Slalom prin ceaţa politică

• Interviu cu dl. Gabriel Ploscă, preşedintele Sindicatului din Învăţământ Neamţ

– Cu voia lui Dumnezeu, care ne-a lăsat de capul nostru, iar e toamnă, iar improvizăm guverne, iar croim planuri „din cuţite şi pahară”. Parcă nu mai terminăm niciodată nimic…

• Da, dar noi, sindicatele, măcar credem că suntem pe drumul bun. Stau mărturie pentru aceasta două acte normative care se află pe traseul parlamentar şi care, sperăm noi, se vor transforma în legi. Este vorba, în primul rând, despre Legea privind protecţia cadrelor didactice, lege pe care Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ şi-o doreşte de multă vreme pentru membrii săi şi pe care am adus-o mereu în atenţia parlamentarilor, susţinând-o cu argumente solide. În momentul de faţă, actul normativ a trecut de Camera Deputaţilor, se află la Senatul României şi sperăm să obţină votul final, pentru a deveni lege.

Dar, din păcate, am constatat că în spaţiul public au apărut foarte multe comentarii, luări de poziţie, care se opun promulgării acestei legi. Dorim să precizăm că prin această lege nu dorim nimic altceva decât să asigurăm o protecţie a dascălilor vizavi de tot mai frecventele acte de agresiune care se întâmplă asupra cadrelor didactice. S-a exagerat, însă, până într-acolo încât s-a afirmat că această lege ar fi, de fapt, în detrimentul nostru, asimilându-ne pe noi cu funcţionarii publici, care au un anumit statut. Nu este adevărat acest lucru, noi nu vom deveni prin acest act normativ funcţionari publici.

– Acuzele au venit din interiorul sistemului?

• Din păcate, da. Practic, se încearcă, din interiorul sistemului, o manipulare. Apoi, am mai văzut vehemenţa cu care asociaţii ale elevilor şi ale părinţilor au atacat acest act normativ, mergându-se până la a cere preşedintelui României să nu promulge legea, deşi ea nici nu a ajuns încă la Cotroceni…

– Este o lege care ar atenta la drepturile elevilor?

• Acest act normativ nu atentează la drepturile şi libertăţile nimănui. Noi nu vrem să se legifereze decât un singur lucru: cadrul didactic trebuie să fie respectat: de elevi, de părinţi, de instituţiile statului.

– Care este cel de-al doilea act normativ aflat în curs de legiferare?

• Celălalt act normativ se referă la anumite prevederi din acordul pe care sindicatele din educaţie l-au încheiat cu Guvernul României în 29 noiembrie 2018, prevederi care nu s-au aplicat. Cele mai importante se referă la formarea continuă de care trebuie să beneficieze şi personalul didactic auxiliar şi cel nedidactic, cu finanţare din surse bugetare. De asemenea, este vorba despre acordarea a două salarii medii brute pe economie pe an, pentru dezvoltarea personală a cadrelor didactice. Este, practic, o altă formă de acordare a acelui ajutor cunoscut sub denumirea de „100 de Euro pentru carte”. Totodată, este vorba despre acordarea a 6 salarii medii brute pe economie, la pensionare, pentru cei care au activat în învăţământ cel puţin 30 de ani. Noi afirmăm că acestea sunt nişte cerinţe normale şi credem că, prin loby-ul susţinut pe care-l facem, şi acest act normativ va avea succes şi va deveni lege.

– Dacă tot vorbim despre bani, spuneţi-ne dacă sunt probleme cu asigurarea salariilor în educaţie?

• Trebuie să vă spun că au apărut deja câteva semnale de la şcoli, că nu vor ajunge banii de salarii până la sfârşitul anului. Acest lucru nu este o noutate, pentru că ne-am mai confruntat şi în alţi ani cu asemenea semnale, pe final de an. Şi deja, prin intermediul Federaţiei, am luat poziţie asupra acestui aspect la nivelul Ministerului Educaţiei şi la Ministerul de Finanţe. Sperăm că semnalele noastre vor fi luate în seamă şi la o nouă rectificare, vom obţine sumele necesare acordării salariilor până la sfârşitul anului.

– Se ştie care este deficitul la ora actuală?

