O medalie regală pentru Colegiul Naţional „Calistrat Hogaş”

• Interviu cu prof. Mihaela Cătălina Tărcăoanu – director adjunct Colegiul Naţional „Calistrat Hogaş”

Numită director adjunct a Colegiului Naţional „Calistrat Hogaş” în toamna anului 2020, Mihaela Cătălina Tărcăoanu este profesor titular de limba şi literatura română la această instituţie din anul 2008. În perioada 2010-2012 a făcut şi reconversie profesională pentru limba engleză. Este doctor în filologie, cercetător postdoctoral, şi a fost beneficiară a numeroase burse şi granturi europene la Ljubljana, Roma, Atena, Ostrava.

Să începem cu înalta distincţie pe care Colegiul Naţional „Calistrat Hogaş” a primit-o de curând din partea Casei Regale. Care este povestea din spatele acestui deosebit eveniment?

– Ca fost elev al Hogaşului, a fost un privilegiu să iau parte la acest eveniment care singularizează instuţia la care am devenit şi director-adjunct de la începutul lunii septembrie a acestui an. Mă onorează, dar mă şi obligă să continui tradiţia promovării paradigmei excelenţei în educaţie. Casa Regală a României a conferit pe data de 30 septembrie 2020, Colegiului Naţional „Calistrat Hogaş” decoraţia Medalia Regală pentru Loialitate. Ceremonia a avut loc la Palatul Elisabeta, din Bucureşti. Din delegatia noastră au mai facut parte prof. Florin Irimia (director 2012-2020) şi Alexandru Arsenoaia, preşedintele Consiliului Şcolar al Elevilor. Distincţia regală s-a acordat în contextul în care Colegiul Naţional „Calistrat Hogaş” a sărbătorit anul acesta 110 ani de existenţă.

Se cuvine a sublinia că între Casa Regală Română şi Colegiul Naţional „Calistrat Hogaş” din Piatra-Neamţ există atât conexiuni istorice, cât şi de actualitate. Astfel, la începutul secolului al XX-lea doamnele profesoare, Eugenia Popovici şi Valentina Focşa au înfiinţat primul liceu particular de fete, care în perioada Primului Război Mondial, a devenit un spital militar apreciat de Regina Maria.

Astăzi, cunoaşterea instituţiei Monarhiei se realizează în colegiul nostru prin disciplina opţională Istoria Monarhiei în România, iar elevii din Cercul de istorie editează revista „Calistraţii”, cu numeroase articole despre regii şi reginele României. Nu în ultimul rând, colegiul este acreditat în programul The Duke of Edinburgh’s International Award, care se desfăşoară sub înaltul patronaj al Principesei Margareta.

Acum v-aş ruga să empatizaţi puţin cu elevii şi să ne vorbiţi despre mândria de a urma cursurile la Colegiul Naţional „Calistrat Hogaş”.

– Elevul care decide astăzi să vină la Hogaş este învăţat să înveţe: de la toţi cei din jur şi de la el însuşi, din orice context, printr-un management eficient al timpului şi al informaţiei, pentru a deveni capabil de a accesa, procesa, asimila noi cunoştinţe şi competenţe, deprinderi, abilităţi, în mod independent, cu autodisciplină, dar şi lucrând în colaborare, în grupuri eterogene, fiind astfel capabil de a împărtăşi cu cel de lângă el ceea ce a achiziţionat.

În spiritul acestei caracteristici, elevii sunt implicaţi în diferite tipuri de proiecte, cu state din UE, participând la derularea şi diseminarea ulterioară a acestora. Se realizează continuu subordonarea demersurilor celor cinci piloni ai învăţării: a învăţa să ştii (savoirs), a învăţa să faci (savoir faire), a învăţa să munceşti împreună cu ceilalţi, a învăţa să fii (savoir être), a învăţa să te transformi pe tine, să schimbi societatea.

Care sunt schimbările pe care le observaţi la generaţiile de elevi, de la an la an?

– Deşi sunt etichetaţi ca fiind generaţia „digital natives”, „milenials” sau „fulgi de nea”, elevii sunt din ce în ce mai maturi în ceea ce priveşte orientarea şcolară şi profesională. Deşi din punctul de vedere al confortului suntem, nu-i aşa, cea mai răsfăţată generaţie, cei mai mulţi ştiu încă din momentul în care aleg profilul şi specializarea la liceu, ce facultate vor urma, dacă va fi în ţară sau în străinătate. Voluntariatul, proiectele, parteneriatele etc. sunt tot atâtea oportunităţi de dezvoltare personală. Totodată, simt că au o fragilitate aparte şi consider că e o provocare să trăiască în lumea aceasta, în care sunt promovate de cele mai multe ori nonvalori şi pseudomodele. Cu toate acestea, ei îşi găsesc calea!

Există ceva ce individualizează şi diferenţiază colegiul dvs. faţă de celelalte unităţi preuniversitare din judeţ? Acel „ceva” care să-i dea o personalitate aparte…

– Ce ar putea singulariza Colegiul Naţional „Calistrat Hogaş”? Promovarea constantă a paradigmei excelenţei în educaţie? Misiunea şi viziunea? Performanţele obţinute de elevi? Întâlnirea cu excelenţa? Distincţiile obţinute de-a lungul timpului? Calistraţii – oamenii Hogaşului? Baza materială? Un veac şi un deceniu de istorie?

