– Domnule Ionel Hociung, în urma Conferinţei Judeţene a Sindicatului Liber al Lucrătorilor din Învăţământ şi Cercetare Ştiinţifică Neamţ, care a avut loc în data de 21 octombrie 2023 la Târgu Neamţ, aţi fost ales noul preşedinte al sindicatului la nivel judeţean. Încep prin a vă felicita pentru noua funcţie şi prin a vă ura mult succes pe drumul care tocmai începe.
– Vă mulţumesc frumos pentru urări şi, aşa cum am mai declarat şi altă dată, le mulţumesc şi tuturor celor care au avut şi au încredere în mine, deoarece este vorba despre o funcţie care implică o mare responsabilitate şi care obligă foarte mult. Sper să mă ridic la nivelul exigenţelor colegilor mei şi mai ales la nivelul predecesorilor mei, vorbind aici despre domnii Florin Florescu şi Gabriel Ploscă.
– În scurtul timp pe care l-aţi avut la dispoziţie în noua funcţie aţi întâmpinat vreo dificultate de adaptare sau lucrurile merg firesc?
– Aş spune mai degrabă că lucrurile merg pe un făgaş normal, datorită faptului că eu am făcut parte din Biroul Operativ al Sindicatului încă din anul 2010, în calitate de vicepreşedinte responsabil pentru zona Piatra-Neamţ, ceea ce mi-a permis să iau parte la luarea tuturor deciziilor în cadrul Biroului Operativ. De aceea este departe de mine dificultatea de adaptare la noua funcţie, dar simt nevoia încă de la început, – şi cred că asta voi face pe tot parcursul mandatului meu – de a mă consulta cu colegii mei în ceea ce priveşte deciziile importante pe care trebuie să le luăm pentru cei pe care-i reprezentăm, pentru membrii de sindicat. Îmi place să cred că am calităţile şi atuurile necesare pentru a ocupa această funcţie şi mă bucur pentru încrederea acordată.
– Dacă v-aş întreba care sunt ideile care vă vin în minte în legătură cu Conferinţa de pe 21 octombrie, ce răspuns aş primi?
– În primul rând v-aş spune că am respectat statutul sindicatului, asta însemnând printre altele şi organizarea unei conferinţe de dare de seamă şi alegeri o dată la cinci ani. La lucrările Conferinţei au participat delegaţi de la unităţile şcolare, în principiu liderii de sindicat iar în unităţile mai mari câte două persoane, conform normei de reprezentare stabilită de Consiliul Judeţean al Sindicatului. Pe lângă prezentarea şi dezbaterea raportului de activitate, Conferinţa a mai avut ca punct pe ordinea de zi prezentarea şi aprobarea Strategiei Sindicatului Liber din Învăţământ şi Cercetare Ştiinţifică Neamţ pentru perioada 2023 – 2028 şi câteva propuneri de modificări la statutul sindicatului. Au fost validate candidaturile propuse în şedinţele zonale ale liderilor de sindicat pentru membrii noului Consiliu Judeţean al Sindicatului şi a avut loc prima şedinţă a acestuia, în care s-au votat şi s-au ales persoanele care fac parte din Biroul Operativ al Sindicatului, după cum urmează: preşedinte – Ionel Hociung, secretar general al organizaţiei – Gabriela Grigore, vicepreşedinte pentru zona Piatra-Neamţ – Roxana Elena Irina, vicepreşedinte pentru zona Roman – Minadora Lemnaru, vicepreşedinte pentru zona Târgu Neamţ – Ciprian Murariu.
– Spuneţi că s-au făcut propuneri de modificări ale statutului sindicatului. Puteţi divulga ceva pe această temă?
– Deocamdată suntem în stadiu în care pregătim pentru instanţa de judecată dosarul care validează alegerea persoanelor în Biroul Operativ a membrilor Consiliului Judeţean pentru un nou mandat. Abia după ce instanţa se pronunţă asupra acestora şi asupra propunerilor de modificare ce au fost propuse pentru statut şi adoptate în cadrul Conferinţei, putem vorbi. Aceste propuneri nu reprezintă ceva secret, dar abia după ce instanţa se pronunţă asupra lor le vom face publice, şi pe site şi prin toate mijloacele noastre de informare.
– Cum vedeţi colaborarea pe mai departe cu revista Apostolul?
– Revista Apostolul este în primul rând un mijloc de informare a membrilor de sindicat în legătură cu toate demersurile făcute de noi în activitatea sindicală. Ea va trebui să-şi continue activitatea indiferent de cine şi cât va fi la conducerea sindicatului, pentru că este şi o modalitate prin care profesorii se pot exprima în legătură cu aspecte culturale, sociale, profesionale, proiecte, personalităţi etc. Este o revistă de calitate, de conţinut, cu lucruri care merită citite iar în contextul actual al publicaţiilor online, eu consider că este bine să mai avem în mână şi o revistă ce poate fi răsfoită.
– Aveţi deja în plan anumite proiecte care poartă amprenta dvs.?
– Avem deja o strategie care a fost adoptată la Conferinţa Judeţeană, unde există o serie de măsuri pe care le avem în vedere în mandatul viitor, dar eu vreau să facem o analiză foarte atentă asupra posibilităţii ca sindicatul să desfăşoare un program de asistenţă socială adresat colegilor membri de sindicat aflaţi într-o situaţie de vulnerabilitate extremă. În afară de faptul că se beneficiază de programul social cu ajutoare pentru boală, pentru deces, la naşterea unui copil, pentru chestiuni sociale etc, aş vrea să mergem spre vulnerabilitatea extremă, înţelegând aici, spre exemplu, o persoană care este imobilizată la pat şi nu are pe nimeni, nu are cine să-i cumpere o pâine, să-i aducă tratamentul de la farmacie sau să sesizeze serviciul de asistenţă socială al autorităţii locale. Deocamdată analizăm posibilităţile şi mijloacele prin care am putea ajuta astfel de persoane şi cum să le punem în practică.
– Şi totuşi care credeţi că va fi prioritatea dvs în actualul mandat?
– Prioritatea va fi întotdeauna apărarea şi promovarea drepturilor şi intereselor profesionale, economice, sociale, culturale şi sportive ale membrilor de sindicat. Ca prioritate de moment putem vorbi despre activitatea juridică a sindicatului, de care nu ducem lipsă nicicând şi sunt sigur că aici întotdeauna vom avea de lucru. Spre exemplu, acum suntem în plin proces de depunere a acţiunilor pentru recuperarea indemnizaţiei de hrană care trebuia să fie inclusă în plata concediului de odihnă din perioada 2019 – 2022, în 2023 sumele aferente fiind acordate. Avem activitate intensă în legătură cu acordarea acestei prime de carieră didactică pentru profesori şi primei de carieră profesională pentru personalul administrativ. Aici există deocamdată o grămadă de necunoscute, de contradicţii şi dileme pe care am încercat şi încercăm să le lămurim. Se pare că banii au ajuns deja în conturi, dar trebuie ca totul să fie clar în privinţa cheltuirii acestor sume, astfel încât să putem beneficia de această facilitate şi în viitor.
A consemnat Gianina BURUIANĂ