Greutăţile cu care se confruntă sindicaliştii, după aplicarea noii legislaţii, inclusiv în privinţa organizării sindicatelor, au produs unele perturbări şi în activitatea Sindicatului Învăţămînt Neamţ, care a trebuit să se adapteze situaţiei. Am încercat să aflăm de la preşedintele acestui sindicat, ing. Gabriel Ploscă, care au fost principalele coordonate ale activităţii sindicale în ultimul timp.
– A fost linişte, cel puţin în aparenţă, în ultimul timp în învăţământ. E liniştea dinaintea furtunii?
– Sindicatul trece printr-o perioadă mai grea, în care în-cercăm să ne câştigăm unele drepturi prin dialog social.Au fost deja câteva întâlniri cu ministrul interimar al Educaţiei, Liviu Pop, principalul subiect abordat fiind desfacerea pachetului legislativ privind dialogul social în patru legi: Legea angajatorilor, Legea dialogului social sau a sindicatelor, Legea contractelor colective de muncă şi Legea conflictelor de muncă. În ceea ce priveşte Legea contractelor colective de muncă noi am cerut să se revină la contractul unic la nivel de ramură – care dispăruse în noul pachet legislativ – şi am cerut renegocierea unui contract de muncă la nivel de sector.
– Au existat nemulţumiri legate de Legea Educaţiei Naţionale. A fost atins şi acest subiect în discuţiile cu ministrul?
– Am trimis un material la MECTS prin care cerem modificarea Legii Educaţiei Naţionale astfel încât finanţarea educaţiei să fie într-un procent de minim 6% din PIB, altfel învăţământul nostru nu va fi unul modern, aliniat la standarde europene, pentru că suferă de subfinanţare. O altă problemă cu care ne confruntăm şi despre care am atras atenţia şi ministerului este comasarea masivă a unităţilor de învăţământ pentru a reduce cât mai mult cheltuielile. Nu este o soluţie viabilă şi nu credem că se realizează mari economii în acest fel. Revenind la Legea Educaţiei, cerem modificarea componentei Consiliului de Administraţie al şcolilor, pentru că cei care trebuie să aibă un cuvînt decisiv de spus sunt cei care fac învăţământ, nu autorităţile publice locale. Totodată am cerut reducerea numărului de ore pe săptămînă pentru cei cu o vechime mai mare de 25 de ani la catedră. Şi aici revenim cu problema femeilor la care uzura psihică este mult mai mare după 25 de ani de lucru la catedră, dat fiind că au responsbailităţi mult mai multe şi în familie. Dar acest lucru este valabil şi pentru bărbaţii care au probleme de sănătate şi care au o vechime de peste 25 de ani în învăţământ. Solicităm ca aceste categorii să poată ieşi la pensie cu 3 ani mai devreme.
– Care este opinia dvs.privind finanţarea per elev? Ştiu că există nemulţumiri legate de acest mod de finanţare…
– Noi am cerut ministerului renunţarea la finanţarea per capita, care este total ineficientă. Alte ţări europene au şi renunţat la acest sistem, tocmai pentru că nu produce efectele scontate. Trebuie să facem reformă în învăţământ, dar o reformă reală, nu una formală. Ori noi avem planuri de şcolarizare supraâncărcate şi multe alte probleme. Din acest an nu se mai acordă nici salariul de merit pentru personalul didactic auxiliar, de aceea am solicitat reintroducerea gradaţiei de merit pentru această categorie de personal.
La întâlnirea cu ministrul Pop, am pus un accent deosebit pe deblocarea posturilor din învăţământ, probleme foarte mari avem în special în grădiniţe, unde o singură persoană are prea multe responsabilităţi, pentru că nu pot fi angajaţi oameni. În perioada imediat următoare se vor debloca 5.500 de posturi în învăţământul preuniversitar, care însă vor soluţiona doar parţial problema.
– Care ar fi urgenţele privind problema veniturilor, unde există mari nemulţumiri?
– În primul rând, dorim o salarizare diferenţiată pe bază de performanţă care să se facă pe criterii foarte clare. De asemenea, am cerut MECTS să urgenteze punerea în aplicare a hotărârilor definitive şi irevocabile a drepturilor câştigate de sindicatul nostru în instanţă, privind diferenţele la 100 de euro – am primit numai 130 de lei pînă acum. Am cerut şi reluarea discuţiilor privind reeşalonarea drepturilor care acum se face pînă în 2016, avem colegi care nu mai apucă să vadă aceşti bani. Un prim pas făcut în acest sens a fost discuţia pe care sindicatele au avut-o cu ministrul Liviu Pop. O veste bună pe care o putem da colegilor noştri este majorarea în medie cu 15% a sumelor acordate personalului didactic care face parte din comisiile de la examenul de bacalaureat. Tot legat de acest examen, am solicitat utilizarea de subiecte unice la bacalaureat. Totodată, am solicitat – şi ni s-a promis un rezultat favorabil – modificarea calendarului pentru accederea în Corpul Experţilor în Management Educaţional pentru a se mai putea înscrie şi alţi colegi ai noştri.
A consemnat Angela BRUDARU