După cum foarte mulţi dintre noi ştim deja, Erasmus+ reprezintă cel mai considerabil program educaţional al Uniunii Europene, fiind gestionat în România de Agenţia Naţională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educaţiei şi Formării Profesionale (ANPCDEFP). Pentru a se asigura de buna înţelegere a exigenţelor europene privind desfăşurarea acestui program, ANPCDEFP pune la dispoziţia beneficiarilor informaţii prin intermediul site-ului propriu, dar organizează periodic şi sesiuni de informare şi consiliere online sau faţă în faţă. O asemenea întâlnire a avut loc pe data de 10 octombrie 2024 la sediul ANPCDEFP din Bucureşti, pentru coordonatorii proiectelor de acreditarea aflaţi în primul şi al doilea an de implementare.
Am participat şi eu la această reuniune în calitate de coordonator al acreditării la Liceului Economic „Alexandru Ioan Cuza” din Piatra-Neamţ şi, pe lângă ceea ce ne-au transmis organizatorii, legat de ciclul de viaţă al unui proiect, implementarea unui proiect de succes, documentele de mobilitate şi aspectele financiare, m-a interesat să schimb opinii şi cu ceilalţi colegi sosiţi din toată ţara. I-am provocat astfel la exprimarea unor păreri cu privire la avantajele oferite de programele Erasmus + pe domeniul formării profesionale (VET) pentru şcoala lor, adică pentru elevi, profesori şi echipa managerială.
Am derulat două proiecte pe termen scurt, apoi am aplicat pentru acreditare. Suntem în anul doi al acreditării pentru domeniul economic şi turism. Pentru şcoala noastră impactul a fost miraculos mai ales asupra cifrei de şcolarizare, deoarece ca urmare a ecourilor mobilităţilor în comunitatea noastră, anul acesta am reuşit să facem două clase cu profil economic şi două clase cu profil turism. În anii anteriori aveam doar o clasă şi jumătate de economic şi jumătate de clasă de turism. Această creştere s-a produs deoarece elevii sunt foarte atraşi de aceste mobilităţi în străinătate şi s-a dus vestea în târg şi pe valea Trotuşului (avem foarte mulţi elevi din mediul rural). Noi am promovat intens aceste programe Erasmus+ şi rezultatele lor prin protocoale pe care le-am încheiat cu şcolile generale, în acţiunile de popularizare a ofertei noastre educaţionale, inclusiv în mediul de afaceri.(…) Este un pas înainte pentru şcoala noastră iar Inspectoratul Şcolar apreciază aceste acţiuni. Noi mai avem şi alte proiecte dar acestea au farmecul lor pentru că se merge în străinătate şi elevii au ocazia să vadă alte condiţii de viaţă, de muncă. Se întorc transformaţi… – ne-a mărturisit profesor Ionela Sandu, coordonator acreditare VET la Colegiul Tehnic „Gheorghe Asachi” din Oneşti.
Tatiana Balaş – profesor la Liceul „Henri Coandă” din Buzău spune: Suntem în primul an de acreditare dar am avut un proiect pe termen scurt care ne-a ambiţionat să obţinem şi acreditarea. Elevii noştri şi-au dorit şi s-au bucurat să aibă parte de acestă experienţă de a face practică într-un mediu nou, tehnologizat, digitalizat, şi i-a interesat să observe ce oportunităţi au cei de vârsta lor din străinătate. Pentru profesori au fost momente ale comparaţiei şi bilanţului pentru că au văzut ce avem noi şi ce au alţii şi bineînţeles că şi noi ne dorim să ajungem la standardele lor şi să le putem oferi copiilor în România stagii de practică conforme cu cerinţele pieţei muncii din Uniunea Europeană. Pentru echipa managerială este o mândrie, pentru că atunci când vine vorba de promovarea ofertei educaţionale primul lucru pe care îl spunem, atât potenţialilor elevi cât şi părinţilor lor este legat de această oportunitate de a face stagiile de practică într-o ţară europeană.
De la Liceul de Agricultură şi Industria Alimentară Odobeşti am stat de vorbă cu profesor Narcisa Marin: Consider ca acreditarea este un mare avantaj pentru şcoală, în primul rând pentru că oferă predictibilitate pentru ceea ce vei face până la finalul programului, adică ai cumva garanţia că vei avea proiecte şi în anii următori. Copiii încep să înveţe mai mult şi sunt mai interesaţi de şcoală pentru că îşi doresc să prindă un loc în mobilităţi şi să trăiască o experienţă europeană. Pe de altă parte la nivelul comunităţii creşte renumele şcolii, ceea ce ne ajută să atragem cât mai mulţi elevi. Acreditarea contribuie foarte mult la diminuarea abandonului şcolar, în special pentru elevii de profesională care doresc să continue şcoala la liceu pentru a mai beneficia de stagii în străinătate, cât şi pentru cei de clasa a IX-a, care, chiar dacă provin din familii defavorizate, se ambiţionează să înveţe, deoarece îşi doresc să plece măcar o dată într-un stagiu de pregătire profesională. Pentru profesorii care participă la activităţi de job shadowing este o experienţă foarte bună pentru că au posibilitatea de a observa cum se fac lucrurile în şcolile din străinătate, de a învăţa tehnici noi de lucru cu copiii şi de a implementa apoi în şcoală, prin lecţii demonstrative sau alte modalităţi, aceste noi achiziţii. Diseminarea s-a făcut şi la cercurile pedagogice, deci la nivel judeţean, unde s-a discutat despre noutăţile descoperite şi care pot fi aplicate şi la noi.
Prin intermediul Danielei Răducănescu, profesor la Liceul Tehnologic Special „Vasile Pavelcu” din Iaşi am aflat cum programul poate avea efecte pozitive şi la şcoli speciale: Noi avem dublă acreditare, şi pe domeniul educaţiei şcolare (SCH) si pe domeniul formării profesionale (VET), şi asta este un mare câştig pentru şcoală, pentru că ne-a scos din anonimat şi ne-a ajutat să ne creăm o reţea internaţională de colaborare. (…) Noi suntem o şcoală specială pentru copii cu dizabilităţi auditive, cu dizabilităţi mintale şi cu dizabilităţi asociate. Aceşti copii, de obicei nu au încredere în ei dar în momentul în care merg la practică în străinătate şi se simt încurajaţi, înregistrează o schimbare de atitudine. Pot da exemplu a doi elevi care au lucrat în construcţii iar la întoarcerea în ţară mi-au spus că patronul din străinătate îi aşteaptă să termine şcoala pentru a-i angaja, pentru că au făcut treabă bună şi au ascultat instrucţiunile. Iar lucruri ca acesta înseamnă foarte mult pentru acest segment de elevi, care de multe ori se simt stigmatizaţi.
Devine clar, în lumina opiniilor exprimate, cum ajutorul oferit de Uniunea Europeană prin finaţarea acestor programe transformă viziuni şi mentalităţi prin educaţie, ajută le depăşirea unor limite, dezvoltă spiritul apartenenţei comunitare, ne ajută să devenim cetăţeni europeni.
Prof. Gianina BURUIANĂ
Liceul Economic „Alexandru Ioan Cuza”, Piatra-Neamţ