Interviu cu dl Ionel Hociung – preşedinte al Sindicatului din Învăţământ Neamţ
– Domnule Ionel Hociung, se pare că de la ultimul nostru interviu pe care l-am denumit „Vremuri tulburi, veşti amare” lucrurile au mers din rău în mai rău. Aveţi o explicaţie pentru această stare rea de lucruri?
– Cred că totul porneşte, în primul rând, de la situaţia economică şi politică prin care trece România în aceste momente. Timpurile sunt aşa cum sunt, deloc limpezi, iar factorul politic, aşa cum îl regăsim în urma alegerilor din anii 2024 şi 2025 face ceea ce ştie mai bine: aruncă întreaga responsabilitate a situaţiei actuale asupra cetăţeanului plătitor de taxe şi impozite. Aş putea continua ideea, dar prefer să fac referire în special la „corecţiile” nefericite – ca să nu spun dezastruoase – pe care le pregătesc sistemului de învăţământ aceiaşi politicieni vinovaţi de situaţia în care suntem astăzi, idei care, în opinia lor, vor contribui la scoaterea României din marasmul economic.
– Desigur, formularea dvs. politicoasă ne duce cu gândul la faptul că se depăşeşte cu mult măsura, în ceea ce priveşte încălcarea drepturilor salariaţilor din educaţie. Ce se intenţionează de fapt?
– Printre aceste propuneri, care vin de la oameni ce nu ştiu mare lucru despre funcţionarea sistemului de învăţământ, se numără:
• Mărirea numărului de ore aferente normei didactice;
• Modificarea condiţiilor de ocupare a catedrelor, şi aici se vorbeşte despre o altă filozofie a titularizării în sistemul de învăţământ;
• Eliminarea sporurilor sau a anumitor indemnizaţii;
• Participarea într-o pondere importantă a părinţilor şi elevilor la evaluarea periodică a cadrelor didactice.
Iar lista ar putea continua…
Ce trebuie să ştiţi este faptul că toate aceste propuneri de măsuri ar putea avea efecte dezastruoase pe termen lung asupra şcolii româneşti, depăşind cu mult presupusele economii la bugetul de stat. Şi mai trebuie să cunoaşteţi că marea parte a acestora vin din partea unor reprezentanţi ai partidelor politice care nu s-au aflat niciodată în faţa unei clase de elevi, în postura de cadru didactic.
– Ce se poate spune despre poziţia ministrului educaţiei în legătură cu toată această situaţie defăimătoare la adresa personalului din învăţământ?
– Este foarte trist faptul că însuşi ministrul educaţiei trage concluzii în urma unor pseudo-studii şi face afirmaţii care denigrează întregul corp profesoral. Vă spun că celebrul raport QX al ministrului, în care se face o „anamneză” a sistemului de învăţământ şi se propun unele direcţii de acţiune, deşi prezintă şi unele realităţi care trebuie îndreptate, conţine foarte multe ambiguităţi şi lucruri neconforme cu realitatea. De altfel, se pare că nimeni din minister nu ştie cine a lucrat la acest raport.
În replică la toate aceste propuneri de măsuri, au avut loc o serie de întâlniri cu reprezentanţi ai partidelor politice, în care noi, sindicatele, ne-am exprimat îngrijorarea şi nemulţumirea în legătură cu posibilitatea adoptării lor. Sigur, trebuie spus şi faptul că o formaţiune politică importantă nu a dat curs solicitării noastre de a ne întâlni în vederea discuţiilor pe aceste teme. Încercăm astfel, prin aceste întâlniri, dar şi prin acţiuni sindicale care vor avea loc în perioada următoare, să tragem un semnal de alarmă şi să avertizăm guvernul care va fi instalat la Palatul Victoria că, dacă aceste măsuri vor fi adoptate în perioada vacanţei şcolare, atunci, începând cu noul an şcolar, vom fi nevoiţi să organizăm ample mişcări de protest.
– Se întrevede cumva vreo luminiţă la capătul tunelului în problema plăţii indemnizaţiilor de doctorat?
– Fără discuţie continuă serialul executărilor silite pe speţa indemnizaţiilor de doctorat, despre care am mai vorbit şi în interviurile anterioare. Acum ne aflăm la episodul în care unele unităţi de învăţământ au formulat contestaţii la executare sau cereri de suspendare a executării. De asemenea, tot acum, avocatul nostru, în urma expirării termenului de zece zile din somaţie pentru executarea obligaţiilor cuprinse în hotărârile judecătoreşti, va solicita instanţei acordarea de penalităţi în baza dispoziţiilor articolului 906 din Codul de procedură civilă, care prevede daune în cuantum cuprinse între 100 şi 1000 de lei pe zi de întârziere.
– Am înţeles că în luna trecută aţi fost gazdele unei ample delegaţii frăţeşti din Republica Moldova.
– Aşa cum spuneam şi în interviul anterior, în data de 16 mai 2025 am primit vizita unui grup de 51 de colegi, cadre didactice, directori şi inspectori şcolari din Republica Moldova, raionul Ungheni, cu care am împărtăşit bune practici şi cu care încercăm să punem bazele unor proiecte comune pentru viitorul educaţiei. Am reuşit să creăm un cadru plăcut, deschis şi plin de inspiraţie, propice dialogurilor sincere şi prieteniilor durabile. Vreau să aduc mulţumiri pentru implicarea în buna desfăşurare a acestui eveniment domnului Inspector Şcolar General Ionuţ Liviu Ciocoiu, conducerii Colegiului Naţional „Petru Rareş” din Piatra-Neamţ, domnului director Grigoruţă Oniciuc şi doamnei director-adjunct Claudia Jora şi doamnelor profesor Dorina Luminiţa Drexler şi Sonia Iacoban, pentru întregul sprijin primit.
Ţin să mulţumesc de asemenea conducerii Complexului Muzeal Neamţ, domnului director Ciprian Dorin Nicola şi domnului director Cristian Soroceanu, pentru facilităţile oferite la vizitarea obiectivelor pe care le administrează. Nu în ultimul rând, vreau să mulţumesc şi întregului staff de la Grand Hotel Ceahlău pentru ospitalitate şi pentru tot ceea ce fac în relaţia cu Sindicatul din Învăţământ Neamţ.
– Aveţi desigur pregătită, ca întotdeauna, o urare pe care o adresaţi dascălilor?
– La final, sper ca prin unitate, solidaritate şi credinţă în Dumnezeu să putem trece prin aceste vremuri complicate cu cât mai puţine sacrificii care să afecteze şcoala românească şi truditorii acesteia.
A consemnat Gianina BURUIANĂ