Colegiul naţional „Calistrat Hogaş” a reluat mobilităţile europene în condiţii de pandemie

Ultimul an şi jumătate a adus cu sine nu doar predominanţa educaţiei on-line, ci şi blocarea proiectelor europene aflate în derulare la Colegiul Naţional „Calistrat Hogaş”. În contextul pandemiei SARS-CoV-2, proiectele de parteneriat ale liceului, precum şi proiectul de mobilităţi VET, pentru care instituţia a primit finanţare de la Comisia Europeană la Apelul 2019, au intrat în modul „stand by”. Zeci de mobilităţi ale elevilor şi ale profesorilor au fost suspendate, o parte dintre activităţile de proiect a fost transferată în on-line, sume importante de bani din fonduri europene au rămas blocate la companiile aeriene şi la diferiţi furnizori externi de servicii, beneficiarii de mobilităţi şi coordonatorii de proiect s-au aflat în situaţia de a nu putea finaliza la termen activităţile planificate.

Speranţa reîntoarcerii la „normalitatea” activităţilor educaţionale în parteneriat, pe care Colegiul Naţional „Calistrat Hogaş” le desfăşura anterior acestei crize sanitare, s-a conturat în vara şi toamna acestui an. Învăluiţi de confuzia generală creată de diferenţele existente între ţări în ceea ce priveşte regulile de gestionare a pandemiei, de modificările şi de evoluţiile greu de intuit ale situaţiei epidemiologice în Europa, apăsaţi de spectrul unei zvonistici care accentuează dincolo de acceptabil sentimentele de nesiguranţă ale momentului, ne-am înarmat cu toate măsurile de protecţie şi cu instrumentele de facilitare a mobilităţii pe care le-am avut la dispoziţie, ne-am procurat certificatele verzi necesare pentru a călători în Europa… şi am pornit spre Granada-Spania, hotărâţi să realizăm stagiul practic pentru elevii de la matematică-informatică – ciclul superior al liceului – şi să finalizăm proiectul ExperienţE+ de muncă europene: un plus de competenţe, mai multe perspective.

Proiectul precizat a primit finanţare în urmă cu doi ani, prin programul Erasmus+, acţiunea Mobilităţi pentru stagiari VET. Activitatea principală a acestui proiect, respectiv stagiul practic de trei săptămâni în firme de web design, trebuia să se desfăşoare în aprilie 2020, iar cei 25 de elevi care au fost iniţial selectaţi pentru a face parte din grupul de mobilitate au devenit între timp absolvenţi. Reorganizarea grupului de mobilitate a început în ultima zi a probelor scrise de bacalaureat. Dintre cei 25 de beneficiari selectaţi iniţial şi-au menţinut dorinţa de a participa la proiect în noile condiţii doar 12. Au fost activaţi încă 3 elevi de pe lista de rezervă, au fost scoase la concurs cele 9 locuri rămase disponibile, astfel, în luna iulie grupul de mobilitate era reconstruit, format din elevi eligibili, absolvenţi ai claselor a XI-a A şi B, a XII-a A şi B, profilul specializarea matematică-informatică.

A urmat o lună de pregătire în ritm accelerat a mobilităţii propriu-zise, pe durata căreia numai determinarea, seriozitatea, adaptabilitatea, rezistenţa la stres şi disponibilitatea celor 25 de elevi, a celor 3 coordonatori ai grupului de mobilitate, a conducerii instituţiei, a reprezentanţilor din firmele partenere din Spania, a coordonatorului din Agenţia Naţională… ne-au fost sprijin în incertitudinea generală, doar acestea conferind o minima stabilitate şi făcând posibilă derularea – fără niciun fel de incident – a stagiului practic proiectat.

Mobilitatea a avut loc în perioada 22 august – 11 septembrie 2021. Stagiul practic a avut durata de 90 de ore, cu un program organizat de luni până vineri, în intervalul orar 8.00 – 14.00, timp de 3 săptămâni. Din rapoartele zilnice de practică ale stagiarilor rezultă importante achiziţii sub formă de competenţe profesionale pentru domeniul web design, dar şi beneficii personale (îmbunătăţirea competenţelor sociale, lingvistice, de comunicare şi adaptare interculturală, de relaţionare interpersonală şi lucru în echipă, de management al resurselor personale).

