Varşovia, 31 octombrie 2024 – Conferinţa finală a proiectului Lexis:

DISLEXIA, O RESPONSABILITATE COMUNĂ?

Misiunea noastră, a cadrelor didactice, este să sprijinim fiecare copil în unicitatea lui, să îşi descopere potenţialul maxim de învăţare şi să îl valorifice spre succes.

În pofida provocărilor pe care le întâmpinăm în şcoală – clase supraaglomerate, programele rigide, numărul insuficient de specialişti (psihologi, logopezi, consilieri şcolari), este nevoie să conştientizăm importanţa rolului nostru în viaţa fiecărui copil. Noi, cadrele didactice, suntem managerii procesului de învăţare, având responsabilitatea sprijinirii fiecărui elev, prin adaptarea metodelor şi strategiilor didactice la nevoile şi particularităţile acestuia. Noi suntem o parte esenţială din echipa Şcoală-Familie, bazată pe comunicare şi cooperare în interesul suprem al elevului.

Cu cât suntem mai informaţi, cu atât putem ajuta mai devreme la identificarea copiilor cu T.S.I. (tulburări specifice de învăţare) şi îi putem îndruma spre evaluarea de specialitate.

Proiectul LEXIS vine în sprijinul cadrelor didactice cu sugestii de strategii didactice în activitatea cu preşcolarii şi şcolarii dis­lexici, extrem de utile nu doar în predarea limbii engleze, ci şi a altor discilpline.

Asociaţia Bucureşti pentru copii dislexici (ABCD) este partener alături de 3rd Regional Centre for the Design of Education in Primary and Secondary Schools in Northern Greece (Grecia), PELICAN (Republica Cehă), A & A Emphasys Interactive Solutions Ltd (Cipru), Lingua Consulting (Polonia), ASSERTED KNOWLEDGE OMORRYTHMOS ETAIREIA (Grecia) şi SPOLECZNA AKADEMIA NAUK (SAN) (Polonia), care este şi coordonator.

Partenerii şi-au adus contribuţia în acest proiect şi au realizat o platformă (https://academy.lexisproject.eu), unde se regăsesc celelalte produse: „Ghidul de la A la Z despre dislexie” („The A to Z Booklet for Dyslexia”) ce prezintă informaţii de specialitate şi sfaturi utile pentru cadre didactice şi părinţi, un suport de curs (The Training Pack), The Learning Nuggets (GHID conceput pentru a-i ajuta pe profesorii de limba engleză să creeze un mediu de învăţare eficient şi favorabil care să abordeze provocările cu care se pot confrunta elevii dislexici) şi o gamă largă de resurse de învăţare, instrumente digitale şi sugestii de tehnici de lucru. Toate aceste informaţii şi resurse au fost transmise profesorilor, prin intermediul unui Plan de Acţiune aplicat în şcolile din ţările organizaţiilor partenere, în lunile septembrie şi octombrie 2024. Astfel, au fost organizate ateliere de formare a cadrelor didactice, privind însuşirea de noi abilităţi digitale, îmbunătăţirea cunoştinţelor şi metodelor de predare şi transmiterea de noi metodologii care vor conduce la o abordare mai profundă a predării şi învăţării limbii engleze de către copiii dislexici.

Echipa LEXIS a împărtăşit toate aceste informaţii şi în cadrul a două webinare gratuite, organizate pe platforma Zoom, pe 30 septembrie şi 2 octombrie, la care au participat zeci de profesori din cele cinci ţări implicate în proiect.

Pe 24 octombrie 2024, Asociaţia Bucureşti pentru copii dislexici (ABCD) a organizat, cu sprijinul Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ, Conferinţa „EU LEXIS CONFERENCE ON PROMOTING INCLUSIVE EDUCATION FOR CHILDREN WITH DYSLEXIA”, chiar la sediul F.S.L.I. din Bucureşti, la care au participat nu doar profesori de limba engleză, ci şi cadre didactice din educaţie timpurie şi învăţământ primar. Am avut oportunitatea să prezint materialul „Soluţii didactice rezultate din proiectul LEXIS”, iar dna Lorana Gavril, psiholog, specialist în dislexie, a vorbit despre „Bazele dislexiei şi impactul asupra învăţării citirii/limbilor străine”. Din dublă perspectivă (psiholog şi părinte al unui copil dislexic), dna Andreea Ioviţă, preşedinta Asociaţiei pentru copii dislexici, Craiova, a prezentat relaţia cu părinţii copiilor dislexici. Dna Angela Ioan, preşedinta ABCD a diseminat activităţile şi produsele rezultate în cadrul proiectului LEXIS.

Luna conştientizării dislexiei s-a încheiat pe 31 octombrie 2024, la Varşovia, Polonia, la Universitatea de Ştiinţe Sociale, unde a avut loc Conferinţa finală a proiectului LEXIS. Împreună cu dna Monica Ţone, profesor de limba engleză la Liceul Teoretic „Dante Alighieri”, Bucureşti, am reprezentat Asociaţia Bucureşti pentru copii dislexici (ABCD) la acest eveniment, unde s-au întâlnit toţi partenerii din consorţiu şi au prezentat contribuţia fiecăruia la rezultatele proiectului.

LEXIS sprijină real cadrele didactice în activitatea cu preşcolarii şi elevii dislexici, prin accesul gratuit la toate resursele educaţionale rezultate în proiect, prin crearea unui cont pe platforma (https://academy.lexisproject.eu), pentru că viitorul copilului dislexic este şi …responsabilitatea noastră.

Prof. Ramona-Mihaela ROŞU