Cu toţii, de la mic la mare suntem loviţi de cruzimea timpului actual, care a adus cu el, în special, această groaznică pandemie. Ne simţim frustraţi, păcăliţi, furaţi. Cu toţii am pierdut ceva…
Şi noi, cei din învăţământ am pierdut multe… am pierdut drepturi, dintre care cel dintâi, acela de a fi o comunitate respectată. Şi când spun asta mă gândesc la ultima idee a guvernanţilor, aceea de a plasa cadrelor didactice sarcina de a testa elevii cu testele rapide anti-gen non-invazive, efectuate prin proba de salivă. Inutil să spunem că această abordare a fost percepută de profesori ca umilitoare, că a fost picătura care a umplut paharul. Astfel încât luni, 22 noiembrie 2021, Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ şi Federaţia Sindicatelor din Educaţie „SPIRU HARET” au declarat grevă, prin pichetarea sediilor prefecturilor, Ministerului Sănătăţii şi Guvernului României.
Aceste federaţii reprezentative consideră că în ultima perioadă, deciziile importante care vizează funcţionarea sistemului de învăţământ au fost luate în total dispreţ faţă de salariaţii din acest important domeniu de activitate şi faţă de elevi. Un exemplu ar fi legat şi de adoptarea deciziei de a condiţiona deschiderea unităţilor de învăţământ exclusiv de rata de vaccinare de 60% a salariaţilor, fără a se ţine cont de faptul că un asemenea procent nu a fost reglementat/implementat în legislaţia actuală iar măsura a generat discriminare între angajaţii din învăţământ şi restul societăţii.
După cum arată imaginile din mass media greva din judeţul Neamţ a fost foarte bine organizată. Suntem prezenţi la această acţiune de protest pentru a transmite prin intermediul instituţiei prefectului din judeţul Neamţ nemulţumirile noastre legate de Ordinul din 19.11.2021, privind transferarea responsabilităţii testărilor către Consiliile de Administraţie ale şcolilor. Considerăm că această problemă foarte importantă a sănătăţii elevilor şi cadrelor didactice trebuie să aibă o reglementare unitară şi nu să fie lăsată la latitudinea Consiliilor de Administraţie. Este aproape imposibil ca această testare a elevilor să aibă loc în condiţii de sănătate şi neperturbare a procesului instructiv educativ. Nu în ultimul rând vrem să atragem atenţia că bugetul educaţiei este insuficient pentru modernizarea acesteia şi pentru a putea atrage tinerii, fără de care riscăm să rămânem în deficit de cadre didactice – a declarat domnul Gabriel Ploscă, preşedintele Sindicatului din Învăţământ Neamţ.
Întrebat de jurnalişti cum ar arăta începutul orelor cu această testare, domnul Liviu Rusu, liderul sindical al colectivului de la Liceul Economic „Alexandru Ioan Cuza” a răspuns: Nu facem această testare, nu suntem pregătiţi pentru aşa ceva, este necesară o procedură foarte strictă. Există alte variante. Datoria noastră este să ne desfăşurăm orele în condiţii bune şi să facem carte. Pentru că în vâltoarea discuţiilor despre vaccinare şi pandemie s-a cam uitat de problemele şcolii, de performanţe, de absenteism…
Închei citându-l pe jurnalistul şi profesorul Adrian Ierulescu adresând câteva întrebări esenţiale celor care au impresia că profesorii sunt o categorie favorizată: Ce auzim şi vedem prin „media” creează imaginea falsă că profesorii nu se mai satură de vacanţă sau că lucrează doar 18 ore pe săptămână. Dar oare ştiu cei care bagatelizează activitatea profesorului cum se planifică o lecţie, ce este înainte şi după cele 18 ore de normă, cum se realizează o strategie de învăţare, cum te conectezi emoţional cu elevii şi mai ales de ce ai nevoie de susţinere pentru asta? Cum se face evaluarea, cum construieşti itemi, cum dai feedback?
Gianina BURUIANĂ