• Din păcate, nu. Nu există o situaţie clară, şi aici putem găsi vinovaţi începând de la unităţile şcolare, care nu au cerut suficienţi bani, apoi mergem mai departe – unde s-au cerut suficienţi, dar nu s-au şi primit sumele solicitate. În acelaşi timp, trebuie să semnalăm şi un alt fapt: la discuţiile care au avut loc cu Ministerul Educaţiei, cu Ministerul de Finanţe, s-a demonstrat că, la nivelul unor unităţi şcolare, ar exista solduri mari de bani. În sensul că şi-au supradimensionat bugetul şi au rămas cu nişte bani. Ceea ce înseamnă că, la nivelul judeţelor, ar exista ceva resurse. Sunt sume care ar putea fi utilizate, prin transfer, către şcolile care nu au suficienţi bani. Aşa ar fi normal, pentru că, în caz contrar, sumele se întorc la buget, în vreme ce alte unităţi nu au bani de salarii. Trebuie să recunoaştem că există şi astfel de situaţii…

– Actuala instabilitate politică ar putea afecta cursul firesc pe care trebuie să-l urmeze actele normative în direcţia promulgării? Dar rezolvarea problemelor financiare din sistemul educaţional?

• Sigur că lucrurile merg mai greu în această perioadă, din cauza instabilităţii politice. Sperăm ca această instabilitate să dureze cât mai puţin, să avem odată un guvern instalat, oricare ar fi acesta, pentru a putea rezolva problemele noastre. Bănuiesc că astfel de probleme nu sunt numai în sistemul de învăţământ, ci şi în alte domenii de activitate.

– Care este activitatea sindicatului, la nivel de Federaţie, în această perioadă?

• În această perioadă, reprezentanţii Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ au venit cu propuneri pentru noua metodologie-cadru privind mobilitatea personalului didactic din învăţământul preuniversitar în anul şcolar preuniversitar 2020-2021. Sunt mai multe propuneri ale noastre, dar aş vrea să mă refer în special la cea mai importantă. Din capătul locului, Federaţia cere ca tot ce înseamnă mobilitate a personalului să se termine la 31 august 2020. Astfel, la 1 septembrie, tot omul să ştie unde are catedra, unde are postul. Anul acesta, lucrurile nu au stat aşa, pentru că încă au mai fost etape ale mobilităţii în 5, în 6 septembrie. De ce deranjează acest lucru? Pentru că angajaţii respectivi nu au putut începe anul şcolar la 1 septembrie, cum este normal, deci nu au putut fi încadraţi la timp şi pierd din drepturi, datorită discontinuităţii activităţii. Vreau să subliniez că şi în acest caz, elaborarea metodologiei merge greu, din acelaşi motiv, al instabilităţii politice, pentru că la minister nu se lucrează într-un ritm normal.

– Pentru a putea fi un bun negociator în relaţia cu guvernul, trebuie să ai strategie. Există şi o strategie de formare a personalului din învăţământ?

• Chiar săptămâna trecută, la nivelul Federaţiei, s-au lansat programele de formare a membrilor de sindicat: Rolul leaderului-ship în managementul organizaţiei – care are 25 de credite profesionale transferabile, Managementul calităţii educaţiei pentru obţinerea performanţei în învăţământul preuniversitar – cu 20 de credite, Managementul educaţiei pentru timpul liber – cu 20 de credite, şi programul cu tema Managementul protecţiei datelor cu caracter personal – cu 15 credite. Aş dori să fac câteva precizări privind acest ultim program, şi anume că în grupul ţintă se pot înscrie şi angajaţii care fac parte din personalul didactic auxiliar, tema fiind aleasă şi datorită actualităţii sale. Toate detaliile privind obiectivele lor, modul cum se poate realiza înscrierea la aceste programe, se găsesc pe site-ul federaţiei noastre, în folderul Oferta de formare 2020-2021, iar colegii noştri care au nelămuriri se pot adresa şi sindicatului din Neamţ. Personal, am propus şi un program de formare pentru utilizarea Edusalului.

– Au existat şi aici astfel de programe de formare?

• Noi am încheiat un ciclu de formare cu tema Comunicarea eficientă în managementul sindical, care a avut trei activităţi, cu liderii din judeţ: o primă activitate în aprilie – cu 50 de lideri de sindicat, a doua în luna mai, tot cu 50 de lideri, şi ultima a fost în octombrie, tot cu aproximativ 50 de lideri de sindicat, astfel încât aproape toţi liderii de sindicat nemţeni au reuşit să beneficieze de acest program de formare. Şi nu putem decât să sperăm că în urma acestor acţiuni activitatea lor va deveni tot mai eficientă. Că întreaga noastră activitate va deveni tot mai eficientă…

– Nu pot decât să vă doresc mult succes!

A consemnat Mircea ZAHARIA