A devenit deja o tradiţie ca CNCH, Piatra-Neamţ să aducă în mijlocul elevilor profesionişti din diferite domenii, diplomaţi şi modele culturale. Sub egida, Întâlnire cu excelenţa, doar în ultimul deceniu, au păşit pragul şcolii numeroase personalităţi exemplare care au împărtăşit din experienţa lor elevilor: – regizorul de film Elisabeta Bostan, Luminiţa Huţupan, maestru al sportului, academicianul Radu Miron, Înalt Preasfinţitul Teofan, Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei, prof. univ. dr. Zoe Petre, istoric, om politic, fost consilier prezidenţial, alpinistul Constantin Lăcătuşu, actriţa Draga Olteanu-Matei, poeta Ana Blandiana ş. a.

Credeţi că participarea în proiecte europene este un indicator al calităţii activităţii colegiului?

– Implementarea de către CNCH – şcoală europeană – a proiectelor de anvergură având drept parteneri instituţii similare de învăţământ din Statele Unite ale Americii, Europa şi Africa, Noua Zeelandă, Asia constituie deja o tradiţie. Participarea elevilor „digital natives” din grupul-ţintă la astfel de proiecte, fie în limba engleză, fie în limba franceză, reprezintă oportunităţi de învăţare şi de dezvoltare personală şi profesională, aflate în complementaritate cu cele oferite de educaţia formală din cadrul sistemului de învăţământ. Şcoala oferă un statut important învăţării colaborative, prin intermediul proiectelor, învăţării prin investigare, descoperire şi aplicare, precum şi învăţării permanente ca obiectiv de lungă durată.

Colegiul Naţional „Calistrat Hogaş”, Piatra-Neamţ este singura şcoală din România care a câştigat Premiul „Jan Amos Comenius”, în valoare de 8.000 euro, acordat de Comisia Europeană, cu ocazia „Zilei Europei.

Doar la „Hogaş”, în 2017, un grup de elevi a intrat în legătură directă cu astronauţii aflaţi în misiune pe Staţia Spaţială Internaţională. Proiectul a fost realizat cu sprijinul ARISS, un grup global, şi se axează pe utilizarea echipamentelor radio pentru comunicarea cu astronauţii de la bordul ISS.

Instruirea în societatea cunoaşterii a fost şi este una din constantele activităţii dvs. de perfecţionare profesională. Credeţi că suntem pe un drum bun în educaţie?

– Cred că profesorul ar trebui să îşi pună autoritatea în disoluţie pentru a facilita creativitatea. Ca profesor „digital immigrant”, încerc permanent să vin în întâmpinarea nevoilor emergente ale elevilor mei, „digital natives”, pentru a consolida competenţele specifice/a evalua, conform profilului de formare a absolventului de liceu. Acesta reprezintă o componentă reglatoare a Curriculumului naţional. Mai mult ca oricând, putem îmbrăţişa acum spiritul programei de limba şi literatura română, iar nu litera ei! Se vorbeşte de stiluri de predare diferite. Mai mult ca oricând profesorii au datoria de a face o predare on-line cu stil, cu empatie şi cu entuziasm.

Momentele de criză trebuie exploatate la maxi­mum, pentru că putem evolua, atât din punct de vedere profesional, cât şi personal. Schimbarea paradigmei în educaţie a fost obiectivul tuturor reformelor, iar contextul pandemiei de coronavirus s-a dovedit o şansă pentru a descoperi cum, predând – învăţând – evaluând on-line (sincron şi asincron) poezie, creăm starea de spirit aurorală a nativilor digitali.

Mileniul al III-lea aduce pentru generaţia „millenials” pedagogia 3000, care ia în considerare caracteristicile specifice ale copiilor şi, implicit, superputerile acestora. Este o sinergie pedagogică, flexibilă, care se adaptează în funcţie de mediul social, cultural, economic şi ecologic. Profesorul de limba şi literatura română poate deveni şi profesor de literaţie digitală, fără a neglija însă literaţia emoţională? Sunt convinsă că da.

Vă simţiţi valorizată la întregul potenţial?

– Noua provocare profesională – aceea de director adjunct – reprezintă o valorizare care creează contextul şi premisele de a valoriza, la rândul meu, potenţialul infinit al elevilor, dar şi pe acela al colegilor mei. Sfârşitul anului şcolar 2019-2020 a coincis cu obţinerea de către Colegiul Naţional „Calistrat Hogaş”, a unui nou statut, acela de şcoală de aplicaţie, un statut dobândit de unităţile de învăţământ preuniversitar, altele decât unităţile cu profil pedagogic, pentru o perioadă de minimum cinci ani, aprobat prin ordin al Ministrului Educaţiei şi Cercetării. Astfel, CNCH va deveni partener al unor instituţii de formare iniţială sau continuă a cadrelor didactice şi va încheia contracte cu instituţii de învăţământ universitar. Ce implică acest lucru? Începând cu anul şcolar 2020-2021, CNCH devine centru de perfecţionare cu experienţă în organizarea şi desfăşurarea practicii pedagogice pentru studenţi/ masteranzi.

Deviza elevilor de ieri şi de astăzi ai CNCH poate deveni şi cea a studenţilor care vor face practică pedagogică în acest lăcaş de învăţătură, cultură şi educaţie, beneficiind de expertiza celor şapte profesori care deţin titlul de doctor în diferite ştiinţe, precum şi a celor 47 cu gradul I: Drum senin în destin, fapte vrednice de rosturi temeinice!

A consemnat Gianina BURUIANĂ