Fiecare copil dislexic poate să îşi găsească drumul, punându-şi în valoare acele puncte de forţă, cu care, în mod sigur, l-a înzestrat natura… (Lorana Gavril, psiholog, specialist în terapia pentru copii dislexici)
Octombrie – luna conştientizării dislexiei şi 8 octombrie – Ziua Internaţională a Dislexiei, sunt momente în care s-au întreprins activităţi de promovare a unei cunoaşteri şi înţelegeri depline şi corecte a acestei tulburări de învăţare şi acţiuni precum: iluminatul faţadei Teatrului Odeon din Bucureşti în culoarea albastră, în semn de susţinere a acestei cauze, desfăşurarea de spectacole cu piesa de teatru despre copiii dislexici Harta lui Elian – o producţie a Teatrului GONG din Sibiu şi derularea unor proiecte specifice. Dislexia trebuie înţeleasă ca un mod diferit de funcţionare, care necesită anumite adaptări în procesul educaţional, având multe puncte forte ce pot transforma provocările în oportunităţi.
Părinţii şi cadrele didactice au nevoie de o bună informare în acest sens şi acces la resurse educaţionale. Un sprijin real este oferit de Asociaţia Bucureşti pentru copii dislexici (ABCD), care susţine şi promovează drepturile copiilor cu dislexie în România şi a celor care se confruntă cu tulburări specifice de învăţare, prin oferirea de informaţii, acces la resurse de specialitate şi programe de intervenţie fundamentate ştiinţific. ERASMUS+ KA220-SCH – „LEXIS” este un astfel de program, care a adus împreună specialişti, profesori, părinţi (unii chiar dislexici), valorificând cunoaşterea şi experienţa acestora, cu scopul de a crea produse foarte utile în educaţia copiilor dislexici.
LEXIS este destinat cadrelor didactice care predau limba engleză în ciclul preşcolar, primar şi gimnazial, iar Asociaţia Bucureşti pentru copii dislexici este partener alături de 3rd Regional Centre for the Design of Education in Primary and Secondary Schools in Northern Greece (Grecia), PELICAN (Republica Cehă), A & A Emphasys Interactive Solutions Ltd (Cipru), Lingua Consulting (Polonia), ASSERTED KNOWLEDGE OMORRYTHMOS ETAIREIA (Grecia) şi SPOLECZNA AKADEMIA NAUK (SAN) (Polonia), care este şi coordonator.
Partenerii şi-au adus contribuţia în acest proiect şi au realizat o platformă (https://academy.lexisproject.eu), unde se regăsesc celelalte produse: „Ghidul de la A la Z despre dislexie” („The A to Z Booklet for Dyslexia”) ce prezintă informaţii de specialitate şi sfaturi utile pentru cadre didactice şi părinţi, un suport de curs (The Training Pack) şi o gamă largă de resurse de învăţare, instrumente digitale şi sugestii de tehnici de lucru. Toate aceste informaţii şi resurse au fost transmise profesorilor, prin intermediul unui Plan de Acţiune aplicat în şcolile din ţările organizaţiilor partenere, în lunile septembrie şi octombrie 2024. Astfel, au fost organizate ateliere de formare a cadrelor didactice, privind însuşirea de noi abilităţi digitale, îmbunătăţirea cunoştinţelor şi metodelor de predare şi transmiterea de noi metodologii care vor conduce la o abordare mai profundă a predării şi învăţării limbii engleze de către copiii dislexici.
Echipa LEXIS a împărtăşit toate aceste informaţii şi în cadrul a două webinare gratuite, organizate pe platform Zoom, pe 30 septembrie şi 2 octombrie, la care au participat zeci de profesori din cele cinci ţări implicate în proiect. Feedback-ul cadrelor didactice participante a fost pozitiv şi a arătat nevoia reală de informaţii şi resurse educaţionale de specialitate. Utilizate în mod echilibrat în procesul de predare-învăţare- evaluare, instrumentele digitale dezvoltate în acest proiect, vin cu multiple beneficii pentru elevii dislexici, precum: îmbunătăţirea scrisului/ cititului, întărirea capacităţii de concentrare şi coordonare, activizarea şi îmbogăţirea vocabularului, formarea şi consolidarea abilităţilor digitale, depăşirea dificultăţilor de învăţare a limbii engleze.
Doar prin conştientizare, implicare şi acţiune potrivită, noi, toţi, putem aduce zâmbet şi încredere în inima copiilor dislexici, sprijinindu-i să îşi descopere şi valorifice potenţialul maxim de învăţare.
Prof. Ramona-Mihaela ROŞU