Eficientizarea predării Religiei prin mijloace multimedia

Având în vedere faptul că planurile cadru ale învăţământului preuniversitar, cât şi disciplinele de studiu au trecut printr-un proces de optimizare curriculară şi metodologică, proces adaptat ritmului, dinamicii şi cerinţelor societăţii actuale, un grup de cadre didactice – Stelian Paşca-Tuşa, Ioan Popa-Bota, Teodora Ilinca Mureşanu, Alexandra Budu, Cosmin Cosmuţa, Adriana Rotar, Crina Paşca-Tuşa, Claudia-Cosmina Trif, Bogdan Şopterean, sub coordonarea colegilor Ioan Popa-Bota şi Stelian Paşca-Tuşa, au alcătuit trei volume privind Eficientizarea predării Religiei prin mijloace multimedia: suport video şi fişe de lucru pentru fiecare din ciclurile primar, gimnazial şi liceal, apărute la Editura Presa Universitară Clujeană din Cluj-Napoca, 2020.

Aceste ghiduri reprezintă rezultatul unui amplu proiect de formare a cadrelor didactice care predau Religia, la nivel naţional, sub coordonarea Universităţii „Babeş-Bolyai” din Cluj-Napoca şi a Universităţii „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi. Proiectul a urmărit profesionalizarea şi creşterea competitivităţii în cadrul orelor de religie şi alinierea modului de predare la standardele educaţionale europene.

În cadrul proiectului au fost derulate 8 programe de perfecţionare dintre care menţionăm: predarea temelor interdisciplinare la religie ortodoxă, managementul conflictului ideatic religios, predarea pozitiv-creativă a religiei, realizarea activităţilor extracurriculare prin proiecte, program de formare TIC – interdisciplinar.

Volumele vin în întâmpinarea cadrelor didactice de specialitate oferindu-le acestora diverse mijloace didactice pentru a dinamiza activitatea la clasă, antrenând participarea elevilor în procesul instructiv-educativ. Fişele conţin aplicaţii practice pentru fiecare temă din programa şcolară, respectiv pentru fiecare unitate de învăţare. Totodată, autorii celor trei ghiduri conştientizează faptul că fişele de lucru şi mijloacele suport prezentate nu sunt suficiente pentru a răspunde tuturor provocărilor, motiv pentru care îi provoacă pe dascălii de la catedră să conceapă şi să-şi diversifice propriile scenarii pozitiv-creative la fiecare lecţie de specialitate.

Cele trei auxiliare sunt de un real folos oferind un sprijin tuturor celor interesaţi de a prezenta elevilor valorile moral-religioase într-un mod atractiv şi specific caracteristicilor psihopedagogice ale vârstei acestora.

Prof. dr. Mihai FLOROAIA