Comitetul European Sindical pentru Educaţie – ETUCE şi Federaţia Europeană a Angajatorilor din Educaţie – EFEE

5 octombrie 2019

Ziua Mondială a Profesorilor:

Locurile de muncă sigure şi sănătoase sunt viitorul educaţiei

De Ziua Mondială a Profesorilor 2019 sărbătorim în special profesorii tineri, viitorul profesiei didactice. Pentru a proteja acest viitor, partenerii sociali europeni în educaţie au lansat noi instrumente inovatoare online de evaluare a riscurilor interactive pentru educaţia şi îngrijirea timpurie a copiilor şi învăţământul secundar.

ETUCE şi EFEE sunt de acord că tot personalul din educaţie ar trebui să aibă locuri de muncă care să le protejeze bunăstarea mentală şi fizică.

În fiecare 5 octombrie, profesorii din întreaga lume sunt sărbătoriţi pentru munca grea pe care o fac, ajutând elevii şi studenţii să îşi atingă potenţialul maxim ca cetăţeni angajaţi şi profesionişti calificaţi. Predarea este mai mult decât un loc de muncă, iar profesorii trebuie să arate un angajament intelectual, emoţional şi fizic constant. Într-un rol atât de provocator, cu o importanţă atât de semnificativă pentru societate, ar trebui să se presupună că profesorii au cel mai bun mediu de lucru posibil şi cele mai motivante condiţii de muncă, pentru a atrage tinerii către această profesie. Cu toate acestea, meseria de profesor se confruntă în prezent cu mari provocări precum atractivitate scăzută, recrutare şi probleme de păstrare a angajaţilor în sistem. Pentru a preveni lipsa de profesori, ceea ce ar avea un impact negativ asupra calităţii generale a educaţiei, recrutarea şi reţinerea cadrelor didactice este, prin urmare, esenţială. Din acest motiv ediţia din 2019 a Zilei Mondiale a Profesorilor este centrată pe tinerii profesori care reprezintă un colectiv profesional important. Profesorii tineri, alături de toţi ceilalţi lucrători din sectorul educaţiei, au nevoie de medii de muncă sănătoase şi sigure, încă de la începutul carierei. O strategie pentru prevenirea şi combaterea riscurilor profesionale la locul de muncă este o piatră de temelie a unităţilor de învăţământ care funcţionează bine. În centrul unei astfel de strategii trebuie să se afle procedurile sistematice de evaluare a riscurilor, corespunzătoare legislaţiei europene şi naţionale. Aceste evaluări de risc sunt responsabilitatea angajatorului – aşa cum este cerut de lege la articolul 9.1. din „Directiva-cadru SSM” a UE – şi implementată în cooperare constantă cu personalul şi reprezentanţii sindicali.

Partenerii sociali europeni în educaţie, ETUCE şi EFEE se angajează pe deplin să sprijine organizaţiile membre naţionale în crearea unor structuri eficiente de prevenire a sănătăţii şi securităţii în muncă. Am întreprins proiecte comune pe tema riscurilor profesionale încă de la începutul dialogului social în educaţie la nivel european. Astăzi, de Ziua Mondială a Profesorilor, lansăm noi instrumente de evaluare interactivă a riscurilor online (OiRA) pentru învăţământul preşcolar şi secundar inferior şi superior. Cele două instrumente sunt uşor de utilizat şi sunt disponibile online gratuit. Acestea au fost dezvoltate în contextul proiectului comun OiRA, în cooperare cu Agenţia Europeană pentru Securitate şi Sănătate în Muncă (EU OSHA).

În ajunul lansării primelor instrumente OiRA pentru sectorul educaţiei, Susan Flocken, director european ETUCE, a comentat: „În fiecare an, la 5 octombrie, ETUCE sărbătoreşte profesorii şi personalul din educaţie ca forţe devotate pentru bunăstarea elevilor şi comunităţilor în care îşi desfăşoară activitatea. În acest an, aducem un omagiu special tinerilor profesori, sunt încântată să vă prezint aceste noi instrumente OiRA. Aceste instrumente sunt o modalitate inovatoare de a sprijini organizaţiile noastre membre şi tot personalul educaţional în activitatea lor de zi cu zi. Sănătatea şi siguranţa nu sunt doar documente, iar faptul ca încă înregistrăm accidente de muncă fatale nu înseamnă că profesorii beneficiază de un loc de muncă modern, fără riscuri. Este vorba despre starea de bine la locul de muncă, o problemă pentru rezolvarea căreia profesorii au nevoie într-adevăr de sprijin. Trebuie să le protejăm bunăstarea mentală şi fizică pentru a putea face ceea ce fac cel mai bine: să îi înveţe pe copii.”

Secretarul general al EFEE, Daniel Wisniewski, a adăugat în continuare: „În calitate de parteneri sociali europeni în educaţie, sperăm ca, odată cu dezvoltarea instrumentelor de evaluare interactivă a riscurilor online, să oferim organizaţiilor noastre membre un exemplu concret de munca în comun pentru ca mediile de lucru să fie mai sigure pentru toţi profesorii şi pentru celelalte persoane care lucrează în cadrul şcolii. Aceste instrumente sunt doar începutul eforturilor noastre de a construi mecanisme accesibile de evaluare a riscurilor pentru toate instituţiile de învăţământ. Aşteptăm cu nerăbdare proiectele viitoare în acest domeniu, pentru a face şcolile noastre mai sănătoase şi mai sigure.”

Instrumentele ajută serviciile de securitate şi sănătate în muncă în cadrul şcolilor (CSSM) pentru a evalua pericolele profesionale pentru personalul din învăţământ în legătură cu mediul de lucru, apoi dezvoltă un plan de acţiune pentru prevenirea şi combaterea acestora.

Instrumentele OiRA se referă la legislaţia UE în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, iar organizaţiile membre ETUCE şi EFEE sunt invitate, cu căldură, să le considere un exemplu de bună practică care trebuie completat de instrumente similare care se referă la legislaţia naţională. De astăzi sunt disponibile două instrumente OiRA:

• The OiRA tool for the early childhood and care education sector;

• The OiRA tool for the secondary education sector.

 Pentru mai multe informaţii vă invităm să accesaţi website-urile noastre: ETUCE csee-etuce.org şi educationemployers.eu (Comunicat de presă comun)