Cu bucurie am constatat că, de la an la an, tot mai multe unităţi şcolare din judeţul nostru accesează programul Erasmus+ şi implementează cu succes diferite tipuri de proiecte în cadrul acestuia.
Proiectele de educaţie şi formare profesională (VET) finanţate prin programul Erasmus+ sunt implementate de tot mai multe unităţi şcolare de învăţământ profesional şi tehnic din judeţul Neamţ, pentru a creşte calitatea pregătirii profesionale a elevilor şi profesorilor.
În perioada 2-4 septembrie 2024, alături de inspectorii şcolari pentru învăţământul profesional şi tehnic din întreaga ţară, am participat la un atelier naţional desfăşurat în proiectul Echipa Naţională VET, implementat de A.N.P.C.D.E.F.P. şi C.N.D.I.P.T. în cadrul programul Erasmus+ (2021-2027). S-a prezentat evoluţia proiectelor VET şi, pornind de la aceasta, s-au propus soluţii pentru creşterea numărului de unităţi şcolare de învăţământ profesional şi tehnic care să acceseze acest tip de proiecte. Mărturisesc că am simţit o mare bucurie şi chiar mândrie când am constatat că judeţul Neamţ se situează printre primele din ţară în ceea ce priveşte numărul de proiecte implementate şi numărul de unităţi şcolare care au acreditare pentru proiectele VET din programul Erasmus+.
Unitatea şcolară în care sunt profesor titular, Colegiul Tehnic de Transporturi din Piatra-Neamţ, a obţinut acreditarea în urmă cu doi ani (cod acreditare 2022-1-RO01-KA121-VET-000054836) şi am constatat îmbunătăţirea vieţii şcolii, creşterea atractivităţii ofertei sale educaţionale şi sporirea motivaţiei elevilor pentru propria formare.
În cel de-al doilea an al acreditării, în cadrul proiectului Erasmus+ 2023-1-RO01-KA121-VET-000122917, am participat, împreună cu doamna director a Colegiului Tehnic de Transporturi, prof. Daniela Mihăeş, la cursul de formare „Abordări inovatoare ale predării”, organizat de International Training Center la Praga şi desfăşurat în perioada 13-17 mai 2024. Cursul mi-a deschis calea spre abordări pedagogice utilizând cele mai noi tehnologii de informare şi comunicare, inclusiv inteligenţa artificială. Aplicaţiile practice ale cursului mi-au dezvoltat capacitatea de a aplica tehnici de lucru cu grupuri eterogene de elevi, pentru includerea diferitelor minorităţi în educaţia de masă bazată pe valori democratice şi promovarea participării active în societate. Am învăţat tehnici de a motiva, ghida şi evalua eficient şi eficace elevii care au rezultate şcolare slabe, pentru a reduce performanţa scăzută în competenţele de bază în cazul acestor elevi. Dată fiind participarea la curs a cadrelor didactice din mai multe ţări europene, cursul a presupus implicarea în experienţe de învăţare interculturală, schimburi de idei şi construirea unei reţele pentru viitoarea cooperare internaţională şi a dus la obţinerea unei înţelegeri mai largi a practicilor, politicilor şi sistemelor de educaţie din diferite ţări, cultivarea respectului reciproc, conştientizare interculturală, precum şi la îmbunătăţirea abilităţilor de comunicare, îmbunătăţirea competenţelor de limbi străine.
Graţie proiectului implementat de Colegiul Tehnic de Transporturi din Piatra-Neamţ, prin cursul de formare absolvit, am aplicat la clasă ceea ce am învăţat la curs şi am constatat entuziasmul elevilor, implicarea lor activă în lecţie, creşterea motivaţiei pentru învăţare, ceea ce mă motivează şi pe mine să continui să învăţ şi să aplic strategii didactice validate la nivel european, care dau rezultate pozitive în formarea viitorilor absolvenţi, pentru a fi capabili să se adapteze la dinamica pieţei muncii, la ritmul accelerat al dezvoltării tehnologiei şi pentru a avea succes socio-profesional.
Profesor Cristina ALBU-IACOB