Campionii HELIOS – povestea din spatele succesului

● Interviu cu prof. Ana-Maria Filimon-Vintea

După ce a absolvit Colegiul Naţional „Ştefan cel Mare” din Târgu-Neamţ, Ana-Maria Filimon-Vintea a urmat cursurile Facultăţii de Istorie şi Geografie, Suceava (2001), după care finalizează cu succes un master în domeniul Protecţiei Familiei şi Copilului, la Universitatea Pedagogică „Ion Creangă”, Chişinău (2022).

A debutat în învăţământ în anul 2001, la Colegiul Tehnic „Ion Creangă”, Tg. Neamţ, ca profesor de geografie şi a acumulat o experienţă didactică intensă la Liceul Teologic Ortodox „Cuvioasa Parascheva”, Agapia şi la Liceul cu Program Sportiv, Piatra-Neamţ.

Din anul 2013 şi până în prezent, este profesor de geografie şi educaţie socială la Şcoala Gimnazială nr.3, Piatra-Neamţ.

Se poate lăuda cu frumoase rezultate la olimpiade şi concursuri şcolare la nivel judeţean şi naţional, dar declară că cel mai mare succes nu e un astfel de rezultat, ci faptul că fiecare elev al ei, cu particularităţile sale, pleacă acasă cu lecţia învăţată în clasă.

– Ce te-a determinat să alegi meseria de dascăl?

– Consider că în alegerea unei profesii, un rol decisiv îl joacă alegerea unui model, dar şi autocunoaşterea. Trebuie să fii conştient că ai sau nu, calităţile necesare pentru a merge pe un anumit drum.

– Elevii tăi spun că „adoră ora de geografie, în ciuda faptului că, uneori, doamna profesoară este severă”. Care sunt ingredientele unei ore reuşite, cu impact asupra tuturor elevilor?

– Nu ştiu cât de mult pot „adora” elevii ora de geografie sau oricare altă oră pentru că, refuz vehement ideea că şcoala este responsabilă cu asigurarea fericirii cuiva!

Abilitatea de a „citi” copilul, de a-i pune în valoare calităţile, capacitatea de a-l înţelege, fără a judeca musai ceea ce descoperi, a oferi sprijin, a dori să evoluezi, învăţarea pe tot parcursul vieţii, sunt câteva dintre ingredientele din care „iese” o oră sau o activitate reuşită. În ceea ce priveşte impactul „asupra tuturor elevilor”, nu cred că e înţelept să ne propunem aşa ceva. Consider că cea mai sigură cale spre eşec este aceea de a încerca să-i mulţumeşti pe toţi, pentru că ar prersupune să renunţi la principii, convingeri şi chiar fair-play.

– Felicitări pentru rezultatele excepţionale ale echipajului HELIOS, pe care l-ai coordonat la campionatul Earthbate 2024! Care este povestea din spatele acestui succes?

– Mulţumim! Câştigarea Campionatului online pe tema schimbărilor climatice, organizat de Societatea Română de Reciclare a Bateriilor în parteneriat cu Ministerul Educaţiei, este un rezultat frumos, obţinut în urma unui efort considerabil al echipei „Helios”, care a avut în componenţă mai mulţi elevi ai şcolii noastre, până la accederea în etapele superioare ale competiţiei. Echipa câştigătoare i-a avut în componenţă pe elevii Andrei Postolică, Silviu Munteanu şi Mara Nistor, trei copii excepţionali care şi-au dorit să se implice total şi care nu au spus niciodată că ar dori să renunţe sau că e prea greu. În spatele succesului este vechea poveste… muncă şi apoi iar muncă, dar şi sprijinul colegilor din şcoală şi nu în cele din urmă, sprijinul doamnei inspector pentru activităţi extraşcolare Steluţa Postolică, pentru că a trebuit să ne organizăm şi o strategie de vot.

Spre desoebire de un concurs şcolar care se desfăşoară sub forma unei probe scrise, campionatul de dezbateri aduce în prim plan abilităţi şi calităţi complexe, nu doar o bună pregătire ştiinţifică a echipajului. Aşadar, primul pas şi cel mai anevoios a fost să găsesc un răspuns la întrebări: Ce abilităţi ar trebui să aibă elevii care vor forma echipa? Cum vor face faţă pregătirii temelor de dezbatere, care se schimbă de la o ediţie la alta? Vor fi capabili să facă faţă unei competiţii live? Cum ne vom populariza activitatea pentru a fi urmăriţi şi votaţi? În primul rând a trebuit să caut „oameni de echipă” pentru că nu orice elev foarte bine pregătit are această calitate.

Am urmărit ca echipa să corespundă următorului set de criterii: stil, conţinut şi strategie.

Această competiţie transmisă live poate fi comparată cu o emisiune TV, deoarece solicită la maximum spontaneitatea, stăpânirea de sine, o dicţie impecabilă şi capacitatea de a face faţă unor situaţii neprevăzute care au apărut, inerent în timpul transmisiilor live.

Dincolo de gustul dulce al câştigării acestei competiţii, ar trebui să rămână sedimentate câteva beneficii pe termen lung. Scopul principal al activităţilor de educaţie ecologică este acela de a pregăti noile generaţii ale „satului mondial”, care a devenit planeta globalizată, să nu mai repete anumite greşeli, întrucât evoluţia societăţii umane a ajuns într-o etapă dificilă.

– Ce alte proiecte ai mai coordonat?

– Proiectul educaţional „Meseriile părinţilor noştri”, derulat în anul şcolar anterior, a avut drept grup-ţintă elevii de nivel primar şi gimnazial ai şcolii noastre şi a fost iniţiat de doamna profesor pentru învăţământ primar Oana Denisa Bălău.

În acest an, pe data de 12 noiembrie, proiectul a fost prezentat la Simpozionul „Educaţia axată pe valori” în cadrul căruia am avut calitatea de şcoală gazdă, prilej cu care am populari­zat cele mai reuşite activităţi prin intermediul beneficiarilor săi direcţi, elevii şcolii noastre.

Despre activitatea Smart City, organizată în parteneriat cu Agenţia pentru Protecţia Mediului Neamţ şi cu Asociaţia Părinţilor, merită menţionat faptul că a participat la competiţia care a desemnat cea mai reuşită activitate din Săptămâna Verde în anul şcolar anterior, obţinând un meritat loc 3.

– Ce sfat/îndemn ai da elevilor tăi care ar dori să îmbrăţişeze misiunea de profesor de …geografie?

– Sfaturi? Nu dau niciodată dacă nu-mi sunt cerute. Îndemnul e simplu: fă ceea ce simţi că trebuie, fă ceea ce îţi place, iar orice ai face, fă foarte bine! Iar într-o societate cu reperele dizolvate, în care toată lumea se pricepe la toate, la ce ar mai fi de folos sfaturile cuiva?

A consemnat prof. Ramona-Mihaela ROŞU