Şcoala Gimnazială Nr. 3 din Piatra-Neamţ

Schimb de bune practici prin proiecte Erasmus +

Şcoala Gimnazială Nr. 3 Piatra-Neamţ a fost selectată ca partener, în două proiecte Erasmus+, coordonate de şcoli diferite din Polonia, unul care se adresează elevilor de la nivelul primar – „Clever consumption starts early on” şi cel de-al doilea, elevilor de la nivelul gimnazial – „Let’s grow small happiness together”. În România cele două proiecte sunt finanţate de Agenţia Naţională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educaţiei şi Formării Profesionale (ANPCDEFP).

În perioada 25-29 octombrie 2021 şcoala noastră a găzduit prima mobilitate cu cadre didactice din cadrul proiectului Erasmus+ „Clever consumption starts early on”. În programul proiectului este prevăzut ca aceste mobilităţi să se desfăşoare cu prezenţă fizică, însă perioada de pandemie a permis ca desfăşurarea activităţilor să se poată face hibrid. Astfel, au participat cu prezenţă fizică doar echipele formate din câte patru cadre didactice din Polonia şi Turcia. Celelalte două echipe, din Italia şi Lituania au participat în sistem de videoconferinţă pe Zoom.

Obiectivul principal al acestui proiect îl reprezintă schimbul de bune practici între parteneri, privitor la proiectele ecologice şi activităţile didactice cu teme despre mediu. Astfel se vizează:

– creşterea gradului de conştientizare cu privire la resursele energetice şi consumul inteligent al acestor resurse;

– importanţa apei pentru fiinţele umane şi modul în care o putem consuma cu înţelepciune;

– conştientizarea efectelor consumului iresponsabil de alimente asupra sănătăţii şi a mediului, promovarea unor comportamente responsabile;

– crearea unei culturi pentru grija faţă de mediu şi promovarea reciclării în rândul elevilor;

– schimbul intercultural şi îmbunătăţirea conştientizării interculturale a profesorilor, elevilor şi părinţilor.

Activităţile din cadrul acestui proiect au demarat cu organizarea unei întâlniri online, în luna septembrie, între reprezentanţii celor cinci şcoli, în timpul căreia s-au distribuit sarcinile. Şcoala Gimnazială nr. 3 Piatra-Neamţ a creat pagina web a proiectului, unde fiecare dintre parteneri postează informaţii despre activităţile pe care le desfăşoară, distribuite de coordonator. Fiecare dintre parteneri a creat, în unitatea lui şcolară, un colţ Erasmus prin care sunt transmise diferite informaţii.

Acest proiect şi-a propus crearea de modele practice de lucru cu elevii care să abordeze învăţarea auto-dirijată şi dezvoltarea abilităţilor de bază, a creativităţii şi a abilităţilor de rezolvare a problemelor şi inteligenţei emoţionale. În acest sens activităţile proiectului pun accentul pe capacitatea de reacţie socială, conştientizarea culturală, sentimentul de iniţiativă şi antreprenoriat în rândul elevilor, activarea inteligenţei emoţionale şi a abilităţilor sociale ale elevilor, încurajarea învăţării şi comunicării de la egal la egal.

Rezultatele tangibile ale proiectului nostru vor fi pagina web şi logo-ul proiectului; materiale audio-vizuale: „Şcoala şi oraşul meu”, „Cât de distractiv este în şcoala ta?”; expoziţie comună: „Şcoala mea este distractivă”; puzzle-distractive, benzi desenate „Viaţa de elev”, jurnale de proiect şi albume de fotografii electronice, reviste şcolare electronice, un ghid foto-călătorie, piese de teatru, semne de carte şi un set cu activităţi sportive în aer liber şi în interior.

Deoarece limba de comunicare este engleza, proiectul „Clever consumption starts early on” este coordonat în şcoală de doamna profesoară Oana Gavriliu, care declară: „Munca efectivă la acest proiect a început încă înainte de a fi fost depus, când, împreună cu doamna director Anişoara Oniciuc, în vreme de pandemie, am tot gândit formulări şi am adaptat nevoile şcolii la diferite proiecte Erasmus+. (…) Aparţinem unei comunităţi europene şi de aceea, în secolul acesta, nu putem privi procesul educaţional ca fiind rupt de ceea ce se întâmplă în şcolile din Europa. Proiectele Erasmus+ ne oferă posibilitatea de a intra în clasele şcolilor partenere, de a participa la orele lor şi în consecinţă, de a învăţa prin schimbul de bune practici. Pe mine, aceste proiecte mă impulsionează nu doar profesional ci şi uman, prin relaţiile profesionale şi de prietenie cu care rămân. Pe termen lung, scopul este atins şi prin faptul că toată informaţia se răsfrânge asupra modului în care interacţionăm cu elevii la clasă.”

Iată şi alte păreri ale membrilor echipei, legate de contribuţia fiecăruia la realizarea sarcinilor şi de felul în care proiectul a fost îmbogăţitor profesional şi uman:

Copiii au fost implicaţi în proiecte specifice vârstei lor: experimente, desene, proiecte pe echipe, colaje, realizarea unor machete, prezentări, filme. Produsele finale au fost diseminate de toate şcolile implicate, profesorii şi copiii având posibilitatea să vadă ce au reuşit să facă alţi copii din ţări diferite, să se inspire şi să realizeze la clasă anumite activităţi interesante. (Profesor învăţământ primar, Ciprian ONOFREI)

De un real interes au fost activităţile outdoor, prilej de o mai bună cunoaştere între membrii echipelor fiecărei ţări, precum şi de vizitare a unor obiective… Proiectele Erasmus oferă posibilitatea de a lucra alături de profesionişti din organizaţii europene, de a participa la schimburi de bune practici, de a crea şi implementa resurse educaţionale inovatoare, generatoare de schimbare. (Profesor învăţământ primar, Florentina Simona CHIRICA)

Am făcut schimb de materiale didactice, ne-am împărtăşit diferite experienţe din punct de vedere profesional şi am legat o relaţie de prietenie care sper să dureze pe tot parcursul vieţii. Această etapă a proiectului a fost o reuşită a muncii de echipă… (Profesor Antoniuc Bogdan DRĂGOI)

Fiecare proiect aduce pentru profesori noi provocări: crearea unui mediu atractiv de învăţare, diversificarea situaţiilor de învăţare, combinarea mai multor teme şi activităţi relevante, elaborarea de material didactic adecvat. Am conştientizat împreună importanţa şi responsabilitatea de a lăsa în urma noastră o planetă sănătoasă care să dăinuie încă mulţi ani. (Profesor învăţământ primar, Oana-Elena RĂŢOI)

Am colaborat foarte bine cu colegii de echipă, reuşind să oferim oaspeţilor noştri experienţe de învăţare autentice, bazate pe specificul zonei în care locuim. Am putut compara sisteme de educaţie diferite, dar am înţeles faptul că luptăm împreună pentru aceleaşi idealuri… (Profesor învăţământ primar, Elena-Carmen OLTEANU)

A consemnat manager proiect Anişoara ONICIUC,

 Director Şcoala Gimnazială Nr. 3, Piatra-Neamţ