În orele de practică, participanţii au avut posibilitatea să-şi formeze şi să-şi dezvolte propriile proiecte web, folosind în situaţii concrete noţiunile teoretice deja cunoscute sau asimilând de la tutore informaţii şi instrumente de bază ale web design. Cu precădere, stagiarii s-au familiarizat cu programul Visual Studio Code şi cu funcţiile acestuia, au asimilat elemente de programare specifice CSS, JavaScript, HTML, realizând ca produse finale ale stagiului pagini web pe tematici diverse, în care au integrat treptat elementele de programare web învăţate.

În timpul liber, participanţii la stagiu au vizitat oraşe şi obiective culturale reprezentative pentru zona Andaluzia, cum ar fi: Moscheea-Catedrală din Córdoba, Real Alcázar şi catedrala din Sevilla, castelul fortificat arab Castillo din Salobreña, Muzeul Picasso din Málaga, oraşele cu arhitectură în stil renascentist Úbeda şi Baeza – aflate în patrimoniul cultural mondial UNESCO.

De asemenea, în după-amiezile însorite, au avut răgazul să exploreze Granada, luând la pas oraşul arabic vechi Albaicín, cartierul Sacromonte şi celebrele sale grote (cuevas), Plaza de Nueva, Plaza de Bib Rambla, Paseo de los Martires şi au vizitat punctele de referinţă ale oraşului, între care Complexul Alhambra, Parcul de ştiinţe şi Biodomul, Basilica San Juan de Dios, Catedrala Întrupării, Muzeul Torturii. Timp de trei săptămâni, ritmul de flamenco a însoţit grupul de stagiari, fie că a fost vorba de reprezentaţii mai mult sau mai puţin spontane, surprinse în celebra Mirador de San Nicolás sau în pieţele publice, fie că a fost vorba de spectacolul nocturn de la Teatrul de flamenco Zambra María la Canastera.

La finalul acestei experienţe profesionale şi culturale, cei 28 de participanţi la mobilitatea europeană s-au întors acasă obosiţi, dar încrezători, cu certificate de formare profesională Europass prin care le sunt recunoscute la nivel european competenţele dobândite, dar şi cu o nouă perspectivă asupra mediului cultural spaniol. O lecţie importantă pe care ne-a oferit-o reuşita acestei mobilităţi externe este aceea că nu poţi merge înainte în condiţii de pandemie – nici ca individ, nici ca instituţie – sfidând normele de securitate sanitară şi instrumentele de siguranţă a mobilităţii care sunt puse la dispoziţie la nivelul Uniunii Europene, ci numai integrându-le în proiectele proprii de acţiune.

În anii care urmează, prin intermediul celor două Acreditări Erasmus+ instituţionale aprobate de Agenţia Naţională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educaţiei şi Formării Profesionale, Colegiul Naţional „Calistrat Hogaş” va beneficia de sprijin financiar din partea Comisiei Europene pentru a asigura continuitatea acestui tip de mobilităţi. Prin intermediul Acreditării pentru mobilităţi VET va putea să asigure timp de cinci ani accesul elevilor de la profilul real, specializarea matematică-informatică – clasa a XI-a la stagii de formare practică, iar prin intermediul Acreditării pentru mobilităţi şcolare deţinute va putea susţine timp de cinci ani participarea profesorilor şi a elevilor de la diferite specializări la cursuri de formare şi schimburi de experienţă în străinătate.

Se estimează că, prin facilităţile create de cele două Acreditări deţinute de colegiul nostru, în următorii cinci ani, numărul total al beneficiarilor de activităţi de învăţare în spaţiul european va ajunge la aproximativ 120 de elevi şi 10 membri ai personalului în domeniul „VET” şi aproximativ 30 de profesori/membri ai personalului şi 40 elevi în domeniul „mobilităţi şcolare”. La toate aceste posibilităţi de a organiza, prin Acreditările recent obţinute de liceul nostru, mobilităţi de învăţare pentru elevi şi personal în cadrul Acţiunii cheie 1 – Mobilităţi, se adaugă oportunităţile de învăţare oferite de proiectele de parteneriat (Acţiunea cheie 2) în care instituţia noastră este implicată şi pentru care beneficiază de generoasa susţinere a programului Erasmus+.

Petruţa LOSTUN – profesor de discipline socio-umane, iniţiator şi coordonator al proiectelor de mobilitate Erasmus+, Acţiunea KA1 derulate de Colegiul Naţional „Calistrat Hogaş” din Piatra-Neamţ

Notă: Informaţiile din acest articol reflectă numai punctul de vedere al autorului, iar Agenţia Naţională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educaţiei şi Formării Profesionale sau Comisia Europeană nu sunt responsabile pentru nicio utilizare care poate fi dată acestor informaţii.