deziderat, metaforă?, Creier şi creativitate, Evoluţia cercetării ştiinţifice în domeniul creativităţii, Formarea culturii muzicale a elevilor prin stimularea imaginaţiei pentru înţelegerea limbajului muzical, Creativitate şi dezvoltare personală – Intervenţia prin artă în şcoală. Aspecte experimentale. Contexte socioculturale de stimulare şi inhibare a creativităţii, Creativitate, personalitate şi limbajul metaforic, Rezilienţă psihologică şi creativitate în contextul globalizării, Manifestarea creativităţii în cadrul demersului de simbolizare, Expresivitate şi creativitate în spiritualitatea arhaică a folclorului românesc, Teatru-lectură, o formă de terapie pentru vârsta a treia, Creativitatea şi stilul în comunicare, Rolul creativităţii în formarea personalităţii morale a elevilor, Personaje literare – Modele de urmat pentru elevi, Influenţe psihanalitice în creativitatea lui Salvador Dali, Scurtă retrospectivă asupra evoluţiei operei până în secolul al-XIX-lea, Abordarea creativă a problemelor în pedagogia socială: limite şi oportunităţi în context românesc, Industriile creative: de la competiţia culturală la regenerare urbană, Strategii de stimulare a creativităţii elevilor prin tehnici şi instrumente de educaţie nonformală, Creativitatea – atribut necesar în domeniul formării continue a cadrelor didactice etc.

Delimitarea teoretică a diferenţelor dintre creativitate, ino­vaţie, invenţie şi descoperire, alături de analiza etapelor care compun acest proces complex, abordarea creativităţii din diferite perspective teoretice (psihanaliza, behaviorismul, teoria umanistă etc.) au constituit repere ce au fost argumentate ştiinţific de către participanţi.

Manifestările creative (culturale, artistice, terapia prin artă, invenţiile, inovaţiile etc.) ce au loc la nivelul societăţii şi al educaţiei (intervenţia artistică în şcoală, diverse activităţi extracurriculare) au fost analizate prin prezentarea factorilor care stimulează creativitatea tinerilor dar şi a celor care blochează intenţia creatoare.

O personalitate modernă, capabilă de adaptare continuă la provocările şi conjuncturile imprevizibile, poate fi definită doar prin prisma procesului dezvoltării creativităţii.

 

Prof.Dr. Mihai FLOROAIA