Încercând să rezolve cele mai importante dileme strategice în legătură cu sistemul de învăţământ contemporan, profesorul şi cercetătorul finlandez Jukka Kangaslathi, autorul cărţii „Investiţie în educaţie, investiţie în viitor”, considera drept o condiţie esenţială pentru a pune în practică o strategie de succes, dialogul deschis şi colaborarea dintre politicieni, autorităţile din învăţământ şi colectivul de cadre didactice şi părinţi. Un dialog între cei care fac legea, cei care o aplică şi beneficiarii săi, direcţi şi indirecţi. Un dialog care nu prea există. Un dialog blocat de un „zid” clădit de la o zi la alta prin ignoranţă, lipsa de respect reciproc, subestimarea celuilalt, formalism, rezistenţa la orice tentativă de schimbare reală, culpabilizarea reciprocă.
Pentru un observator extern sistemului, lucrurile încep să se mişte şi se fac paşi importanţi în direcţia reformei învăţământului românesc. Însă aceşti paşi sunt de cele mai multe ori virtuali, nişte paşi făcuţi pe hârtie. Este evident că lucrurile nu pot fi schimbate peste noapte, însă ar trebui să recunoaştem onest dificultăţile întâmpinate la implementare, eşecurile şi neîmplinirile şi să nu ne mulţumim cu o legislaţie armonizată la nivel european.
„Este mai uşor să scrii legi şi reguli decât să le pui în practică, e mai uşor să faci cercetări şi recomandări decât să le pui în practică şi să obţii o realitate mai bună. Vorbim şi scriem foarte multe dar, dacă există un zid între discurs şi realitate, atunci nimic nu se întâmplă, de fapt.” (Jukka Kangaslathi)
Ca să se întâmple ceva bun în sistem trebuie să dărâmăm acest „zid dintre discurs şi realitate”. Începutul îl poate oferi chiar Ziua mondială a educatorului (World Teacher,s Day). În multe ţări ziua este destinată a fi zi specială de apreciere a educatorilor, învăţătorilor şi profesorilor, în semn de înţelegere pentru munca şi truda zilnică de a ridica Oameni şi de a le arăta drumul.
UNESCO a creat această zi şi pentru a atrage atenţia guvernelor asupra condiţiilor grele de muncă în care cadrele didactice îşi desfăşoară activitatea, asupra salariilor mici ale acestora.
Şi noi putem atrage atenţia celor care ne conduc asupra problemelor cu care ne întâlnim în activitatea instructiv-educativă. Şi noi putem supune discuţiei publice realităţile, mai mult sau mai puţin dureroase, ale şcolii din fiecare comunitate a judeţului Neamţ. Trebuie doar să fim deschişi, să vrem mult, să vedem departe, să fim exigenţi cu noi şi cu cei care decid, să mizăm pe buna intenţie a oamenilor, să respectăm instituţiile dar să fim exigenţi cu ele, să propunem doar lucruri pentru care avem argumente şi care stau în picioare din punct de vedere principial.
Asociaţia Învăţătorilor din judeţul Neamţ invită pe toţi cei care pot face ceva pentru bunul mers al şcolii nemţene la o dezbatere cu tema „Eficienţa şi/sau ineficienţa sistemului de învăţământ românesc”. Evenimentul constituie un prilej de dialog între „practicienii”(educatoare, învăţători şi profesori) din învăţământul preuniversitar din judeţul Neamţ şi conducerea Inspectoratului Şcolar Judeţean, liderii de sindicat(S.L.L.I.C.S. Neamţ), metodiştii C.C.D. Neamţ, reprezentanţi ai administraţiei publice locale.
Dezbaterea va avea loc joi, 3 octombrie 2013, ora 12, la Casa Corpului Didactic din Piatra Neamţ, str. Petru Rareş, nr.24. Informaţii suplimentare se pot obţine la sediul Asociaţiei Învăţătorilor sau la numărul de telefon 0233228262. (Asociaţia Învăţătorilor din judeţul Neamţ)